Bukefalos 28 år!

Funderar ibland också på om jag har en diagnos, men har inte tagit tag i det…
En vän med autism brukar skratta åt mig (på ett snällt sätt) när vi tar upp det som att det inte är någon fråga om saken. Och jag känner igen mig i mycket! Vi är för övrigt otroligt lika på många sätt, men vissa inte. Hon har dock adhd också.

Hon har inte haft det helt lätt i arbetslivet alla gånger, mest pga omgivningens oförståelse.

Det var kanske inte så mycket att tillföra till tråden. Men hoppas det går bra för dig, hur du än väljer att göra 🤗
 
För att det är svårt att förstå. Jag har ingen diagnos men min tonåring har autism grad 1 och adhd. Jag har otroligt svårt att förstå hur hon fungerar. Rent logiskt vet jag ju. Jag är ju påläst och känner henne. Men förstå, nja, det skulle jag inte säga. Saker som jag bara gör och inte tänker på blir stora och jobbiga för henne. Jag vet det, jag respekterar det och hjälper henne med min bästa förmåga. Men, nä, jag förstår inte helt och hållet. Mycket är det bara för mig acceptera eftersom hon säger att det är på ett visst sätt. Nu är hon tack och lov väldigt verbal och duktig på att uttrycka sig och förklara så det gör ju det hela lättare!

Jag har en bror med autism och känner helt igen mig i det du beskriver. Han är på ett sätt väldigt enkel att förstå, men samtidigt är han ett mysterium för oss i familjen.

Jag har alltid vetat att han var annorlunda, men inte vetat vad det är som gör honom det. Men när han fick sina diagnoser, ADD och autism, så föll allt på plats för oss.
Men förstår honom helt, nej, men vi accepterar honom nu.
 
Hej,
Fick för ett tag sedan frågan om jag har autism och det är något jag själv har funderat på också. Om det är någon här som har diagnosen austism och känner för att svara: hur kom det sig att ni misstänkte det? Hur funkade själva diagnostiseringen? Och att få det diagnostiserat, har det hjälpt er i vardagen?

Genom att prata med bästa @godisklubba som varit ett ovärderligt stöd genom hela processen 😍 Gjorde något test på nätet och fick högt.

Fick till slut gå till VC pga mådde så himla dåligt, var rädd att bli av med jobbet pga konflikter och varit så himla stressad, inget hemma funkade heller. Psykologen där misstänkte direkt annat än "bara" stress (jag hann inte ens ta upp mina misstankar), fick göra en del tester där och samtal tillsammans sedan skickade han och jag remiss till Modigo som gör utredningar över 2 dagar här i Lund. Tog väl 6-9 mån innan jag fått tid, utredd och resultat, atypisk autism.

De 2 dagarna innehöll läkarbesök och samtal, samtal med en fantastisk psykolog med massa tester, psykologen hade ett 30 min samtal med min mamma. Sedan ringde hen upp och berättade om resultatet efter att jag fick det på papper o jag kunde ställa frågor osv.

Redan bemötandet på min VC hjälpte mig massor, utredningen hjälpte mig massor. Första kontakten med HAB i annan stad hade jag väldig nytta av arbetsterapeuten, trivdes inte med psykologen. Bytte stad och fick en helt fantastisk psykolog som hjälpte mig från "kaos" till redo att stå på på egna ben och söka egen hjälp via vårdvalet (eftersom de tyvärr inte har långtidskontakter vilket hen tyckte var en stor nackdel) och att lita på mina egna förmågor att hitta strategier som fungerar för mig.

Har inte upplevt några nackdelar alls. Är ofta öppen med min diagnos, speciellt när jag har svårigheter socialt eller i vårdkontakter som gäller saker jag vet påverkas av min autism. Tex nu med hälso- och läkarbesök kring nattarbete på jobbet är det många frågor som påverkas både av att jag jobbar skift och mina svårigheter pga autismen.

Har just nu "vanlig" psykolog via vårdvalet och upplever hen anpassar sig mycket bra, är insatt och det har inte blivit något konfrontativt alls som med första psykologen hos HAB. Trots att jag fick remiss till KBT.
 
Visst är det knäppt att den som har funktionsnedsättning måste anpassa sig efter de som inte har funktionsnedsättning!? De borde ju kunna det som vi autister sägs vara sämre på (kognitiv empati, theory of mind etc.), varför använder de då inte dessa förmågor, kan man undra.

Minns att hab hade en kurs förut, där ungdomar med autism fick lära sig hur neurotypiska fungerar, för att bättre förstå deras (NTs) beteende. Eller nåt.
Det är ju inte så att man automatiskt vet hur en person med autism fungerar bara för att man själv är neurotypisk? Vi måste ju liksom också lära oss hur ni fungerar precis som tvärtom!
 
Visst är det knäppt att den som har funktionsnedsättning måste anpassa sig efter de som inte har funktionsnedsättning!? De borde ju kunna det som vi autister sägs vara sämre på (kognitiv empati, theory of mind etc.), varför använder de då inte dessa förmågor, kan man undra.

Minns att hab hade en kurs förut, där ungdomar med autism fick lära sig hur neurotypiska fungerar, för att bättre förstå deras (NTs) beteende. Eller nåt.
Precis som i alla andra möten med människor eller djur så är ju nyckeln till framgång att anpassa sig till varandra för att man så lyckas kommunicera. Man möts alltså på mitten. Det är nyckeln till all kommunikation, dvs du vill att jag ska förstå och jag vill att du ska förstå. Att sätta sig in i den andras synsätt. Utan det så blir det ingen kommunikation alls.
 
Visst är det knäppt att den som har funktionsnedsättning måste anpassa sig efter de som inte har funktionsnedsättning!? De borde ju kunna det som vi autister sägs vara sämre på (kognitiv empati, theory of mind etc.), varför använder de då inte dessa förmågor, kan man undra.

Minns att hab hade en kurs förut, där ungdomar med autism fick lära sig hur neurotypiska fungerar, för att bättre förstå deras (NTs) beteende. Eller nåt.
Om det hade varit möjligt att klättra in i någon annans hjärna och se sig om så hade det varit enkelt.
 
Det är ju inte så att man automatiskt vet hur en person med autism fungerar bara för att man själv är neurotypisk? Vi måste ju liksom också lära oss hur ni fungerar precis som tvärtom!

Precis som i alla andra möten med människor eller djur så är ju nyckeln till framgång att anpassa sig till varandra för att man så lyckas kommunicera. Man möts alltså på mitten. Det är nyckeln till all kommunikation, dvs du vill att jag ska förstå och jag vill att du ska förstå. Att sätta sig in i den andras synsätt. Utan det så blir det ingen kommunikation alls.

Om det hade varit möjligt att klättra in i någon annans hjärna och se sig om så hade det varit enkelt.
Som jag skrev förut så har neurotypiska inte problem (eller ska inte ha problem) med brist på kognitiv empati och theory of mind. Alltså borde de kunna sätta sig in i och förstå autister utan några större problem. Om de vill.
 
Som jag skrev förut så har neurotypiska inte problem (eller ska inte ha problem) med brist på kognitiv empati och theory of mind. Alltså borde de kunna sätta sig in i och förstå autister utan några större problem. Om de vill.
Fast, nej, det går ALDRIG att fullt ut sätta sig in i och förstå en annan individ. Det skulle bara gå om man hade förmågan att krypa in i någon annans huvud och se världen från deras perspektiv.
 
Som jag skrev förut så har neurotypiska inte problem (eller ska inte ha problem) med brist på kognitiv empati och theory of mind. Alltså borde de kunna sätta sig in i och förstå autister utan några större problem. Om de vill.

Det funkar inte så tyvärr. Det låter, för mig, som att du tror att personer utan autism är nån form av tankeläsare. Men så funkar det inte.

Människor är mer komplexa än bara autism/icke-autism. Alla människor som inte har autism är inte per automatik bra på att hantera och förstå andra människor.
 
Som jag skrev förut så har neurotypiska inte problem (eller ska inte ha problem) med brist på kognitiv empati och theory of mind. Alltså borde de kunna sätta sig in i och förstå autister utan några större problem. Om de vill.
Det syns ju inte på någon om den är autistisk och inte heller behöver det märkas speciellt tydligt. Det kan ju absolut vara så att man upptäcker att kommunikationen inte fungerar men att man inte förstår varför. Neurotypiska människor är ju inte tankeläsare de heller. Det går ju tex utmärkt att missförstå varandra även om man är två neurotypiska personer tex.

Det är väll bra om det finns metoder för att människor ska förstå varandra bättre?
 
Som jag skrev förut så har neurotypiska inte problem (eller ska inte ha problem) med brist på kognitiv empati och theory of mind. Alltså borde de kunna sätta sig in i och förstå autister utan några större problem. Om de vill.
Precis som flera påpekat så är man ju inte tankeläsare för att man har förmåga till theory of mind och kognitiv empati. Och det är ju inte heller så att autister saknar dessa förmågor helt och hållet, utan de flesta av oss, autister såväl som neurotypiska, ligger någonstans på en skala, de flesta neurotypiska säkert nånstans i mitten och så autisterna kanske lite mer fördelade åt ena hållet med lite mindre av de förmågorna. Men även bland neurotypiska är det ju YTTERST sällsynt med människor som bara totalt förstår alla människor som de möter. Det låter väldigt hårt, tycker jag, att säga att alla neurotypiska skulle förstå autister om vi bara ville (underförstått att vi inte vill, då, om vi inte förstår). Jag menar - de flesta av oss kämpar ju en hel del med att förstå andra neurotypiska! :D
 
Precis som flera påpekat så är man ju inte tankeläsare för att man har förmåga till theory of mind och kognitiv empati. Och det är ju inte heller så att autister saknar dessa förmågor helt och hållet, utan de flesta av oss, autister såväl som neurotypiska, ligger någonstans på en skala, de flesta neurotypiska säkert nånstans i mitten och så autisterna kanske lite mer fördelade åt ena hållet med lite mindre av de förmågorna. Men även bland neurotypiska är det ju YTTERST sällsynt med människor som bara totalt förstår alla människor som de möter. Det låter väldigt hårt, tycker jag, att säga att alla neurotypiska skulle förstå autister om vi bara ville (underförstått att vi inte vill, då, om vi inte förstår). Jag menar - de flesta av oss kämpar ju en hel del med att förstå andra neurotypiska! :D
Håller med dig helt.

Jag är uppvuxen med en förälder med svårigheter inom autismspektrat, och trots att jag levt med den personen i över 50 år händer det fortfarande att jag inte alls förstår mig på reaktioner eller vad det var som hände i vissa situationer. Har dessutom utbildning inom området som visserligen gör att umgänget är mycket smidigare nu för tiden men friktionsfritt är det inte.
 
@Rosett
Förutom att det inte är så enkelt som att neurotypiska kan och npf-diagnostiserade inte kan, så är människor också OLIKA. Så ingen människa, inte heller någon utan npf-diagnos, kan automatiskt veta hur en annan människa tänker, tycker och känner. Vi människor är inte så enkla att vi går att kategorisera fullt ut, även om det går att generalisera i många frågor och säga vad som är vanligare än något annat. Men även neurotypiska personer är olika och har rätt att bli bemött utifrån hur hen är, och inte utifrån en fördom om hur hon borde vara bara för att hen inte har någon diagnos.

Jag tycker mig ofta höra/läsa uttalanden om "så som neurotypiska är/gör" och undrar ofta vad man egentligen menar då, för det skrivs sällan ut. Det bara förutsätts att alla utan diagnos ska vara/göra på ett visst sätt som verkar vara underförstått inom npf att alla ska förstå vad som åsyftas.
 
Som jag skrev förut så har neurotypiska inte problem (eller ska inte ha problem) med brist på kognitiv empati och theory of mind. Alltså borde de kunna sätta sig in i och förstå autister utan några större problem. Om de vill.
Här håller jag faktiskt inte med. Det är en väldigt stor generalisering att säga att NTs inte har problem/borde ha problem med kognitiv empati/Theory of Mind. Du är säkert medveten om att kognitiv empati/ToM inte är det enda som finns i diagnoskriterierna för autism, därmed måste det rimligtvis finnas NTs som har svårt (eller i alla fall svårare) för just det, utan att för den delen uppfylla kriterierna för en autismdiagnos.

Jag tycker absolut att det är fel att NTs direkt eller indirekt tvingar oss att maskera och bete oss som NTs när det inte ligger i vår natur att göra det. Men vi måste också komma ihåg att NTs har lika lite erfarenhet av att leva i en autism-hjärna som vi autister har av att leva i en NT-hjärna. Så att påstå att det bara handlar om vilja tycker jag är oschysst.

Utifrån egna upplevelser vet jag också att saker lätt glöms bort. Folk glömmer bort hur jobbigt jag tycker att X är och jag tvingas påminna om samma sak gång på gång. Men det är inte för att folk vill vara elaka eller inte bryr sig utan för dem så är det bara så främmande att något så "enkelt" kan vara så svårt/jobbigt för mig :)
 
Här håller jag faktiskt inte med. Det är en väldigt stor generalisering att säga att NTs inte har problem/borde ha problem med kognitiv empati/Theory of Mind. Du är säkert medveten om att kognitiv empati/ToM inte är det enda som finns i diagnoskriterierna för autism, därmed måste det rimligtvis finnas NTs som har svårt (eller i alla fall svårare) för just det, utan att för den delen uppfylla kriterierna för en autismdiagnos.

Jag tycker absolut att det är fel att NTs direkt eller indirekt tvingar oss att maskera och bete oss som NTs när det inte ligger i vår natur att göra det. Men vi måste också komma ihåg att NTs har lika lite erfarenhet av att leva i en autism-hjärna som vi autister har av att leva i en NT-hjärna. Så att påstå att det bara handlar om vilja tycker jag är oschysst.

Utifrån egna upplevelser vet jag också att saker lätt glöms bort. Folk glömmer bort hur jobbigt jag tycker att X är och jag tvingas påminna om samma sak gång på gång. Men det är inte för att folk vill vara elaka eller inte bryr sig utan för dem så är det bara så främmande att något så "enkelt" kan vara så svårt/jobbigt för mig :)
Vidare underhållande information. Jag är kinkig med mat, inte direkt ovanligt med autism. NTs tycker oftast jag inte är kinkig utan det har aldrig varit problem att hitta restaurang att äta på och så, däremot upplever dom att deras pojkvän är kinkigare när det gäller mat. Dom som klagar på mig när det gäller mat är oftast dom som själva är kinkiga med mat.
 
Som jag skrev förut så har neurotypiska inte problem (eller ska inte ha problem) med brist på kognitiv empati och theory of mind. Alltså borde de kunna sätta sig in i och förstå autister utan några större problem. Om de vill.

Det är precis lika lätt för oss att göra, som det är för dig att sätta dig in i och förstå neurotypiska människor.

Dvs, inte alls speciellt lätt.

Varför skulle vi per automatik förstå hur alla olika autister fungerar?
 
@Rosett

Nu har du fått ett antal inlägg som inte håller med dig om hur man kan utgå ifrån att NT:s är. Något jag tänker är viktigt för dig att ta med dig av det är inte att det här är något vi tycker olika om, utan att det är ju synd att du (och eventuella andra NPF:er som är inlärda samma tänk) går runt och TROR att människor du möter missar i sin förståelse och kommunikation pga deras OVILJA. Säkert vissa, det finns alltid människor med trista attityder (både bland NT:s, NPF:er och alla andra grupper av människor), men för de allra flesta beror det på att det ofta är SVÅRT för alla människors att förstå och tolka alla andra människor. Vissa har man lättare med, ofta dem som är mer lika en själv, och andra har man svårare med.

Sedan hjälper det inte alltid så mycket, en del människor går man inte bra ihop med oavsett deras och min avsikt. Men det är ju tråkigt om du tolkar in en illvilja hos andra människor oftare än där det faktiskt finns.
 
Jag sitter just nu och läser autismhandboken. Där finns ett kapitel om hur neurotypiska personer är. Vet dock inte hur vanligt det är att neurotypiska personer läser om hur autistiska personer är. Givetvis är vi alla olika oavsett om man har autism eller inte, men det finns trots allt en del gemensamma nämnare oavsett om man är autist eller inte.

Var på ett möte med Attention för några dagar sedan. En av deltagarna vara där med sin son som hade autism. Hon jobbade även inom lss. Och hon benämnde autism som ett Fel. Tog tyvärr lite för lång tid för mig att processa vad hon sagt så kunde inte bemöta det där och då.
 
Jag sitter just nu och läser autismhandboken. Där finns ett kapitel om hur neurotypiska personer är. Vet dock inte hur vanligt det är att neurotypiska personer läser om hur autistiska personer är. Givetvis är vi alla olika oavsett om man har autism eller inte, men det finns trots allt en del gemensamma nämnare oavsett om man är autist eller inte.

Var på ett möte med Attention för några dagar sedan. En av deltagarna vara där med sin son som hade autism. Hon jobbade även inom lss. Och hon benämnde autism som ett Fel. Tog tyvärr lite för lång tid för mig att processa vad hon sagt så kunde inte bemöta det där och då.
Om man är anhörig får man ofta kurser eller andra utbildningar om hur autism fungerar. Som människa i allmänhet beror det nog på vilket intresse man har om man lär sig mer om hur olika funktionsvariationer och sjukdomar eller olyckor påverkar individen. Mest lär man sig ju av att människor runt omkring en berättar om hur dom fungerar och vilka behov dom har. Att helt enkelt lära sig av sin omvärld snarare än att gå en kurs.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 625
Senast: kolblakkur
·
Relationer Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 679
Senast: Lobelia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp