avel med råttor

gul_zebra

Trådstartare
Vad är det som är viktigt att veta? Vill börja avla lite så jag vill veta allt! Är visserligen inte än på några år jag ska avla någe, men vill ändå läsa på så mycket det bara går om man ska avla någon gång i framtiden :) Är ju nybörjare på råttor fortfarande så även om jag mer än gärna avlar på någon av grabbarna så får jag försöka hålla mig några år till :p
 
Hej!!
om du har lunar så tycker jag att du ska snacka me awokay för han e bra på sånnt o då kan du kanske få hans hemsida oxå (vet ent riktigt men du kan ju alltid kolla)
annars så kan du gå in på svenska råttsälskapet's hem sida och kolla... där står det oxå litte grann... men de ja vet att man bör tänka på e atthonan ska helst va runnt 5 månader när den får sin första kull... och du ska tänka på att de kan bli många bäbisar och att dom behöver lugn o ro så att inte mamman elle ungarna blir skrämda... sen så om man tex vill bli uppfödare så ere ganska smart att avla på sånna råttor som e från en annan uppfödare jusst för att den ent ska få ärftliga sjukdommar och sånnt... det är nog det du behöver tänka på mest... men ja har aldrig avlat nåra råttor så jag vet inte... men kolla på www.srs.st så får du nog veta det du vill... skriv gärna till mej om du har nåra fler frågor...(svarar gärna) hoppas att du e nöjd me det jag skrev...
 
Svenska råttsällskapet har en avelsrådgivare som heter Lena Blomkvist. Hemsidan är www.srs.st. Där hittar du hennes mail och telefonnummer med. Även awokay får sina tips från henne så bättre att prata med Lena som kan än från en som inte är lika kunnig. Lena kan även hjälpa dig med att hitta bra avelshanar.
Svårt att skirva annars vad du bör tänka på. Det är så mycket! Fråga gärna någon mer specifik fråga.

/Maria
 
Honan ska minst vara fem månader. Men ej äldre än ett år.
5 månader tycker jag är lite ungt.

/Maria
 
Hej!

Det finns en bra bok som heter "Den fantastiska sällskapsråttan", skriven av Gerodean Elleby. Finns att låna på biblioteket. Fast den kanske du redan har läst?

Hon har även en mycket bra hemsida om råttavel:
http://www.abc.se/~m10342/r8avel.html

Lycka till med dina små pluttisar!
:banana:
MVH Cim
 
Nej du skrev ju runt fem månader. Det kan ju tolkas som att det är ok med fyra månader med. Men det är ok, ville bara påpeka ifall det var någon som misstolkade det. :confused:

/Maria
 
ja ja då sa ja väl de dah... men ja tror att folk fattar va ja menar... va ja vet så kan dom ent få ungar när dom e 4 månader dom e ju ent könsmogna då ju... så de e ju minnst 5 månader...elle?? :confused: :confused:
 
Har för mig de blir könsmogna runt 5-6 veckor? Kanske minns fel men... Och att man ska vänta ett tag med att para för att se hur psyket och råttan utvecklas så man inte till slut har galna ungar typ...?
 
Jo de kan få ungar då. Jag vet en hona som fick ungar när hon var knappt tre månader. Annars finns det ju ingen anledning till att sära på hanar och honor när de är fem till sex veckor... :)

/Maria
 
men ja hade ju glömmt... ja visste att de hade nått o göra me 5-6 men ja kom ent ihåg om de va veckor elle månader..
 
Fast nyss läste jag i skötselråden från när jag köpte mina råttor att det var vid 8-9 veckor de blev könsmogna... Fast på samma papper stod det att honan lämpligast paras första gången när hon är 11 veckor eller vad det var så jag tror nog inte det är riktigt att lita på :crazy:
 
Var har du fått detta skötselråd ifrån? Verkar ju sjukt att någon skriver skötselråd till ett djur de inte verkar veta något om! :confused:

/Maria
 
Från djuraffären. När jag köpte mina grabbar. Jag hade ju läst på massor innan, men alla gör ju inte det... :crazy:
Tycker man ska få fylla i ett prov med det nödvändigaste kunnandet ska vara med om det djuret man ska köpa. :idea: Underkänt - inget djur. Så är ALLA tvugna att läsa på innan. Tror inte det vore speciellt krångligt att ordna i varje affär?
 
Det låter faktiskt som en rätt bra idé ju! :idea:
Fast djuraffärer verkar heller inte alltid veta vad som är bäst för djuret. Jag hade t.ex. ALDRIG hört att kaniner egentligen bara bör äta pellets (och hö, grönsaker och sådant då) och inte den vanliga foderblandingen som finns överallt, innan jag kom hit till Buke. Och då hade jag ändå läst en hel del om kaniner, fått skötselråd från djuraffären när jag köpte min samt skaffat en bok som innehåller allt grundläggande man behöver veta när man har kanin. :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 403
Senast: Dentaku
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 033
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp