Bukefalos 28 år!

Australien - östkusten

cirkus

Trådstartare
Det verkar som om jag ska åka till Australien om ett par veckor.

Vi kommer att landa i Sydney och fara norrut längst med östkusten, minst till Brisbane, sen kanske ännu längre norröver

Vad får man inte missa?
 
Åh, Australien! 😍 Vet inte om jag kan komma med några vidare tips dock pga var 10 år sedan jag var där och mitt tjugoåriga jag festade mest... :p

Men, Whitsundays rekommenderar jag! Dock en bra bit norrut, men sjukt härligt!
 
Gjorde den resan fast tvärt om i våras, Landade i Brisbane och åkte ner till Sydney. Finns så mycket fint att titta på där! Gold Coast, Byron Bay, Blue mountains. Vi hann bara kolla "det vanliga" då vi inte hade så lång tid på oss på vägen tyvärr. Bläddra för fler bilder (om ni nu ser min instagramlänk). Det är från Blue Mountains :) Går inte att fånga den mäktiga känslan på bild, särskilt inte med mobilkamera.

 
Fraser island tyckte jag var fint! Det ligger ju dock lite norr om Brisbane. Sen gillade jag Surfers paradise också. Blue mountains utanför Sydney ska vara jättefint men där var jag aldrig.

Men samma som @Sleepan , det var 10 år sedan jag var där och mitt ungdomliga jag var nog lätt onykter större delen av tiden. :D
 
Det verkar som om jag ska åka till Australien om ett par veckor.

Vi kommer att landa i Sydney och fara norrut längst med östkusten, minst till Brisbane, sen kanske ännu längre norröver

Vad får man inte missa?
Heej!!
Vad kul! Jag pluggade i Brisbane :). Rekommenderar Byron bay (😍), fraser island, whitsundays. Vi bilade också från brisbane upp till Cairns! Rekommenderas :).
 
Fraser island tyckte jag var fint! Det ligger ju dock lite norr om Brisbane. Sen gillade jag Surfers paradise också. Blue mountains utanför Sydney ska vara jättefint men där var jag aldrig.

Men samma som @Sleepan , det var 10 år sedan jag var där och mitt ungdomliga jag var nog lätt onykter större delen av tiden. :D

Jag gillade också Surfers! Fast det var ett sånt ställe vi typ blev varnade för, att det skulle va dåligt :p

Fraser är jättevackert! Vi hade dock otur med vår grupp så det är mest det jag minns... 😂
 
Vad roligt! Jag bor i Australien sedan 4 år, på östkusten om än ganska norrut.

Vad ni bör, kan och hinner se beror mycket på hur ni reser (bil, buss, camper, flyg?), hur många veckor ni är i Australien och förstås ekonomi.

Det finns en hel del turistiga saker men sååå värt det, tex Fraser island och Whitsundays
 
Tack alla för svar!
Vi flyger helt säkert till Sydney, sen är det lite fri hand vad vi gör - jag gissar ett par dagar i Sydney, bila norrut längst kusten och landa i Brisbane så småningom ev ett par stopp på vägen. Det är 91 mil bilvägen så kanske 2 stopp.

Sen tror jag vi kommer ta oss ännu längre norrut men jag tror inte vi hinner så långt som till Cairns. Vi är nog borta 2 max 3 veckor.
 
Definitivt gör ett av stoppen i Byron bay, en urmysig liten hippitown med suveräna små boutiqer.

Surfers paradise är värt att kanake stanna och ta en promenad i men ett par timmar och ni har sett "allt" :)

Norr om Brisbane: fraser island är inte alltför långt bort och väl värt en dagstur.

Whitsundays är än längre norrut och jag tycker ju såklart att ön jag bor på (Magnetic island) är värt ett besök men vi är mitt emellan Whitsundays och Cairns
 
Nu har jag synkroniserat med sambon (han och jag har gått om varandra i veckor) och planen är något reviderad. Flyg till Sydney där vi stannar ett par dagar, sen flyg till Cairns och därifrån bilar vi söderut till Brisbane.
 
Nu har jag synkroniserat med sambon (han och jag har gått om varandra i veckor) och planen är något reviderad. Flyg till Sydney där vi stannar ett par dagar, sen flyg till Cairns och därifrån bilar vi söderut till Brisbane.

Då kommer ni passera Townsville och Magnetic island :angel:;)

FB_IMG_1540595652784.jpg


Samt Airlie beach - Whitsundays och Hervey bay - Fraser island

(Utanför Cairns har ni en hippie town som är uppbyggd som en marknad som heter Kuranda och norr om Kuranda, typ 1h bil från Cairns, ligger Port Douglas, som är väldigt trevligt)
 
Då var resan bokad - vi åker om en vecka.
Det ska bli helt fantastiskt - jag hatar att flyga men just nu så känns det extremt värt mödan.

Jag hoppas på att kunna övertala mina reskamrater att åka till Magnetic Island ( @Seabaz ! så om det kommer en liten svensk tant med vidhängande man och son hoppas jag att du och/eller dina kollegor tar hand om oss) annars är allt öppet och jag är helt flexibel. De kommer vilja dyka bägge två. Jag försökte dra ur sambon vad mer för önskningar han hade, men han lever i nuet och är inte i Australien ännu - så vi kommer nog resa som vanligt, dvs totalt flexibelt med endast start och stopp bokat, resten är som en adventskalender.

Lucky me!
 
Då var resan bokad - vi åker om en vecka.
Det ska bli helt fantastiskt - jag hatar att flyga men just nu så känns det extremt värt mödan.

Jag hoppas på att kunna övertala mina reskamrater att åka till Magnetic Island ( @Seabaz ! så om det kommer en liten svensk tant med vidhängande man och son hoppas jag att du och/eller dina kollegor tar hand om oss) annars är allt öppet och jag är helt flexibel. De kommer vilja dyka bägge två. Jag försökte dra ur sambon vad mer för önskningar han hade, men han lever i nuet och är inte i Australien ännu - så vi kommer nog resa som vanligt, dvs totalt flexibelt med endast start och stopp bokat, resten är som en adventskalender.

Lucky me!

Vad roligt!! Jullov/sommarlov börjar ju inte förrän runt 20 december så det är väldigt "dött" just nu på de turistiga att-göra vilket betyder att aktiviteter som dykning, ridning, båttur ja vad som helst, inte behöver bokas så himla långt i förtid (obs att lördagar och söndagar fortf kan kräva lite förbokning).

Också går det att få bra priser på mycket, det går att pruta lite på de större aktiviteterna ibland men många har även lågsäsong-priser.
 
Vad roligt!! Jullov/sommarlov börjar ju inte förrän runt 20 december så det är väldigt "dött" just nu på de turistiga att-göra vilket betyder att aktiviteter som dykning, ridning, båttur ja vad som helst, inte behöver bokas så himla långt i förtid (obs att lördagar och söndagar fortf kan kräva lite förbokning).

Också går det att få bra priser på mycket, det går att pruta lite på de större aktiviteterna ibland men många har även lågsäsong-priser.
Vi närmar oss och även sonen hade fått tips om Magnetic Island! Vi är i South Mission Beach och nästa stopp blir Townswille/Magnetic Island hoppas jag
 
Åh, vad avundsjuk jag blir! Hatar också att flyga men hade nog bitit ihop för en resa till just Australien igen. Helt fantastiskt :love: Jag var där 2002, dock endast på västkusten så kan inte hjälpa dig med tips.
 
Vi närmar oss och även sonen hade fått tips om Magnetic Island! Vi är i South Mission Beach och nästa stopp blir Townswille/Magnetic Island hoppas jag
Oh spännande! Jag jobbar på ranchen i morgon Söndag men är ledig Mondag-tisdag.

Planerar ni att stanna någon natt på ön eller bara dagstur?

Om ni har bil, ta inte med er bilen över. Det kostar över 200 dollar tur/retur och ni kan låna en av våra bilar här istället :)
 
Oh spännande! Jag jobbar på ranchen i morgon Söndag men är ledig Mondag-tisdag.

Planerar ni att stanna någon natt på ön eller bara dagstur?

Om ni har bil, ta inte med er bilen över. Det kostar över 200 dollar tur/retur och ni kan låna en av våra bilar här istället :)

Vi är på ön nu! Vi stannar över natten och åker härifrån imorgon. Jag får se om det blir så att vi kommer till ranchen.
Vi tog med bilen i ren panik över att inte hitta någon parkering i Townsville - vi har redan varit glada åt att den är med. Vi åkte till West Point i solnedgången och har varit och handlat två gånger.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
752
Senast: ptr
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
437
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: __sofia__
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp