Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haffar ditt inlägg men svarar fler i tråden gällande att skjuta upp eller ha fest senare. Vi planerar att försöka bli med barn från och med i vår, så det är skälet till att det inte är så lockande. Antingen kommer jag vara med barn ett år senare, eller nyförlöst, båda situationer då vi gärna inte roddar en stor fest. Eller så kommer jag inte vara med barn och vi kommer ha en annan, sannolikt påfrestande, situation att hantera. Vi vill heller inte skjuta upp att försöka bli med barn, eftersom vi vet om att det inte finns någon garanti att det blir enkelt och eftersom det är högsta prioritet för oss så vill vi inte riskera något.
Då finns alternativet att helt enkelt avvakta länge, alltså tills efter familjebildande när allt lugnar ner sig lite igen och det kommer bli enklare att planera. Men då kommer vi tillbaks till där vi startade, att vi ändå inte vill ha något grandiost och traditionellt bröllop. Det fanns ju en anledning till att vi tänkte "elopea" och ha en mer casual fest hemma. Så att vänta många år, för att ändå sedan göra något ganska casual, känns inte heller så lockande. Dessutom vill vi ju bli gifta, både för känslan att bära samma namn och börja bilda familj som gifta (jag vet, någon väldigt oväntat konservativ personlighet i mig har vaknat mitt i det här, who knew) men också det juridiska i gemensamt boende och familj.
Så ovan lämnar oss lite i en situation där det blir vigsel i vår, och finns inte möjlighet till fest så blir det inte fest. Varken nu eller sen. Tanken på att inte få fira tillsammans med våra vänner känns såklart lite sorglig och märklig, men all things considered så får vi inte ihop det på annat sätt utan att plocka bort någon annan viktigare del i det hela.
Som jag skrev någon gång tidigare så har jag en vän till mig som skulle ha gift sig i augusti. Hon är dock en sådan som vill ha ett klassiskt bröllop, och har längtat efter detta många år. De hade också planerat att försöka få barn efter bröllopet. Det sköts upp till juni, och därmed även försöket till barn. Nu vet de inte om de kommer kunna ha bröllopet då heller. Så det är ju lite sånna här saker som kan spela in. Jag vet många som tycker att det "bara är" att skjuta, eller suckar över att folk försöker få till ett bröllop mitt i brinnande pandemi. Nu menar jag verkligen inte att du eller någon annan i tråden har uttryckt sig så, men jag har hört lite sådana kommentarer utanför forumet. Jag hade inte heller dragit ihop en fest i detta läge och jag tycker att folk måste prioritera att hindra smittspridningen över en eventuell personliga agenda. Men jag kan ändå förstå varför det kan vara ett väldigt svårt beslut för många, och att det påverkar andra aspekter i livet. Exempelvis en större summa pengar som går förlorad, och hindrar möjligheten till framtida bröllopsfest. Eller som i mitt fall, åldrande ägg![]()
![]()
Nja, så är det väl inte riktigt. Det är snittet om man räknar in de som har svårt att bli gravida. Jag blev gravid på -2 årDå det låter som om du har planer tidsmässigt, så tror jag just barn kan behöva "planeras" lite annorlunda då sådant ibland inte kan planeras efter förväntningar.
Jag har för mig att snittet för att bli gravid "på vanligt sätt" är 4 år.
Kör ni istället via IVF så brukar tredje försöket vara det som lyckas (om det lyckas). Utredning, vårdköer och väntan innan varje försök kan starta tar sin tid.
Jag blev gravid med första på tre månader och en månad med andra,Då det låter som om du har planer tidsmässigt, så tror jag just barn kan behöva "planeras" lite annorlunda då sådant ibland inte kan planeras efter förväntningar.
Kör ni istället via IVF så brukar tredje försöket vara det som lyckas (om det lyckas). Utredning, vårdköer och väntan innan varje försök kan starta tar sin tid.
Då det låter som om du har planer tidsmässigt, så tror jag just barn kan behöva "planeras" lite annorlunda då sådant ibland inte kan planeras efter förväntningar.
Då det låter som om du har planer tidsmässigt, så tror jag just barn kan behöva "planeras" lite annorlunda då sådant ibland inte kan planeras efter förväntningar.
Nja, så är det väl inte riktigt. Det är snittet om man räknar in de som har svårt att bli gravida. Jag blev gravid på -2 år. @Voeux man kan ha fest även med barn. Jag trodde inte det innan jag fick ett barn, men det går alldeles utmärkt. När dom är små sover dem mest och när de är större, tycker en del barn att det är helt fantastiskt med fest. Vårt barn älskar "gäst" som det ju blivit nu i pandemitider och kan knappt slita sig från hallen innan gästen kommit. Det är klart det blir på ett annat sätt, men att fira ett bröllop när det eventuella barnet är drygt ett känns ganska enkelt.
Nja. Av de som inte har fertilitetsproblem så blir de allra flesta gravida inom 3 månader.Då det låter som om du har planer tidsmässigt, så tror jag just barn kan behöva "planeras" lite annorlunda då sådant ibland inte kan planeras efter förväntningar.
Gift er för 17. Ha fest sen när det passarVi planerar inte när vi ska bli med barn. Om du läser mitt inlägg igen så ser du det.
Jag är medveten om att man kan ha fest när man har barn. Vi har ju dock ingen aning om när det blir, hur det går, och om vi försöker för ett andra. Oavsett så går det väl under kategorin längre fram i tiden och där skrev jag varför vi inte vill vänta![]()
Gift er för 17. Ha fest sen när det passar![]()
Nä man behöver ju inte ha fest. Men dina anledningar till att inte ha fest tänker jag är "dåliga". Det går att ha fest ändå, blir du gravid snabbt har ni ju 9 månader på er att planera in festen ett år efterår. Men vill ni inte ha fest och ändå gifta er så kör! Vi funderar också på att gifta oss, och att kanske göra det i all hemlighet men ha fest när det går. Men vi ska inte ha några fler barn.Det blir ingen fest senOckså berättat varför i inlägget. MEN inga tårar för det, vi firar på andra sätt!
Nja, så är det väl inte riktigt. Det är snittet om man räknar in de som har svårt att bli gravida. Jag blev gravid på -2 år. @Voeux man kan ha fest även med barn. Jag trodde inte det innan jag fick ett barn, men det går alldeles utmärkt. När dom är små sover dem mest och när de är större, tycker en del barn att det är helt fantastiskt med fest. Vårt barn älskar "gäst" som det ju blivit nu i pandemitider och kan knappt slita sig från hallen innan gästen kommit. Det är klart det blir på ett annat sätt, men att fira ett bröllop när det eventuella barnet är drygt ett känns ganska enkelt.
Jag blev gravid med första på tre månader och en månad med andra,
Då var jag 39 respektive 42 år.
Tycker inte man ska måla fan på väggen. Det är så olika för alla.
Nä man behöver ju inte ha fest. Men dina anledningar till att inte ha fest tänker jag är "dåliga". Det går att ha fest ändå, blir du gravid snabbt har ni ju 9 månader på er att planera in festen ett år efterår. Men vill ni inte ha fest och ändå gifta er så kör! Vi funderar också på att gifta oss, och att kanske göra det i all hemlighet men ha fest när det går. Men vi ska inte ha några fler barn.
Det är inte att måla fan på väggen. Då har du helt missförstått. Har vänner som fått barn efter 7 och 10 års försök samt 1 enda försök.
Vi planerar inte när vi ska bli med barn. Om du läser mitt inlägg igen så ser du det.
Jag är medveten om att man kan ha fest när man har barn. Vi har ju dock ingen aning om när det blir, hur det går, och om vi försöker för ett andra. Oavsett så går det väl under kategorin ”avvakta längre” och där skrev jag varför vi inte vill vänta![]()
Förlåt, läste in en förväntan om när det skulle ske. Jag förstår känslan och funderingarna runt tiden som tickar iväg.![]()
Som ett litet tillägg på detta. Vi skulle ha gift oss i maj. Detta bröllop valde vi i mars att ställa in, trots att inbjudningarna redan skickats och OSA gått ut. Vi flyttade bröllopet till september, men även detta bröllop valde vi att ställa in efter midsommar. Vi har en klar tanke om vad vi vill ha för bröllop. Jag vill inte ha ett bröllop där man inte vågar kramas.Haffar ditt inlägg men svarar fler i tråden gällande att skjuta upp eller ha fest senare. Vi planerar att försöka bli med barn från och med i vår, så det är skälet till att det inte är så lockande. Antingen kommer jag vara med barn ett år senare, eller nyförlöst, båda situationer då vi gärna inte roddar en stor fest. Eller så kommer jag inte vara med barn och vi kommer ha en annan, sannolikt påfrestande, situation att hantera. Vi vill heller inte skjuta upp att försöka bli med barn, eftersom vi vet om att det inte finns någon garanti att det blir enkelt och eftersom det är högsta prioritet för oss så vill vi inte riskera något.
Då finns alternativet att helt enkelt avvakta länge, alltså tills efter familjebildande när allt lugnar ner sig lite igen och det kommer bli enklare att planera. Men då kommer vi tillbaks till där vi startade, att vi ändå inte vill ha något grandiost och traditionellt bröllop. Det fanns ju en anledning till att vi tänkte "elopea" och ha en mer casual fest hemma. Så att vänta många år, för att ändå sedan göra något ganska casual, känns inte heller så lockande. Dessutom vill vi ju bli gifta, både för känslan att bära samma namn och börja bilda familj som gifta (jag vet, någon väldigt oväntat konservativ personlighet i mig har vaknat mitt i det här, who knew) men också det juridiska i gemensamt boende och familj.
Så ovan lämnar oss lite i en situation där det blir vigsel i vår, och finns inte möjlighet till fest så blir det inte fest. Varken nu eller sen. Tanken på att inte få fira tillsammans med våra vänner känns såklart lite sorglig och märklig, men all things considered så får vi inte ihop det på annat sätt utan att plocka bort någon annan viktigare del i det hela.
Som jag skrev någon gång tidigare så har jag en vän till mig som skulle ha gift sig i augusti. Hon är dock en sådan som vill ha ett klassiskt bröllop, och har längtat efter detta många år. De hade också planerat att försöka få barn efter bröllopet. Det sköts upp till juni, och därmed även försöket till barn. Nu vet de inte om de kommer kunna ha bröllopet då heller. Så det är ju lite sånna här saker som kan spela in. Jag vet många som tycker att det "bara är" att skjuta, eller suckar över att folk försöker få till ett bröllop mitt i brinnande pandemi. Nu menar jag verkligen inte att du eller någon annan i tråden har uttryckt sig så, men jag har hört lite sådana kommentarer utanför forumet. Jag hade inte heller dragit ihop en fest i detta läge och jag tycker att folk måste prioritera att hindra smittspridningen över en eventuell personliga agenda. Men jag kan ändå förstå varför det kan vara ett väldigt svårt beslut för många, och att det påverkar andra aspekter i livet. Exempelvis en större summa pengar som går förlorad, och hindrar möjligheten till framtida bröllopsfest. Eller som i mitt fall, åldrande ägg![]()
![]()
Det viktigaste är ändå själva vigseln.Vi hade haft en en enskild vigsel hur som helst i Paris, och fest när vi kom hem. Så planen nu blir väl att ha en enskild vigsel ändå hemma, fast utan fest. Tror det kan bli jättefint.
Saker är ju alltid värda att planera oavsett om man tror det klaffar eller inteDå det låter som om du har planer tidsmässigt, så tror jag just barn kan behöva "planeras" lite annorlunda då sådant ibland inte kan planeras efter förväntningar.