Automatiskt helljus?

Jag upplever inte alls att folk bländas mer nu än tidigare? Tvärt om faktiskt, jag har själv automatiskt helljus och älskar det! Min bil sköter det mycket bättre än vad jag gör själv och det har hittills inte varit någon som blinkat på oss, tror att det är så att lysena anpassar sig lite också och riktar ljuset från mötande bilar.
Nackdelen är att de funkar sämre i dåligt väder, men då är det ju bara att sköta det själv 🤷‍♀️
 
Ett problem med att sätta ljuset på bilen i "autoläge", är att det är bilen som bestämmer när halvljus behövs.

Så många bilar idag har inget lyse bak i skymning, dimma eller snöfall, och syns nästan inte.

Inte lätt att blända av när man kommer bakifrån, om man inte ser bilen framför...

Våra bilar är försedda med extraljus och ledramp.
Det är vårt skydd mot de extremt täta stammarna med ffa dovhjort här i trakten.

Även moderna (nya) premiumbilars standard för helljus är helkass när det gäller att upptäcka grupper med dovhjort långt fram och ut åt sidorna.
 
Jag ÄLSKAR mitt automatiska - adaptiva - helljus! Den tänder upp/stänger ner delar av helljuset beroende på var mötande/framförvarande bilar är.
Kör jag på en rak väg med en bil framför mig så har jag ”helljus” ut på sidorna hel tiden - samtidigt som det bara är ”halvljus” framåt så bilen framför inte blir bländad.
Möter jag en bil så stänger den gradvis ner ljuset som är framåt och åt vänster - medans ljuset ut till höger dike/vägkant hela tiden är bra upplyst.

Maximalt ljus hela tiden utifrån vilken situation man är i, bara att sätta igång helljuset direkt vid start och sen behöver man inte fundera mer på det. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 506
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 501
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp