Avel, ston, uppfödning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare litania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 484
L

litania

Om det är någon uppfödare här inne, jag har liksom lite frågor =)

Vad är det som krävs av mig som ägare och vad ska först och främst tänkas på när det gäller stoet efter man har bestämt hingst och ska betäcka? Själva betäckningsrutinerna (semin osv) har jag inte så stor pejl på heller, men jag tänker främst på hur stoets näringsbehov förändras allt eftersom fölet växer om stoet tar sig? Finns det någon tumregel rent generellt för det här? Vad jag förstått, något som är uppenbart när det gäller alla hästar, är om att stoet faller ur så måste foderstaten ses över. Men hur "snabbt" kan det gå, från att vara i tipp topp "skick" till att lilla bäbisen börjar ta mer och mer näring från henne? Finns det någon "kritiskt punkt" så att säga, både när det gäller stoets hälsa och välmående, men även i fostrets utveckling som direkt kan knytas till näringsbehov?

Sv: Avel, ston, uppfödning

Jag kanske bara ska tillägga att jag inte har några planer på att betäcka just nu, men kommer troligen göra det i framtiden. Så just nu är det bara nyfikenhet. Om (när) det drar ihop sig till hingstval och så vidare så är det ju högvis med böcker som gäller! Och massa frågor till andra uppfödare givetvis :)

Det finns rätt mycket trådar om det du frågar om...

Bestämma hingst är ju det första man gör om man väl bestämt sig för att betäcka, kan vara bra att dessutom tänka ut en reserv hingst så det är klart om nåt skulle hända och du måste göra ett hastigt byte.
Sedan måste du ju välja seminstation om du ska använda dig av en semin-hingst.
Oavsett om du ska använda semin eller naturlig betäckning så kan det ju vara bra att ringa och prata med dom och säga på ett ungefär när de kan förvänta dig att du o ditt sto dyker upp.
Då kan du även fråga om de har några speciella rutiner, vid naturlig betäckning vill de oftast att man drar av bakskorna t.ex.

Det beror ju på vilka förutsättningar man har själv (tillgång till bil/släp/chaufför, jobb etc) men det brukar vara lämpigt att köra dit stoet på första brunst dagen på brunst som infaller i lämplig tid - det beror ju på när man vill ha fölet näst kommande år.
Mina är alla 3 betäcka under juni så de förväntas föla under maj -08 vilket jag personligen tycker är lagom, då är det oftast hyfsat väder och de kan komma ut på grön bete rätt snabbt.

Bra tips är att du skriver en iten dagbok på ditt stos brunster, första brunsten brukar komma lagom till våren börjar dyka upp och då är det bra att antecka hur hon är innan hon börjar brunsta och hur lång brunsten är och med hur långa intervaller de kommer.

Bra boktips är "Att bli med föl" den tar upp det mesta och viktigaste från att välja hingst till avvänjning.

jag är uppfödare av haflinger

De sista 3 månaderna behöver stoet extra mycket foder, det är då den största tillväxten sker på fölungen. Sedan behöver de ju fortsatt hög giva efter att fölet fötts eftersom de ger så mycket di i början.

Men skaffa boken "Att bli med föl" den är enormt bra som handledning!

men ge dig klara du har ingen häst däremot trähästar bggda av din pappa tänk att du blir medlem på varje ställe jag blir medlem på internet.jag har tröttnat på det och jag tänker berätta flr sten vad sjutton du håller på med och en sak till fattar inte jag och det är att du stal mitt bästa träns som jag köpte för 700 spänn!!!!!!!!

MATA EJ TROLLET till er andra

Det allra första man ska göra innan man börjar med avel är att sätta upp sina avelsmål. Det vill säga vad är det man vill uppnå med att börja föda upp en eller flera hästar. När det klart så får man se om stoet man har kan uppfylla de krav som krävs för att uppnå målet. Gör hon det så går man vidare annars får börja leta efter ett sto som kan göra det. Ett avels mål är inte samma sak som att jag vill bara ha en avkomma från mitt sto utan det ska vara mer definerat. Jag vill ha en avkomma som kan ..... och .....ser ut .....o s v.

När man har "rätt" sto för sina mål så tar man fram alla hennes goda egenskaper och alla hennes dåliga. De goda i det här fallet blir de egenskaper som behövs för att uppnå målet. Sedan tar man fram de dåliga egenskaperna, de som inte passar målet. Utifrån detta väljer man sedan hingst som har de flesta/alla stoets goda egenskaper så att de kan förstärkas i avkomman. Men hingsten ska INTE ha hennes dåliga. Han kan ha egna dåliga saker men han får inte ha samma som stoet. Då är man på rätt väg för att bedriva avel.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 583
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI