Att vara sina föräldrars dotter

I stort sett tänker jag nog att tolkningar som handlar om att andra är missunnsamma eller avundsjuka också är ganska missklädsamma.
På vilket sätt?
Snarare förstärker väl de tolkningarna ens självförståelse av att vara duktig, arbeta hårt, och på det hela taget lite bättre.
Är det fel att vara duktig och arbeta hårt? Finns det möjlighet att se sig som duktig och hårt arbetande utan att för den skull se sig som "lite bättre"?
Överlag tycker jag att avund är en väldigt överutnyttjad förklaring till andras beteenden, och förvånansvärt sällsynt när folk pratar om sig själva.
Vilka andra förklaringar kan finnas till deras beteende? Är det möjligt att medvetenheten inte alltid finns och att de därför inte pratar om det?
 
Som ett experiment googlade jag igår på både de som föddes med silverskeden i min klass och de som inte gjorde det.
Till 100% kan jag säga att om man bortser från de som var i mellanskiktet har det gått Bra för de som hade föräldrar med resurser, och de som hade det tuffast är antingen hemmaboende hos förälder eller lever i socioekonomiskt utsatta områden, har många barn och lågstatusjobb. De har inte öppnat krog med Myllömäki eller tagit över pappas byggimperium direkt. Det finns med all sannolikhet undantag, men av de tre mest utsatta och de tre med vad jag gissar bäst förutsättningar vandrar de alla på ett eller annat sätt samma väg som sina föräldrar. Det är så sorgligt, men jag förstår ju hur det blir så.
Jag har inte haft någon kontakt med någon av dessa sedan vi slutade årskurs 9. Det är 20 år sedan.

Det märklgia är att man förväntar sig barn från svåra förhållande att förbättra sin socioekonomiska situation med ungefär 1000%. Barn från bra förhållanden, där räcker det dock om de landar på föräldrarnas nivå. Det är lite konstigt. Borde inte byggmästarens son bli raketforskare liksom med sina förutsättningar?
 
På vilket sätt?
Är det fel att vara duktig och arbeta hårt? Finns det möjlighet att se sig som duktig och hårt arbetande utan att för den skull se sig som "lite bättre"?
Vilka andra förklaringar kan finnas till deras beteende? Är det möjligt att medvetenheten inte alltid finns och att de därför inte pratar om det?

Ingen tycker nog det är fel att arbeta hårt. jag tror det är en enkel ursäkt att skylla på avundsjuka istället för att fundera på om det finns nåt i det?
 
På vilket sätt?
Är det fel att vara duktig och arbeta hårt? Finns det möjlighet att se sig som duktig och hårt arbetande utan att för den skull se sig som "lite bättre"?
Vilka andra förklaringar kan finnas till deras beteende? Är det möjligt att medvetenheten inte alltid finns och att de därför inte pratar om det?
Att tolka andra som avundsjuka är rätt trist. Man pekar ju då samtidigt på egna privilegier och på andras dåliga egenskaper.

Mittenfrågan är lite konstig, tycker jag. Dock är inte nödvändigtvis ens kapacitet att jobba hårt och tro på sig själv när man gör det nödvändigtvis något man har förvärvat själv. Ändå framhåller man det mot de förmodat avundsjuka.

Jag kan tänka mig alla möjluga förklaringar. Frågan för min del handlar snarare om hur troligt det är att "alla andra" är avundsjuka, när samtidigt ingen tycks se sig själv som avundsjuk. Jag tror helt enkelt inte att avund är en så stor grej som en del vill ha det till. Jag tror att den tolkningen - att andra är avundsjuka - säger mer om den som gör den tolkningen.
 
Det märklgia är att man förväntar sig barn från svåra förhållande att förbättra sin socioekonomiska situation med ungefär 1000%. Barn från bra förhållanden, där räcker det dock om de landar på föräldrarnas nivå. Det är lite konstigt. Borde inte byggmästarens son bli raketforskare liksom med sina förutsättningar?

Eller hur! Och vad är att lyckas?
Är det att bli kändiskock eller att trots stentuff barndom med mobbing och svåra förhållanden lyckas studera klart gymnasiet, ha ett fast jobb och en tillvaro man trivs med.
 
Att tolka andra som avundsjuka är rätt trist. Man pekar ju då samtidigt på egna privilegier och på andras dåliga egenskaper.

Mittenfrågan är lite konstig, tycker jag. Dock är inte nödvändigtvis ens kapacitet att jobba hårt och tro på sig själv när man gör det nödvändigtvis något man har förvärvat själv. Ändå framhåller man det mot de förmodat avundsjuka.

Jag kan tänka mig alla möjluga förklaringar. Frågan för min del handlar snarare om hur troligt det är att "alla andra" är avundsjuka, när samtidigt ingen tycks se sig själv som avundsjuk. Jag tror helt enkelt inte att avund är en så stor grej som en del vill ha det till. Jag tror att den tolkningen - att andra är avundsjuka - säger mer om den som gör den tolkningen.
Min hypotes är att avundsförklaringen i sig är en socioekonomisk markör.
 
På vilket sätt?
Är det fel att vara duktig och arbeta hårt? Finns det möjlighet att se sig som duktig och hårt arbetande utan att för den skull se sig som "lite bättre"?
Vilka andra förklaringar kan finnas till deras beteende? Är det möjligt att medvetenheten inte alltid finns och att de därför inte pratar om det?

Jag har hört avundsjuka som förklaring till varför folk är ensamma, de råkar i konflikt med andra etc lite för ofta när det egentligen är frågan om total brist på självrannsakan.

Jag känner ärligt talat inte så många vuxna människor som är avundsjuka till den grad att de uppför sig illa mot folk. Ärligt talat vet jag nog ingen som är normalfungerande i övrigt som agerar så.
Det kunde väl vara förklaring i dagisåldern. Men inte för de flesta vuxna.

De som drar den där avundsjuka-linen brukar köra den stenhårt för att de inte inser att det faktiskt brister i eget agerande och kunskap och ingen är avundsjuk på det.
 
Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack.

Jag vet inte riktigt vilken rubrik jag ska sätta på det här, men jag har ett problem i vardagen som gör mig både sårad och förbannad. Säkert ett i-landsproblem enligt många, men det har påverkat mitt liv sedan tonåren.
Jag har en fantastisk pappa. Han ställer alltid upp, han är varmhjärtad, snäll och finns alltid att prata med om problem eller annat som bekymrar - eller glädjer - en. Ändå rör mitt problem delvis honom, eftersom han är framgångsrik. Han startade med tomma händer, från ett hem med en far och (på äldre dagar) mor som hade industrijobb. Efter år av slit i olika branscher lyckades han och en vän starta ett bolag som de på relativt kort tid blev världsledande med inom sin bransch och som de sedan sålde för en schysst peng. Detta var många år sedan nu och han har fortsatt jobba hårt och gjort ett par liknande resor som den första, med bra resultat. Min mamma är också helt fantastisk, förutom att hon, precis som min pappa, alltid varit en klippa att luta sig mot, har hon dessutom jobbat som en gnu hela livet och gjort karriär, och även roddat största ansvaret för hem och vardag under småbarnsåren när pappa jobbade dygnet runt.
Problemet är verkligen inte min familj - men hur alla andra uppfattar mig p g a att jag är deras dotter.
Hur folk kommenterar familjens boende, familjens eventuella nya inköp och alla förutfattade meningar om hur jag ska vara, baserat på att min familj är dem vi är. Problemet hade antagligen varit detsamma, kanske ännu värre, om vi ärvt pengarna.

På en fest för en tid sedan gick jag förbi köket och hörde "Jaha, är det XX? Som bor på XX? Va, hen är ju jättetrevlig! Jag trodde att det var riktiga snobbar som bodde där".
En bekant som jag regelbundet köper produkter av (köpte, jag gör det inte längre..), lade, dagen efter att jag varit där, upp ett inlägg på sociala medier om att hen pratat med en vän under gårdagen att hen ibland skulle vilja vara en av dem som är "född med silversked i mun" och aldrig behöver kämpa för att kunna köpa typ en ny bil. Men att hen hellre kämpar för att komma någonstans och att hen minsann är stolt över sina vänner som kämpat sig upp från en normal start i livet. Under tiden jag var där och handlade ville hen prata om min "nya" bil som inte är särskilt fancy och verkligen inte fabriksny, tvärtom en typ av bruksbil som gått en bra bit. Vi pratade inget pris och definitivt ingen finansiering, även om jag betalat varenda skruv på bilen själv, med pengar jag knegat ihop.

Igår åt jag lunch hos en nära vän och hens moster var där. Har sedan innan svårt för den här personen pga att hon alltid ska prata om pengar, pengar, pengar men igår brann det i huvudet på mig när hon höll på. Jag och partnern har precis gjort ett (för oss) större inköp och jag skojade med min vän om att nu blir det matlådor ett tag framöver (vilket jag ändå alltid har). Mostern började direkt med att "det är väl inga problem, du springer väl bara till pappa och ber om mer pengar".
Jag blev riktigt ställd till en början och visste inte vad jag skulle säga riktigt. Jag fann mig efter en liten stund, medan hon malde på på samma tema, och jag svarade att det inte riktigt är så det fungerar och att jag inte är särskilt intresserad av att lyssna på hennes förutfattade meningar om min ekonomi utan då äter jag hellre min lunch någon annanstans. Min vän sa också emot och skämdes så klart över hur hennes moster betedde sig.

Jag blir så jävla trött. Jag får återkommande höra liknande från människor i min umgängesperiferi, som inte på något sätt vet hur min situation ser ut i verkligheten utan enbart har förutfattade meningar. Jag umgås i väldigt spridda kretsar och det har t om hänt ett par gånger att jag fått det här snacket rakt i ansiktet, eftersom personen i fråga inte kopplat vem jag är innan hen börjat skvallra om något hen hört.
Det är väl en sak - då kan jag ju åtminstone bemöta det direkt.

Nu har det hänt flera gånger på kort tid, och det är kanske därför jag känner mig extra illa berörd. Normalt får jag höra det här/får reda på det kanske 4-5 gånger/år.
Den här typen av personer ser bara mina föräldrars pengar och inte att jag jobbar mer än heltid (ej i familjeföretaget, om det nu spelar någon roll), driver eget bolag vid sidan om, har en aktiv fritid där jag är engagerad ideellt på flera sätt och inte har tagit emot en krona från mina föräldrar sedan jag slutade gymnasiet. Jag har ett bra jobb där jag är omtyckt, och jag har fått jobbet tack vare flera års studier som jag finansierade genom att jobba som en idiot vid sidan om. Jag har klättrat på mitt jobb eftersom jag är bra på det jag gör.

Jag vill även flika in att jag så klart också hört det omvända, vilket värmer. Till exempel på festen jag var på i exemplet ovan, hörde jag hur den andra parten i samtalet, som jag knappt känner, direkt tog mig i försvar och sa att jag alltid varit trevlig och rolig och verkligen inte snobbig.

Jag vet att det inte finns så mycket att göra åt det här, mer än att fortsätta vara mig själv och fortsätta motbevisa förutfattade meningar. Ibland blir jag bara så jävla ledsen och förbannad, och jag behövde nog bara skriva av mig lite. Det är klart att jag blir påverkad av detta, det är påfrestande att alltid anstränga sig till det yttersta för att vara trevlig i alla situationer, för att aldrig ge någon en chans att kunna bekräfta sina fördomar. Det har även lett till att jag aldrig berättar om när det går bra, typ när jag blivit befordrad, fått utnämnanden eller lyckats med något jag kämpat länge för, knappt ens för mina vänner. Det känns nästan skambelagt. Lyckas jag med något får jag ändå höra bakvägen att mina föräldrar säkert kände någon som fixade det åt mig, blahablaha.
Man ska inte bry sig om vad andra tycker, men jag vill verkligen inte ge någon tillfredsställelsen att få sina förutfattade meningar "bekräftade".

Är det någon som har liknande erfarenheter? Hur tacklar ni det?
Jo då... Det känns igen. Inte kul alls att inte bli sedd för den man är utan att bli jämförd med föräldrarna (oavsett ekonomiska framgångar eller ej antar jag).
För mig har det blivit så att jag får dålig smak i munnen så fort någons samhällsstatus kommer upp i ett samtal.

Släkten är i mitt fall värst och kusinen som är arkitekt med eget företag ses upp till mer än den egna dottern(jag) med lika lång utbildning och eget företag men med en inte lika tjusiga titel som kusinen. (Ska väl tillägga att kusinen är en dunderskön brud som absolut inte har ärvt titeljakten som finns i släkten utan bara är en väldigt duktig arkitekt helt enkelt). Sånt sårar ju förstås.

Med åren har dock mina föräldrars framgångar bleknat i samband med att jag (och mina syskon) växt upp och fått egna identiteter. I alla fall när det gäller kollegor, vänner och andra som är nära numera.
 
Kommer från föräldrar med låg status
Underbara föräldrar som alltid peppade oss.
Alla fyra systrar har lyckats bra.
Förutom jag som har skulder hos kfm men ändå är lärare.
Men en punkt i det hela är att jag var 26 år innan jag visste att jag kunde få csn.
Hade jag vetat det tidigare hade nog mitt liv sett annorlunda ut idag
 
För var man är på skalan?
Såklart. Men var markerar man att man tycker att man är?

Det jag hör när folk förklarar saker med andras avund, är att de är småkorkade på ett konventionellt vis. Men det är troligen inte vad de önskar markera, och egentligen inte en socioekonomisk grej.
 
Såklart. Men var markerar man att man tycker att man är?

Det jag hör när folk förklarar saker med andras avund, är att de är småkorkade på ett konventionellt vis. Men det är troligen inte vad de önskar markera, och egentligen inte en socioekonomisk grej.
Fast jag tänkte att det inte var ens egen uppfattning, utan vad omgivningen tänker att man är för sort ;)
 
Att tolka andra som avundsjuka är rätt trist. Man pekar ju då samtidigt på egna privilegier och på andras dåliga egenskaper.

Jag tror att de som gärna påstår att någon är avundsjuk gärna gör det just för att påvisa någon annans dåliga egenskap - eller snarare försöka trycka ner den personen och få det till att den har just denna rätt trista egenskap. Det är något jag känner igen mycket väl från en period i mitt liv. Mycket av vad som gjordes i vår familj pekades på som att vi var avundsjuka - när vi bara levde vårt liv så gott vi kunde och vägrade rätta in oss i ett led.
 
Då får jag inte ihop det alls? Identitetsmarkörer är väl något man själv "håller upp", så att säga.
Nej, så behöver det väl absolut inte vara? Det finns ju massor av sociala koder man visar upp helt omedvetet. De kan ju vara väldigt talande ändå.

Det jag menade att närheten till att se avundsjuka i andra är en sån social kod.
 
@tuaphua @cirkus mfl

Det är mycket möjligt att det finns de som använder avundsjukeförklaringen för att trycka ner andra eller för att slippa granska sitt eget beteende vilket naturligtvis är osmakligt. Troligtvis beror det på bristande insikt i andras förutsättningar och svårigheter jämfört med hur det egna livet ser ut.

Men det beteende som Ts utsatts för har ju av många i tråden förklarats med just avundsjuka och det kan säkert vara så ibland. Jag ser det som naturligt att känna känslan avundsjuka för den som kämpar i motvind och möter andra som ser ut att ha det lätt, men att ur det agera missunnsamt och nedlåtande mot den personen, så som Ts råkat ut för, är för mig ett oacceptabelt beteende.
 
@tuaphua @cirkus mfl

Det är mycket möjligt att det finns de som använder avundsjukeförklaringen för att trycka ner andra eller för att slippa granska sitt eget beteende vilket naturligtvis är osmakligt. Troligtvis beror det på bristande insikt i andras förutsättningar och svårigheter jämfört med hur det egna livet ser ut.

Men det beteende som Ts utsatts för har ju av många i tråden förklarats med just avundsjuka och det kan säkert vara så ibland. Jag ser det som naturligt att känna känslan avundsjuka för den som kämpar i motvind och möter andra som ser ut att ha det lätt, men att ur det agera missunnsamt och nedlåtande mot den personen, så som Ts råkat ut för, är för mig ett oacceptabelt beteende.

Ja absolut jag tror det kan gå åt bägge håll dette med hur ordet och företeelsen avundsjuka används och fungerar, jag har ju varit med om den omvända varianten väldigt mycket att min familj har kallats för avundsjuk när vi verkligen inte har varit det utan bara försökt skydda vår integritet på olika sätt.
 
Jag är kluven. En bekant yppade: jag förstår inte varför det är så viktigt för en del barn att vara som alla andra.

Hens barn är rätt obrydda om vad andra gör.

För mig har det en rätt självklar förklaring: hens barn har aldrig saknat något. De har en självsäkerhet de fått från barnsben av sina föräldrar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 994
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 239
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
37 438
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp