Automatiskt helljus?

Hur ca långt avstånd brukar dom anse är tillräckligt långt? Svårt att säga såklart men ungefär?
Det är sällan att jag ser bilars röda lyktor framför mig och helljuset fortsätter vara på så ganska långt fram antar jag. Men sen har jag ju också trimmat ned mitt automatiska halvljus ett snäpp för att vara mindre aggressivt mot mina medtrafikanter, det kanske spelar in.
 
Det bländar ordentligt på den som befinner sig lägst av de mötande fordonen.

Min pet peeve är alla jävla SUV som bländar en bakifrån, eftersom lyktorna sitter så högt att de slår rakt i backspeglarna på vanliga bilar ☹️

Precis, bilens höjd är väldigt påverkande. Jag har en liten bil och blir lätt bländad av skåpbilar som ligger nära.
 
Ibland är det ett härke att den slår av hårt om hastigheten är under 30 km/h men då är ju manuell aktivering två snabba fingerrörelser bort så det är svårt att se det som ett problem.

Annat än att det i moderna bilar krävs ett antal timmar i olika trafikmiljöer i en ny modell innan man får kontroll och koll på alla automatiska system, så att man kan få dem att bete sig som man vill. Har spenderat hyfsat med tid med att menysurfa och manualläsa (450 sidor!) för att komma under skinnet på mitt livsfarliga men också livsnödvändiga verktyg.
 
:rofl:Från körkortsboken.
Eftersom det är omöjligt att veta om och när personen blir bländad så lär man ut att blända av när mötande kan se dina ljus.
Visa bifogad fil 139199
Jag fick också lära mig under mörkerkörningen att man ska blända av när man kan anse att halvljuskäglorna möts. När vi övade på en travbana så var raksträckan på den inte tillräckligt långt avstånd enligt det, så man skulle köra en bit in före man bländade av (vilket jag inte gör i verkligheten, då jag anser att det är allt för kort avstånd i högre hastigheter).

På min väg till jobbet kör jag dagligen på en sträcka där man kan se många kilometer framåt, där är det inte rimligt att blända av när man får syn på mötandes ljus.
Jag hade en gång en som började blinka med helljusen åt mig just där. Jag förstod först inte att det var åt mig för jag kunde inte ens föreställa mig det, men när de fortsatte att blinka så provade jag blända av, och då slutade de. Fick köra i evigheter i mörkert tills vi möttes.
 
Min pet peeve är alla jävla SUV som bländar en bakifrån, eftersom lyktorna sitter så högt att de slår rakt i backspeglarna på vanliga bilar ☹️

Då ändrar man läge på backspegeln = de bländar sig själva och då brukar de vara duktiga på att 1) hålla avstånd eller 2) blända av om de har helljus på.

Vilket många bakomliggande extraljusnissar har påslaget på alldeles för nära avstånd när de ligger bakom.
 
Nej jag förväntar mig att man ställer upp på varandra och ser till att ingen råkar illa ut och det oavsett vad som står i boken.

De anser troligen att det är viktigt att se kanterna och omgivningarna ordentligt för i det längsta undvika faror från de hållen. Bländar du av direkt du ser taket på en lastbil över ett krön även om du inte sett dens halvljus?
 
Det bländar ordentligt på den som befinner sig lägst av de mötande fordonen.

Min pet peeve är alla jävla SUV som bländar en bakifrån, eftersom lyktorna sitter så högt att de slår rakt i backspeglarna på vanliga bilar ☹️
Där är automatiskt avbländande bakspeglar guld värt, är så tacksam för mina :bow:
 
Ja men det där är inte 500 meter. Både igår och i morse ärvjag jävligt tacksam att jag och min mottrafikant hade helljus på. Jag hade inte haft en chans att se varken grisarna eller hjortarna.
Bilden är givetvis bara en illustration av ETT exempel. De ritar ju inte in typ 23 olika bilder på olika avstånd.

Ser man inte tillräckligt med halvljus så ska man sänka farten.
 
Det jag tycker är trist med automatiskt helljus är att det kändes så fint tidigare när man mötte någon och båda bländade av precis samtidigt! Två själar, samma tanke i ett hastigt möte. Så går ju inte att tänka längre när biljävlarna sköter det där själva. :( Nä det var bättre förr!
 
Jag har aldrig ens funderat på om jag har automatiskt helljus?! :o
Däremot irriterar jag mig på de bilister som kör med automatiskt halvljus där bilen inte slår på i tid och de är helt mörklagda bakifrån. :meh:
 
Hur ca långt avstånd brukar dom anse är tillräckligt långt? Svårt att säga såklart men ungefär?
Jag har lärt mig att man ska blända av när ens lyse reflekterar på framförvarande bilens regskylt, och jag tror att min bil gör ungefär så. Det känns iaf som att den bländar av på lagom avstånd.
 
Jag blev så ohyggligt glad när jag hittade hur man stängde av automatiskt helljus.

Jag kör ofta på småvägar, där kommer man inte alltid upp över 50 km/h(gränsen för mitt automatiska ska lysa) och det dräller av gulliga djur på sidorna av vägen (det är därför vi kör den ;-) ).

Jag är dessutom väldigt ljuskänslig så bländar av tidigt för att inte bli bländad av mötande bil.
 
Det jag tycker är trist med automatiskt helljus är att det kändes så fint tidigare när man mötte någon och båda bländade av precis samtidigt! Två själar, samma tanke i ett hastigt möte. Så går ju inte att tänka längre när biljävlarna sköter det där själva. :( Nä det var bättre förr!
Två AI-själar, exakt samma programmerade tanke i ett hastigt möte, i alla fall om man har samma hård- och mjukvara.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 518
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 508
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp