• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hannibal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 4 907
H

hannibal

Audi%20A6%20Estate.jpg

Nu har Hannibal dragit på sig spenderbyxorna för det börjar bli dags att byta ut nuvarande bilen mot en lite nyare.

Vad tycker ni om VAG:s 1.8t-motor? Är den ok att dra med? Hur är bränsleförbrukningen?

Hur mycket får en Audi A6 1.8 t dra egentligen? Har kollat runt och får lite olika siffror (beroende på utrustningen kanske?).

Sv: Audi A6

Ja du, har inte så stor koll men, min sambo har tidigare jobbat inom bilmekaniker branschen och han skakar bara på huvudet när det gäller Audi (jobbade på en av "deras" auktioriserade verkstäder), spec dom nyare modellerna. 1,8 är väl rätt okej, men dom är fortfarande ruskigt dyra att laga och utföra service på! Men det kanske du har tänkt på?!

Ringde och snabb kollade med sambon. Det går hyffsat att dra med en sådan motor, dock trodde han att bränsleförbrukningen skulle bli rätt hög (typ 1,1 l/milen eller nåt). Tycker att du ska satsa på en 1,9 diesel i stället, om du drar mkt släp och kör mkt annars också?! Går billigare och är betydligt mkt starkare än en 1,8t!!

Senast ändrad:

Har haft Audi rätt länge nu o det har inte blivit dyrare än de andra märken vi haft innan. Undviker dock märkesverkstäder som ofta är rätt dyra (oavsett märke)...

Bussigt att du kollade. Får kolla upp dieseln, men tyvärr tror jag att det blir dyrare eftersom vi inte kör tillräckligt långt per år.

Vilken max släpvagnsvikt gäller då? Jag kanske var otydlig men det var den jag var mest nyfiken på.

Underbart val! Älskar Audi och kan rekommendera dig att köpa en quattro, och den med 2,4 motorn är toppen. Bättre än 1,8 T tycker jag. Kommer själv aldrig att köpa ngn annan bil och definitivt aldrig mer utan quattro :love: Vad gäller bensin tycker jag den drar mindre än t ex Volvo som jag hade innan. Sen är den definitivt billigare att serva än Volvon, som alltid hade ngt litet konstigt fel. Jag undviker, precis som du, märkesverkstan och kör med "gubben på hörnet" som är precis lika bra och inte ens hälften så dyr!

Kör oxå A6,a. En avant, 2,6 quattro. Hur bra som helst att dra med. Har aldrig kört fast med den trots hur mkt snö som helst. Tar sig fram överallt. Helt underbar bil att dra med. En gång Audi alltid Audi!!

Jag har kört ett antal Audis och Passater med 1.8t motorn som hyrbilar. Trevliga bilar, bra komfort, fina vägegenskaper och kul motor. Jag tror att de kan göra ett hyfsat jobb som dragare om man bara drar en stor häst. Dock anmärkningsvärt törstiga. Jag brukar kunna köra ganska snålt, men dessa fick jag inte ned till mindre än ca 0,8 l/mil på landsväg.

Vikter kan du hitta på Audis hemsida för nya bilar eller sök på reg.nr i bilregistret.

När det gäller bensin eller diesel gissar jag på att brytpunkten på A6 ligger på 2000-2500 mil/år i och med att det är en ganska stor och törstig bil som bensinare.

Senast ändrad:

För att få fram hur mycket en bil får dra
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Skriv bara in registreringsnummret, hur smidigt som helst!

Vi ska köpa audi :love: äntligen, dock en A4 1.8T avant quattro, var först inne på 2,4 eller 2,6 men de har en högre bränsleförbrukning och drar även en hel del olja. Bilhandlarna vi besökt tar inte ens in modeller före 01-02 (minns inte exakt) eftersom motorerna är så dåligt uppdaterade, det är gamla 2,4/2,6 inlyft i en annan kaross.

När vi provkörde 1,8T blev båda otroligt förvånade, bilen var betydligt mkt piggare och kvickare än vi trott från början. Dessutom vill man ha flera Hk kostar det inte speciellt mkt att sätta in ett chip så får man 200Hk. Ca 5.500:-

A4an vi ska köpa får dra 1.540kg med B-kort :bow:

kl Tack alla! Angående Audis styrkor är jag redan djupt troende. ;)

Att jag frågar om vikten trots sidor som pmm tipsar om, är att jag inte känner mig säker på dessa uppgifter. Jag testade nu och fick resultatet att
"Max släpvagnsvikt: 1450
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1530"

Är kanske jag som är korkad men vad innebär detta?

Skulle vilja höra vad ngn av er ägare har för uppgifter i sitt reg.bevis så man är på den säkra sidan.

(ed: kollade min nuvarande Audi och den fick resultatet att
"Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1500")

Senast ändrad av en moderator:

Om jag har förstått regelverket rätt betyder det att den maximala släpvagnsvikten som bilen får dra med avseende på dess konstruktion m m är 1450 kg. Det är dock lagligt för dig att dra ett släp med registrerad totalvikt 1530 kg på B-kort. Detta under förutsättning att bruttovikten (dvs verklig vikt på släp och last) inte är över 1450 kg. Men jag kan ha fel...

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Windy
·
R
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 257
Senast: corzette
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka