Bukefalos 28 år!

Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Jag gillar trubbnos hundar (dock ej hälsan) rent utseendemässigt. Fransk bulldog, bullterrier, Boston terrier. Men tyvärr gör hälsan att det bara blir en ”drömras”.

Annars gillar jag mastiffer (Broholmer) och deras robusta utseende.
Men jag har även en förkärlek till chihuahua :rofl:
 
L6kB2CP.jpg

Perfektion! ❤️
Håller med! Det här är den allra vackraste rasen enligt mig, smälter varje gång jag ser en😍 även vissa av vallhundsraserna. Tyvärr passar dom mig inte förövrigt så står i valpkö på en helt annan typ som jag också tycker är fin som tur är 😅 ibland tycker inte hjärna och hjärta samma om vissa saker
 

Åh jag håller med! 🥰 Just denna teckning tycker jag också är den vackraste på finsk lapphund. Min egen är såklart världens finaste han med, men han är mer söt än vacker 😄

Jag gillar spetsar överlag till utseendet. Finsk lapphund, samojed och finsk spets hör nog till min topp 3 när det kommer till utseendemässigt tilltalande hundraser. Jag gillar ståöron, en vettig nos, funktionell (och mysig!) päls och en sund kropp 😊
DSC_4239.JPG
 
En vältrimmad Airedaleterrier tycker jag är det snyggaste som finns i hundväg ❤️
nedladdning.jpeg


De är dock både för stora och för "mycket hund" för mig och mitt liv. Men (standard-)schnauzer som jag själv har tycker jag också är väldigt snygga, även om jag är rätt kräsen på vilka "typer" av rasen jag gillar rent utseendemässigt 😁 Men en snygg schnauzer är 👌
 
En hund som ser ut så nära ursprunget till hunden som möjligt. Jag gillar eg. inga avarter från det men häng (ej tunga) eller tippöron är det som stör mig minst. Lagom långhåriga hundar kan vara fina men jag vill helst inte ha en själv pga. smutsen.

Allt som påverkar hundens funktion går bort för mig. Jag gillar en sund och atletisk hund. Helst inte för grov dock och absolut inte hängmappar. Sunda vinklar, har svårt för både raka och övervinklade hundar. Min första kelpie var en riktigt vacker hund tyckte jag och många med mig. Dock lite för tanig enligt utställningsdomare. De kelpies jag har nu är fina hundar men har inte riktigt samma proportioner.

Min första kelpie.
DSC_9294red.jpg
 
Jag som generellt inte tycker om mycket päls kan tycka att en välvårdad afghan är bland det vackraste som finns men det tror jag är den där blandningen av kunglig utstrålning och galen busighet som gör det.

Boxer vänder jag mig alltid om efter medans rottweiler eller dobermann inte får mig det minsta intresserad vid en första anblick.

Mallar tycker jag generellt är fula tills de är i fullt skyddsarbete för då är de galet häftiga att titta på. Men det gäller för de flesta hundar att när de är i sitt rätta element så går det sällan att låta bli att bli imponerad.

Skägg kan jag tycka är gulligt men kan inte tänka mig att ha en skägghund själv trots att jag älskar riesens exteriör (får man raka av dem skägget :angel:).

Tycker sällan bruksschäfer är så kul att titta på till vardags heller (många ser ut som grådaskiga mallar) men just nu bor jag med en långhårig hane (inte min) som på pappret har väldigt mycket av det som jag inte gillar i ett utseende - ljusa ögon, mycket päls, en i mina ögon ful färg, knappa vinklar osv. MEN en sån underbar individ att jag helt plötsligt kom på mig själv med att leta positiva saker i stället för negativa när jag tittade på honom. Kanske till och med blir en parning med honom när han har åldern inne.......


Så summa summarum är utseendet bara något jag tänker på vid första anblicken, sen blir det alltid hur den är som individ som får mig att falla.
 
Mallar tycker jag generellt är fula tills de är i fullt skyddsarbete för då är de galet häftiga att titta på. Men det gäller för de flesta hundar att när de är i sitt rätta element så går det sällan att låta bli att bli imponerad.
Tror det är därför jag gillar border collie så mycket, de är så otroligt häftiga när de vallar!

Skägg kan jag tycka är gulligt men kan inte tänka mig att ha en skägghund själv trots att jag älskar riesens exteriör (får man raka av dem skägget :angel:).
Haha - kanske inte raka av helt, men klippa så det blir lite mindre framträdande går absolut! Vi hade en riesen när jag var i tonåren (eller han levde faktiskt tills jag var lite över 30, blev 15 år) och hans skägg hölls relativt kort, det är ju grymt opraktiskt med skägg - tänk hund som dricker vatten och plötsligt vänder sig om för att han har hört något - vips är hela köket sprayat med vatten!
 
Gillar funktionella hundar, därför dras jag oftast till jakthundarna.
Vill inte ha en massa päls.. färg spelar inte någon roll! De ljusa syns bättre men mörka syns ju skiten sämre på 😅

Snyggaste rasen är helt klart en strävhårig vorsteh 🥰 eller malinois
96FE82DE-F308-411C-93ED-90261A25DAF2.jpeg
 
Senast ändrad:
Det är en förutsättning :) Jag är aktiv i rasklubben och får därmed njuta av många snyggingar i god form :love: Men scrollar man instagram så är det tyvärr gott om tunga, överviktiga och trubbiga modeller…
Jag ser så otroligt sällan rottisar öht! Vet inte om de blivit ovanliga eller om jag bara bor på fel ställe :p
 
Jag ser så otroligt sällan rottisar öht! Vet inte om de blivit ovanliga eller om jag bara bor på fel ställe :p

Jag tror man skapar sina egna filterbubblor 😁 Jag ser nästan aldrig saluki tex, runtikring där jag bor är det nog mest gråhundar och andra typer av jakthund plus huskey 🤔
 
Funktion. En ändamålsenlig stark rörlig kropp med tydliga kommunikationsmedel och en päls som tål de flesta väder utan en massa skötsel.

Alltså gillar jag ståöron, ordentlig svans, hud i ansiktet som tillåter en tydlig fin mimik, leder och proportioner som låter hunden röra sig effektivt och glädjefyllt och päls som inte blir dyblöt, tovig eller för varm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp