att värma om en bom?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur funkar det när man värmer om bommen på en sadel, om man gör den vidare? Blir det som när man byter koppjärn, att sadeln blir mer svängd ju vidare den blir? Eller är det verkligen bara bomvidden som ändras?

/less på att leta sadlar, nu till unghästen....

Sv: att värma om en bom?

De blir aningen mer svängda ju vidare du vidgar dem, det svåra är bara att veta precis hur mkt mer svängda de blir.

Nominus: Jaguar har träbom de värms inte om där riktas koppjärnet om och jo de blir mer svängda även de med träbom något annat vore en omöjlighet för iom att du spänner ut framdelen av bommen mer med ett vidare koppjärn så "krängs" hela bommen i övrigt med (hmmm var inte lätt att förklara) och då blir den automatiskt lite mer svängd än innan, olika bommar lite olika mkt.

anade det, men är det lika mycket som när man byter koppjärn?
Frågan är ju om den tilltänkta sadeln blir för svängd eller inte, om det är värt att prova...

De blir aningen mer svängda ju vidare du vidgar dem, det svåra är bara att veta precis hur mkt mer svängda de blir.

Nominus: Jaguar har träbom de värms inte om där riktas koppjärnet om och jo de blir mer svängda även de med träbom något annat vore en omöjlighet för iom att du spänner ut framdelen av bommen mer med ett vidare koppjärn så "krängs" hela bommen i övrigt med (hmmm var inte lätt att förklara) och då blir den automatiskt lite mer svängd än innan, olika bommar lite olika mkt.

Min ändrades ingenting alls och den vidgades så mycket att han inte vågade ta en millimeter till för han var rädd att spränga bommen. Han har aldrig vidgat en Jaguar så mycket någonsin.
Lika så med Cobran jag har. Ändrades ingenting.

Mkt konstigt för det trotsar alla naturlagar om du vet hur en bom är uppbyggd och alla andras cobra/jaguar jag vet som är ändrade har blivit mer svängda inkl mina egna.

anade det, men är det lika mycket som när man byter koppjärn?
Frågan är ju om den tilltänkta sadeln blir för svängd eller inte, om det är värt att prova...

Det är ju lite samma sak du gör du vidgar fronten på bommen vilket får övriga bommen att vrida sig lite för att passa in i nya formen. Dock verkar det vara lite olika beroende på exakt hur de är uppbyggda hur mkt de svänger sig allt för att det skall vara så svårt som möjligt att veta om det är värt att lägga pengarna på det eller inte :crazy:
Sitter själv och granskar en jaguar mitt gamla fullblod som dog för några år sen hade och försöker sia om framtiden för den om jag skall lägga pengar på att vidga ut den till den jag har svårt att hitta sadel till eller om den kommer att bli för svängd för henne då. I mitt fall är jag inte ens säker på om jag gillar att rida i sadeln längre han reds inte ens de sista åren så är många år sedan jag red i den sist och har blivit väldigt van att rida i flattar med nästan obefintliga stöd nu frågan är om jag står ut med jaggan med mer stöd, om jag ändå hade en smal häst att i alla fall prova sadeln på jag kanske avskyr den numera. Är ju så surt att lägga ut de pengarna och sen får man tillbaka den så passar den inte ändå (alt avskyr jag att rida i den nu).

Mkt konstigt för det trotsar alla naturlagar om du vet hur en bom är uppbyggd och alla andras cobra/jaguar jag vet som är ändrade har blivit mer svängda inkl mina egna.

Ingen aning förutom att jag vet att sadelmakaren som gjort det har mätt bommen iomed att de är måttade efter hästen från början så just därför vet jag att de inte ändrats nåt. Annars hade de slutat att passat efter att de vidgats om de ändrat form.

Om hästen ändrat sig från 28 till 34 i bomvidd så kan jag garantera dig att den inte har helt oförändrad rygglinje mot när den sadeln måttades ut, de väller liksom inte bara ut precis där ortspetsarna ligger utan hela ryggen förändrar sig när de breddar sig så mkt.

kl, hur blir det när man värmer om en tekna dressyr? min häst har en mycket rak rygg och har nu en santa cruz celine som kunde vara lite rakare i bommen, ska testa en tekna i morgon och om den ligger bra så vill jag köpa en begagnad, men det blir nog en med normal bom vidd och så värmer jag om bommen så den blir extra vid. (de med normal bom vidd är lite billigare beg :p).

Om hästen ändrat sig från 28 till 34 i bomvidd så kan jag garantera dig att den inte har helt oförändrad rygglinje mot när den sadeln måttades ut, de väller liksom inte bara ut precis där ortspetsarna ligger utan hela ryggen förändrar sig när de breddar sig så mkt.

Hästen har alltid vart en 34. Bommen är passad efter honom som en 34 och bommen i själva svängdheten är lika dan som när den var en 28. Jag tror att min sadelprovare vet vad han gör! :)

Hästen har alltid vart en 34. Bommen är passad efter honom som en 34 och bommen i själva svängdheten är lika dan som när den var en 28. Jag tror att min sadelprovare vet vad han gör! :)

Nu får du allt tänka lite logiskt, lägger du på en 28 på en 34 så lär den ligga katastrof den kommer att ligga jättehögt framtill och i rejäl bakvikt alltså lär du inte ha sett så väldigt mkt av att den passade perfekt till rygglinjen. Sadelutprovaren om denna är van vid att arbeta med dessa sadlar lär veta hur de ändrar sig vid vidgning och därifrån kunna avgöra att när den kommer ner som den skall framtill så kommer den att ligga perfekt på den ryggen. Det handlar naturligtvis inte om att den ligger helt perfekt som 28 för då kunde du ju behållt den som 28

Sadeln har aldrig någonsin legat på hästen som en 28.. Jag har provat en 32a orginal som var för liten i sätet till mig men låg bra på hästen. Sadelprovaren tog en 28 och värmde om - den passade lika bra som 32an. Värmde till 34 för att ha att växa i då han är lite klent musklad kring manken. Låg precis lika dant.
Jag frågade specifikt om detta då jag tidigare haft sadlar med utbytbara koppjärn och dem svänger till som fasen med så vida järn som min går med. Han sa då att det inte påverkar bommen. Och säger han så så tror jag honom.

Men då handlar det ju inte om skillnaden mellan 28 och 34 för 28 har du aldrig ens sett på hästen. En bomstorlek som det handlar om mellan 32 o 34 (de har bara jämna nummer) är så marginellt så du skall vara väldigt uppmärksam om du skall märka någon skillnad. Däremot som du först skrev mellan 28 och 34 där blir det en tydlig skillnad, men iom att du inte provade sadeln som 28 så är det ju inte så lätt att veta om man inte känner till det.

Men förstår du inte? Sadelmakaren som är generalagent för märket i Sverige har nog sett några bommar. Han säger att det inte händer ett dugg med bommen när den värms om till en bredare storlek. Han lär ha sett en hel del sadlar som han värmt om. Jag tvivlar inte ett dugg på hans kompetens! Du lär knappast ha värmt om sadlarna själv eller ha den kompetensen så du kan påstå att han har fel som är utbildad och bygger sadlar. Han lär veta vad han pratar om.

Jag litar lite mer på en diplomerad och certifierad sadelmakare som jobbar med flera Landslag i europa jämfört med en random svensson som inte kan utge sig för att ha gjort nåt på ett internetforum som bara påstår saker. Tyvärr.

SUCK !!
Jag vet mkt väl vem det är så du kan ta och lugna ner dig. Uppenbarligen har han inte förklarat så mkt för dig iom att du inte ens vet hur han har ändrat bommen ;)
Han har väl inte orkat förklara exakt för dig iom att han inte ens orkat rätta dig när du säger värmt om.
Men fortsätt du att tro att din sadel har värmts om (kanske dags att du läser på om vad du har för bom i din sadel, en hint de som värms om har glasfiber........ träbom värms inte om där riktas koppjärnet om).
För övrigt så är just den som du använt samma människa som ändrade den första sadel jag fick ändrat bommen på för 10 år sedan som också gjorde mig uppmärksam på att de svängde sig mer när de blev mkt vidgade den sadeln ändrades från normal ut till extraextravid och han var mkt noggrann med att poängtera så att jag var medveten om att den blev mer svängd när den blev vidare eftersom det var en så stor ändring, vilket för övrigt även sadeln blev..............

SUCK !!
Jag vet mkt väl vem det är så du kan ta och lugna ner dig. Uppenbarligen har han inte förklarat så mkt för dig iom att du inte ens vet hur han har ändrat bommen ;)
Han har väl inte orkat förklara exakt för dig iom att han inte ens orkat rätta dig när du säger värmt om.
Men fortsätt du att tro att din sadel har värmts om (kanske dags att du läser på om vad du har för bom i din sadel, en hint de som värms om har glasfiber........ träbom värms inte om där riktas koppjärnet om).
För övrigt så är just den som du använt samma människa som ändrade den första sadel jag fick ändrat bommen på för 10 år sedan som också gjorde mig uppmärksam på att de svängde sig mer när de blev mkt vidgade den sadeln ändrades från normal ut till extraextravid och han var mkt noggrann med att poängtera så att jag var medveten om att den blev mer svängd när den blev vidare eftersom det var en så stor ändring, vilket för övrigt även sadeln blev..............

Jag orkar helt enkelt inte by mig om att skriva rikta koppjärn. Du vet vad jag menar och sen lämnar jag det där. Du får du helt enkelt acceptera att jag har turen att ha två sadlar som inte ändrat bom när koppjärnet riktats om. Nöjd?

Bommens passform ändras mer eller mindre när man ändrar bomvidden. Hur mycket beror på bommens konstruktion och hur mycket man ändrar. Vad är det för märke på den aktuella sadeln och hur många bomvidder rör det sig om?

ingen sadel är köpt än, men jag suktar efter en Kieffer Donau...
Den ska i så fall värmas ut till x-vid, vad det nu motsvarar i siffror.
Pållen som ska ha den är inte riktigt lika rak som sin syster, så en viss sväng kan vara acceptabelt.

Hur bred är hästen? Enligt min erfarenhet kan Kieffer inte fås särskilt breda.
Kieffer brukar i regel inte passa breda hästar heller i övrigt, satsa på ett engelskt märke istället. Crown kanske kan vara ett alternativ eller Albion om du är ute efter en sadel i lägre prisklass.

Det man ska tänka på när man ändrar bomvidd är att man ej ändrar kanalens bredd eller bossornas utformning. En smäcker häst som kräver normal bom behöver oftast en betydligt smalare kanal samt högre bossa än en bred häst. En bred häst kräver en bossa som är som smalast under sätets mitt för att sadeln inte ska glida runt ovanpå. (det är det mest optimala för en smäcker häst också, att bossan har "midja", men på en bred häst är det i regel en nödvändighet för att sadeln ska ligga still) Och av den anledningen är det oftast inte så lyckat att värma om en sadel med normal bom till extra vid eller liknande, för det enda som ändras är ju koppjärnets vinkel och inget annat.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
144
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka