Automatisk grindöppnare

M

mian10

Jag undrar om det finns någon som har byggt en automatisk grindöppnare själv?
Jag har funderingar kring detta men jag tycker att köpa en färdig produkt som finns på marknaden blir dyr då vi har många hagar.
En tanke är att jag ska dela av hagen så vid middagstid ska grindarna öppna och hästarna ska kunna gå in och äta upp höet som man lagt ut på morgonen. En andra tanke var att ev bygga någonslaggs foderbinge som öppnas upp, det går dock åt ett par stycken i varje hage.

Det bäst för mig hade varit om man kunde få ta på en "mekanisk timer", har letat överallt nu men inte lyckats hitta någon sm man kan ställa in på en längre tid. Behöver iallafall kunna ställa den på 6 tim. De jag har hittat har bara varit ca 60 min, typ modell äggklocka.
Att jag vill ha en mekanisk och inte en eldriven (batteri el. nät) beror på att samtliga hagar inte ligger i stallets direkta närhet, och att jag tror personligen att det kan bli strul om man kopplar det med batteri och det börjat bli dåligt. Vill ju inte att mina pållar ska behöva vara utan mat.

Ni får gärna PM:a till mig om produkter, ex. var man kan få tag på en mekanisk timer.

/Mian
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Vet inte vad du menar med mekanisk timer...
Jag har en vän som fixat en slags timerstyrd grind till mig.
I min hage har jag en egen hage (gemesam yttertråd) där jag lägger lunchen.
i stallet sitter timer som öppnar på klockslag jag valt. Däremellan har jag vanlig sladd men med endast 12v på, då det sitter en omvandlare från 230V emellan.
I hagen är det grindtråden som med hjälp av lod öppnas och "försvinner" från öppningen, då timern startar och grindfästet släpps.
kostade mig 1000:- och har funkat exemplariskt i 5 år nu :)
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Vet inte vad du menar med mekanisk timer...

Mekanisk timer menar jag en som man inte behöver ha ström till en strömlös, som drivs av en fjäder istället. Något i stil med en äggklocka men en som man kan ställapå lite längre tid minst 6 tim.

1000 kr är kankse billigt om man ska ha den i en hage, har kollat på dessa på nätet. Finns ju massor från 1000 kr och uppåt. Men ska man ha dem som i mitt fall i 5st hagar så blir det en slant. Ska man sen ha de som har mekaniska timers utan ström så blir det ännu dyrare.

Som jag skrev innan så har jag inte tillgång till ström i alla hagar, skulle vara ypperligt om man kunde få ta på en strömlös timer!. Man skulle kunna ha den var som helst och man skulle inte behöva bry sig om sladdar mm. :)

/Mian
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Har dammsugit nätet nu, och kan inte hitta någon mekanisk med mer än en timme. Borde ju finnas någon! :(

Vad var det för en med två timmar du hittade?
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Fast jag har ju en transformator som omvandlar 230V till 12V...och 12V finns ju batterier...men iofs sitter ju timern i 230V...

kan du inte få till nån transformator mellan timer o batteri??
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Bilbatterierna som jag har till mina timerstyrda grindar håller utan problem i 6 månader innan de behöver laddas. Jag har valt att inte ha det via elnätet eftersom vi ofta har strömavbrott och då öppnas ju grindarna. På de batterier jag har visas laddningsnivån med olika "lampor" så det är ingen risk att de bara tar slut så länge man håller koll.
Lycka till
Milschen
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Som någon visade säljer feed-x mekaniska äggklockstimers för upp till 6 timmar. Och går det för 6 timmar borde det gå för fler timmar. Är det någon som har sett till något likanande? Jag skulle helst vilja planera fodringar för upp till ett dygn fram i tiden.

Åsa
 
Sv: Automatisk grindöppnare

mekaniska äggklockstimers för upp till 6 timmar. Och går det för 6 timmar borde det gå för fler timmar. Är det någon som har sett till något likanande? Jag skulle helst vilja planera fodringar för upp till ett dygn fram i tiden.

Dags att väcka liv i denna tråden igen fast den är "gammal". Finns det fler som fixat egen automatisk öppnare själv. Beskriv gärna hur. Någon som hittat mekaniska timers med mer än 6 timmar?
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Jag plockade ihop en i somras, sist när jag berättade här hur jag gjorde lyckades jag skriva ut n¨ågot som gjorde att tråden blev borttagen så här är väldigt generellt. Googlade på elektromagnet och hittade ett par firmor som sålde till privatpersoner. Fortsatte och googlade som en galning på 12 voltstimer (husvagnsgrejor) och diverse kontakter och sladdar.

Det var ganska lätt att få ihop härligheten faktiskt, magnet-sladd-timer-sladd-batteri. Svårast var att få upp den på ett vettigt sätt på ett par plaststolpar (provisorium) +att jag var tvungen att ta dubbla (på längden) fjäder/resårgrindar för att få till en tillräckligt bred grindöppning. Elektromagneten jag köpte var i minsta laget, tror att jag ska köpa en med 3 eller 4 cm diameter nästa gång (har 2,5 nu).

Jag tror att jag gav 1200-1400 plus ett batteri då. Till sommaren tänkte jag ev ha två, en som släpper ut hästen i beteshagen och en som ger honom ett litet mellanmål med hö när han går i bantarhagen.

/AA
 
Sv: Automatisk grindöppnare

*kl*
puttar upp tråden.
Söker en mekanisk timer som man kan ställa in upp till 12 timmar.
Finns det att få tag på och i så fall var ?
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Hej

Är det någon som fått nåt bra svar på detta? eller som har byggt en egen lunchlåda med mekanisk timer utan ström..
 
Sv: Automatisk grindöppnare

Hej

Är det någon som fått nåt bra svar på detta? eller som har byggt en egen lunchlåda med mekanisk timer utan ström..
 
Sv: Automatisk grindöppnare

För många år sedan gjorde vi en höautomat med timer och satte på en stolpe.
Det gick två dagar. Sedan listade ena hästen ut hur hon (hårdhovat) kunde öppna den.
Så när frukosten var avklarad öppnade hon lunchboxen och så var de hungriga på eftermiddagen i alla fall.
Då satte vi den på en högre stolpe och fixade så att man firade upp den en bit, typ som en flagga. Lite bökigt men det fungerade bra.
Det gick ju bra när båda hästarna samsades, men har man en som bestämmer och jagar undan den andra bör man ha två lådor på avstånd från varandra.
 
En enkel timer som man kan göra själv.. en hink med vatten som motvikt gör ett hål i hinken anpassa
hålet mot tiden du vill ha. På vinter kan man ha blästersand el dylikt
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 196
Senast: Sirap
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
522
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, mekanisk kraftfoderautomat finns det ens? Har letat nu men har inte lyckats hitta en som inte drivs av el. Går...
Svar
8
· Visningar
1 776
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp