avdelningsridning..?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej!
Vad är avdelningsridning för nåt??
unsure.png


Kram
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
det kan inte menas att det är när ett företag ska rida (en avdelning?).
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är inte riktigt säker, men jag tror det är när man rider som på rad efter varandra hela tiden, med en hästlängds avstånd, och att det är en som har täten hela tiden, de andra bakom får inte vända över för att få plats, utan får öka eller minska tempot för att hålla luckorna!
 
Där jag rider är det när hela lektionsgruppen rider på ett led, ridlärarn säger i vilken ordning vi ska rida och sen håller man sig på sin plats genom att reglera tempot på sin häst, man får inte volta eller vända över. Sen kan man rida t.ex serpentiner utan att den första ska behöva krocka med den sista, man får bra övning i att reglera tempot på sin häst, och att öva disciplinen i hela gruppen...
angel.png
Kallas också att rida i avdelning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Avdelningsridning är en rolig men ovanlig tävlingsgren som bygger på gamla kavalleriets ridning.
Man rider i lag med 6 eller 8 ryttare enligt speciella program, det går ut på att utföra olika rörelser samtidigt och med rätta avstånd, man får även betyg för klädsel, tex avdrag om en har grå krage på kavajen och deandra har svart, eller om en häst har mkt mer hovskägg än övriga.

I programmet ingår tex att man rider med 1, 3 el. 4 m avstånd, eller 1 el. 3 m lucka till hästen bredvid. Sen har man en lagledare som str bredvid banan och säger vad man ska göra, tex "kolonn med en arbetstrav 3m avstånd", "galopp march" osv.
Det är ett jätteroligt sätt att tävla!
 
Aha, det visste jag inte! Då är väl dagens ridskole-avdelningsridande en blek kvarleva från detta, antar jag. En bra övning i alla fall!
 
Ja, det är både roligt och nyttig träning, jag brukar köra sånt med mina elever när jag tycker att de behöver påminnas om att man är fler än en i manegen och att hästen inte böjer på nacken för att man tittar på den
biggrin.png

Och pållarna blir så fina när alla plötsligt jobbar ordentligt med sina halhalter och tempon

Vi tävlade litegrann förr, på lektionshästar. Det var kull att se de andra fina lagen när man kom ut, de som hade 8 på pricken lika stora hästar i samma färg, samma märken på kavajerna, osv,osv Många var riktigt bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Är det inte som en kadrilj? Eller är jag helt ute och cyklar då?
blush.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Kadrilj är ju när man rider på två led jämsides och rider ett program. Ledet delas upp och man rider i varandras luckor vid snett igenom och sånt.

På avdelningsridning är det bara ett led och lagledaren ropar ut vad man ska göra. Vet iofs inte så mycket om avdelningsridning, mer än det jag sett på klubben. vet inte om programmet är bestämt eller om lagledaren ropar ut olika varje gång, så att ryttarna ska följa ordern och inte rida enligt ett inövat program. Det känns som att det kan vara lite det som är vitsen!!
 
Öööh, inte måste man väl rida i två led i en kadrilj, inte...?! :o
 
nej, ibland rider man "kolonn med 1"
o ibland "kolonn med 2"
 
Alla på ett led som i följa John (fast man föjer inte ledarhästen utan han som komenderar), eller har jag missuppfattat? :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
617
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
648
Senast: Elo
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 530
Senast: settis
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp