Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Ungefär. :D Fisk och ormbebisar däremot - mitt hjärta smälter. Som snören med stora ögon på! Så jag kan liksom förstå grejen.

Ja 😍
Jag förstår också grejen förutom när det kommer till min egen art 😂

22-01-45-gjz0vvqdpnex.jpg
 
Jag ger för mig jag har läst att plattnosade hundar ser "bebisaktiga ut" och därmed attraherar många till att skaffa dom, också varför du brukar se dom uppklädda och bli "bebisad" med. I vissa länder som Kina och Japan var förfädrarna till pekingese och japanese chin väldigt populära som sällskapshundar.
Samtidigt är det ju skillnad på att ha kort/liten näsa och att se ut som om man sprungit in i en vägg…
 
Jag ger för mig jag har läst att plattnosade hundar ser "bebisaktiga ut" och därmed attraherar många till att skaffa dom, också varför du brukar se dom uppklädda och bli "bebisad" med. I vissa länder som Kina och Japan var förfädrarna till pekingese och japanese chin väldigt populära som sällskapshundar.



Håller med :love: och tyvärr även att det är få sällskapsraser som har det utseendet. Raser som norsk lundehund är väl närmast, men det är en väldigt sällsynt ras så inte väldigt tillgänglig för den typiske hundköparen.
Hur förklarar du stora plattnosar som t.ex boxer?
 
Ja, ursprunget där sägs ju vara fasthållande av byte vid jakt, där de skulle kunna hålla tight men ha näsborrarna fria genom uppnäsa och underbett. Boxer, bostonterrrier, fransk och engelsk bulldog samt staffe har en gemensam bakgrund, så de är "samma typ" av brakycefala hundar, medan mops och pekingese har en annan typ av brakycefali. Och det är väl den senare gruppen som oftast blir mer bebisaktiga, även om bostonterrier och fralla rört sig mer åt det håller.

Hur förklarar du stora plattnosar som t.ex boxer?

Citerar mig själv ovan. :)
 
Utseendemässigt är det nog bara mops som jag har riktigt svårt för. Tycker de är såå fula!

Men vilken väldigt intryckt nos på vilken hund somhelst är fult, när det går över till extremt.
Jag gillade nog inte någon plattnos-ras tills vi bodde granne med en som hade american bulldogs. Dom var inte extremt intryckta men hade karaktären. Underbara hundar!

Nu har vi en egen hund som är 75% jack russel och 25% staffordshire bullterier.
Han är ju såklart det vackraste djuret i världen :angel: Något större än en jack russel, något vidare nos, brett smile men ser fortfarande mest ut som en stor jack russel. Förväntas bli strax över 10kg
Han har tjock eyeliner runt ögonen och öronen lever sitt eget liv. När han är trött hänger de så han ser ut som en beagle :love:

Jag är partisk :laugh:
20230112_211300.jpg
 
Jag tycker alla dessa bullhundar är så extremt fula allt ifrån franska bulldogs bullys.
Vad är det fina? En minigris är söt men dessa ser bara ut som vanskapta svin.

Har också svårt för dessa kvadratiska krulliga som spanska vattenhundar och lagottos särskilt dom med bruna nosar.

Däremot tycker jag pudlar är vackra dom har en mycket finare kropp och ansikte överlag.

Det vackraste jag vet är svarta schäfrar och kelpies.

I sällskapsgruppen tycker jag flera är mycket söta och sunda hundar.
 
Jag tycker alla dessa bullhundar är så extremt fula allt ifrån franska bulldogs bullys.
Vad är det fina? En minigris är söt men dessa ser bara ut som vanskapta svin.

Har också svårt för dessa kvadratiska krulliga som spanska vattenhundar och lagottos särskilt dom med bruna nosar.

Däremot tycker jag pudlar är vackra dom har en mycket finare kropp och ansikte överlag.

Det vackraste jag vet är svarta schäfrar och kelpies.

I sällskapsgruppen tycker jag flera är mycket söta och sunda hundar.
Oj vad du går hårt ut, det är väl lite onödigt? Jag tycker det är en sak att lyfta osund avel och prata om sina preferenser, en annan att börja med öknamn.
 
Som många andra i tråden gillar jag sunda och funktionella hundar med ganska kvadratisk exteriör, gärna lite större, och rätt nära vargen. Jag växte upp med vit herdehund och gillar verkligen att de har rak rygg. Gillar även Husky och Malinois. Jag ville ha vissa av de egenskaperna men ingen arbetsnarkoman, så började titta på vintisar.

Om jag skulle beskriva den ultimata hunden, rent utseendemässigt, så skulle jag beskriva min ena hund. Han är formad ungefär som en Saluki, men lite mindre och robustare. Han har ju BC i sig också vilket syns på en något kortare nos, lite mindre öron, och lite fluff runt hals och öron samt lite längre päls överlag utöver det han har från Saluki-sidan. (Håller för övrigt med @Red_Chili om Salukityperna.)

Sedan jag skaffade honom har jag ju sjunkit ännu längre ner i vinthundsträsket, så jag tycker flera vintisar är otroligt vackra, Azawakh till exempel, och Magyar Agár.

(Whippishen är såklart också lika vacker som stora killen och enligt mig ännu bättre än renrasiga Whippets, med lite mer robusta ben och snyggt fjädrad svans.)

Sen tycker jag nånstans att alla hundar är fina, även de fula, för då blir de bara fulsöta och det är nästan ännu sötare. Men de ska avlas så de blir friska och mår bra.
 
Håller med :love: och tyvärr även att det är få sällskapsraser som har det utseendet. Raser som norsk lundehund är väl närmast, men det är en väldigt sällsynt ras så inte väldigt tillgänglig för den typiske hundköparen.
Dansk spids verkar ha lite av samma temperament som norsk lundehund. Blev nyfiken på den själv.
 
Till skillnad från många andra tycker jag bäst om strävhåriga hundar. Strävhårig normaltax, basset fauve de Bretagne och riesenschnauzer är nog mina tre utseendemässiga favoriter. Även dobermann tycker jag är oerhört snygga hundar. Alla dessa raser skulle jag kunna tänka mig att äga. En ras jag inte skulle köpa men som jag tycker är oerhört vacker är afghanhund. De har en utstrålning som tilltalar mig, kan inte sätta fingret på vad det är.

Jag är egentligen inte så såld på utseendet hos min nuvarande ras, engelsk springer spaniel, utan valde honom för att jag främst ville ha en trevlig familjehund. Funderar på jaktlabrador i framtiden trots att de exteriört inte alls är min kopp te. Det finns många egenskaper hos spaniel/retrieverraserna som jag gillar.
 
Att inte alla ser att en rottweiler är det vackraste som finns övergår mitt förstånd :cautious: What’s wrong with people..!
Haha - börjar det här utvecklas till en ”min hund är sötast”-tråd? 🤣

KL
Jag som haft ganska vitt skilda hundraser känner att jag har många olika preferenser. Gillar en del av de små terrierraserna - norwich/norfolk, cairn, westie, australisk…(har haft en cairn) Tycker också om utseendet på de flesta polarhundar och många spetsar, inte minst min egen isländska fårhund, både lång- och korthårig variant. Och siberian huskys är otroligt vackra tycker jag! Är också svag för border collie och gillar de flesta ”vanliga” hundraser - labrador, golden, flat, schäfer, rottweiler…. Men som jag sagt tidigare har jag svårt för platta nosar, pudelkrull och väldigt små hundar, och kan väl till den listan också lägga väldigt tunga raser och raser med överdrivet mycket hud. Jag tycker det ska se lätt ut när en hund rör sig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp