Bukefalos 28 år!

attackerande hund

A

ariel

Jag undrar om nån vet hur stor sannolikheten är att en hund som en gång attackerat en människa (oproviserat) gör det igen???
Ni får gärna hänvisa till andra sidor........

Ariel
 
En hund som oprovocerat attackerar anser jag har en mental störning och bör avlivas. Riskerna är mkt stora att den upprepar sitt beteende eftersom den inte behöver någon retning före attacken.
 
Vad kan en provokation vara för en hund? Det kan ju vara så litet som att man tittar den i ögonen ett ögonblick för länge. Hur vet man hur hunden uppfattar det?
 
om en hund flyger på en människa bakifrån t ex. då är det verkligen oprovocerat.

till trådskrivaren: förmodligen är risken ganska liten om hunden är frisk för övrigt. jämför med hundar som slåss. det gör dom bara om det finns anledningar (eller om dom är som min... :angel:)
 
Just precis. Jag ställer mig frågan om det verkligen är oprovocerat? Vem gör bedömningen och utifrån vilken situation?

Är den verkligen oprovocerad så är även jag inne på att hunden har en mental störning och avlivning kanske bör övervägas. Men jag tror att sannolikheten att det förhåller sig just så, är försvinnande liten. Oftast beror detta på någonting som kan korrigeras eller undvikas. Frågan är bara att hitta orsaken till hundens agerande. Detta är något en hundkunnig person bör analysera på plats. Går enligt mig inte i efterhand att analysera och bestämma här. Man kan bara spekulera i orsaken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 852
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 448
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 420
Senast: Acto
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 379
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp