Bukefalos 28 år!

Avelns största problem är ryttarna

Sv: Avelns största problem är ryttarna

Fast detta är ju glädje siffror :crazy:

En uppfödare har ju knappast en kostnad på 2000kr/häst och om de har det så är det knappast avel de skall syssla med för då är deras omkostnader alldeles för höga.

vad jag vet så har de som avlar sina hästar hemma och oftast så har de eget hö och foder. Att räkna på en "stallhyra" är ju inte relevant om det är seriös avel man ägnar sig åt.

Exakt, vill man driva sin avel som affärsverksamhet så får man väl räkna på den innan, går den inte ihop så får man ägna sig åt något annat. Så är det ju med andra saker också, eller är ni beredda att betala 30 kr/litern för mjölken för att affärsägaren har för stora omkostnader?

Dessutom funderar man ju på hur travare kan säljas för 5000 kr, om alla har rätt att få igen allt de satsat på att få fram en häst när de säljer den? Jag har väldigt svårt att tänka mig att en femårig travare inte kostat mer än så att få fram, men där hör man inte samma ramaskri?

Jan Brink menade vid förra årets hingstvisning på Tullstorp att uppfödarna har för jämna priser på sina uppfödningar - ena året har man en medioker häst, den vill man ha 70 000 för. Nästa år en riktig kanon, då tar man 90 000 för den, eftersom de kostat ungefär lika mycket att "tillverka". Han menade att det borde skilja mer - den mediokra hästen borde kanske kosta 50 000, och bli snabbare såld, och stjärnan 150 000. Jag tror det finns en poäng i det, att rätta sig mer efter marknad och vad man kan få ut, och mindre på att ta ut det man lagt ner, punkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Hur f*n lyckas du med det?
Eller rättare sagt vad är det för foder som är så billigt?

Jag har mina ston och unghästar på lösdrift. Fri tillgång på bra ensilage + 3 kg kraftfoder per häst/dygn.

Det + halmen på lösdriften ger mig en kostnad på ca 1100 :- i månader/häst.

Bara för att man bor på gård betyder inte det att man kan ta egen halm/ensilage, speciellt inte i skåna där marken är så dyr att köpa in...

Man ska inte snåla med det billigaste fodret osv till någon häst men absolut inte när man föder upp. Det hästen ej har fått i sig i vitaminer, mineraler osv under sitt första levnads år kan man aldrig "fodra tillbaka" senare. Det är när hästen växer och utvecklas som den är i störrst behov av den bästa maten. Annars håller dom inte!!!

Jag snålar absolut inte! :smirk:

Men 3kg kraftfoder låter väldigt mycket för hästar som inte tävlar :crazy:

De som inte gör något hos mig får endast betfor, krafft pluss och havre. Ca 1,5kg kraftfoder/dag

De som tävlar får Krafft röd/blå 1/2kg, SPC 1kg, havre 2kg 2,5 dl betfor (när de tävlar som mest)

Jo jag kommer inte över de kostnader jag skrivit tidigare. Har bra och billig hö/halm leverantör som jag handlat av under många år.

Alla mina hästar går på fri tillgång av hösilage.

Hästar behöver inte en massa kraftfoder om man har bra hösilage och ger mineraler

Mina hästar är runda och presterar bra på tävling
 
Senast ändrad:
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Nu var det inte dina hästar vi diskuterade utan ovan inlägg skrivit av dig.
Folk som föder upp hästar, har det som företag, måste givetvis räkna med alla omkostnader. Att då mena att stallhyra inte ska räknas med är löjligt. Elström, slitage, lån på del av fastigheten,inredning osv, allt kostar pengar.
Att du drar in dina "billiga hästar i drift" saknar betydelse, du brukar göra det, och bara för att du har låga kostnader betyder det inte att alla kan ha det.

Tja det beror väl på hur man har sina hästar.

Jag vet många med mig som har det som jag har det.

Undrar var skattemyndigheten säger om höga stallhyror och förluster varje år :crazy: Med tanke på att unghästar borde kosta runt 80'kr enligt mångas uträkning här. För inte många 3åringar säljs för det priset direkt.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

De som inte gör något hos mig får endast betfor, krafft pluss och havre. Ca 1,5kg kraftfoder/dag

De som tävlar får Krafft röd/blå 1/2kg, SPC 1kg, havre 2kg 2,5 dl betfor (när de tävlar som mest)

Om du har en foder kostnad på ca 700 kr per häst förstår jag inte hur du får i hop det. Iaf kraften kostar ju ca 4 kr kg...

Och har dom fri tillgång på ensilage så klämmer dom ju i sig iaf 20-25 kg per dygn/häst.

Tycker att vi har billigt ensilage på 1 kr kg med moms men du måste ha ännu billigare:banana:

Och halmen får vi av bonden till pressningskostnaden som ligger på ca 40-50 kr per rund bal
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Nu lever inte jag på min uppfödning så det är inte relevant, även om det blir billigare för mig att ha "eget" så har jag inte tid. Tid kostar också pengar och hos mig är tid extremt dyrt. Jag har helt enkelt inte tid med att hålla hästarna helt själv med all passning som det medför, in/utsläpp, fodringar etc. Därför måste jag stå inhyrd, men å andra sidan så är min avel på "hobby" nivå än så länge.

Att inte räkna med "stallhyra" på egen gård är väl lite missvisande tycker jag.
Även om man inte har lån på stället så kostar ju el, underhåll och ev vatten tex. Sen ska man ha hagar som är i dugligt skick etc etc. Så det plockar allt på några hundra/häst ändå.

Jag räknade lite snabbt på att om jag skulle köpa nåt eget ställe alt bygga ett enkelt stall på min mark och jag kunde likt förbannat inte hålla hästarna på en mindre summa än vad jag betalar i stallhyra idag när jag räknade på ett litet lån och allt underhåll. Då måste jag i så fall ha betydligt fler hästar att slå ut det på och då kommer jag i princip bara några kronor under min stallhyra jag har idag ändå. Där jag står nu ingår alla pass utan insläpp och söndag morgon. Så då ska jag räkna till alla resor också vilket innebär att jag kommer inte mycket billigare undan ändå..

Ang betäcknings kostnaderna så kan man alltid komma undan billigare om man har tur. Bor man dessutom nära hingstens hemma station slipper man ofta stationsavgiften etc
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Om du har en foder kostnad på ca 700 kr per häst förstår jag inte hur du får i hop det. Iaf kraften kostar ju ca 4 kr kg...

Och har dom fri tillgång på ensilage så klämmer dom ju i sig iaf 20-25 kg per dygn/häst.

Tycker att vi har billigt ensilage på 1 kr kg med moms men du måste ha ännu billigare:banana:

Och halmen får vi av bonden till pressningskostnaden som ligger på ca 40-50 kr per rund bal

20-25 kg hösilage :eek: nej det gör de verkligen inte! Gör av med max ca 1,5 balar/vecka.

Krafften kostar ca 250kr /säcken och vi gör av med som sagt ca 7st säckar i månaden max. Vi ger ju pluss resp röd/blå vilket man ger allt från 1/2 kg till 1kg om dagen av.

Vissa hästar får mindre och vissa får mer kraftfoder
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Tja jag vet inte.

Jag har ju en hyra på mig själv också, mitt boende och det skall ju inte hästarna betala i företaget sas.

jag kan ju inte ta ut mer stallhyra för hästarna än vad jag själv borde betala i hyra för eget boende :crazy:

Som sagt så ligger min egna hyra för gården i samma storlek som en vanlig lägenhet.

Detta är vanligt häromkring.

Kostnaden för stallet är ju inte speciellt hög, det är möjligen elen till hagarna som kostar, vattnet är eget. Sedan så är det ju självklart underhåll för stallarna men med tegelstall så minimerar man den också.

Det är ju så att skall man bygga upp en rörelse där man skall syssla med avel så måste man ju anpassa sig till de förhållanden som det kräver.

Tex att inte bosätta sig för långt ifrån hingststation, stall som inte kräver stora omkostnader etc etc
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Ja nu var ju inte min uträkning exakt på något vis utan väldigt generell. Ville bara peka på att det ÄR dyrt att föda upp hästar.

Visst kan man komma undan superbilligt men det innebär antingen att man har kontakter, kan idka byteshandel, köper allt svart eller att man tummar kraftigt på kvaliteén...

Du sa att en seriös uppfödare inte har de omkostnaderna jag beskrev:crazy:, vad har det med att göra att vara seriös??? Är en som lägger pengar på sin häst oseriös??

Sedan kostar alla hästar ungefär lika mkt att föda upp oavsett om man föder upp hobbyhästar eller elithästar. De ska väl allafall ha samma mat och vård oavsett "värde"??

Jag tror inte att det är många i Sverige idag som lever enbart på att föda upp hästar utan de har säkert en mängd bisysslor runt omkring.

De allra flesta uppfödare i Sverige är en kvinna över 30 som har 1-3 ston (Jag;)!) och samtidigt har ett vanligt jobb.

Självklart behöver många ha bättre självinsikt när det gäller sina hästar, att alla inte är elithästar och sätta priset därefter.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Ja nu var ju inte min uträkning exakt på något vis utan väldigt generell. Ville bara peka på att det ÄR dyrt att föda upp hästar.

Visst kan man komma undan superbilligt men det innebär antingen att man har kontakter, kan idka byteshandel, köper allt svart eller att man tummar kraftigt på kvaliteén...

Eh...

Nej skulle aldrig någonsin tumma på kvalite, köpa svart eller idka byteshandel.

varför måste man det för att kunna hålla häst under 2000kr/månad??

Jag har kvitton på allt jag köper!

Du sa att en seriös uppfödare inte har de omkostnaderna jag beskrev:crazy:, vad har det med att göra att vara seriös??? Är en som lägger pengar på sin häst oseriös??

Roligt att folk läser in saker som inte är tänkta!

En seriös uppfödare tar inte ut överpriser av sig själv i form av hög stallhyra! Det kan man inte göra rent skattemässigt.

Man behöver inte heller vara seriös för att man öser in privata pengar i ett företag, det går inte i längden!

Sedan kostar alla hästar ungefär lika mkt att föda upp oavsett om man föder upp hobbyhästar eller elithästar. De ska väl allafall ha samma mat och vård oavsett "värde"??

Visst men om vi pratar om summor runt 80'kr för en 3åring så borde det vara elithästar man försöker att föda upp.

Jag behandlar inte hästarna olika i mitt stall även om det är unghästar med sämre kapacitet än svårklasshästarna. Dock så under ridning så kräver de olika typer av foder

Jag tror inte att det är många i Sverige idag som lever enbart på att föda upp hästar utan de har säkert en mängd bisysslor runt omkring.

De allra flesta uppfödare i Sverige är en kvinna över 30 som har 1-3 ston (Jag;)!) och samtidigt har ett vanligt jobb.

Självklart behöver många ha bättre självinsikt när det gäller sina hästar, att alla inte är elithästar och sätta priset därefter.

Nu skrev jag om de som lever av sin uppfödning..

Man kan vara en seriös uppfödare även om man bara har ett sto att avla på, men det kan man knappast driva i en rörelse, för det är väl rörelse som diskuteras eller?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag kan förstå att om man enbart lever på avel att man lär få ut alla kostnader inklusive en vinst! Däremod lär man väl titta på vilken grupp man vill avla för. Om marknaden är mättat för GP hästar, är det väl dags att tänka om. Att ha eget förtag är aldrig lätt och då är det marknaden som bestämmer.

Bara ett litet inlägg: vissa raser t.ex Frieser PRE o.s.v är jätte dyra, fast kanske den enskilda hästen har inte alls kapacitet att hamna i högre klasser. Jag skulle gärna vilja köpa en frieser men med tanke vad en ung outbildad frieser kostar jämfört, med ett fint bra utbildat halvblod t.ex. väljer jag nog hellre halvblodet!

Men det finns helt enkelt folk som gärna betala 100 000 kr för att sitta och rida omkring på en " halvdålig" vacker häst. Så länge det finns människor som betala dessa summor så kommer det finnas dessa priser på dessa hästraser. Då uppfödarna vet att de kan ta betalt så. En frieser kostar ju inte mer i uppfödning än en annan häst. Däremod om folk slutar betala dessa pengar, så måste även priset pressas för att få kunder!

Så då är det för min del då, hoppas och se om prisen sjunker!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag kan förstå att om man enbart lever på avel att man lär få ut alla kostnader inklusive en vinst! Däremod lär man väl titta på vilken grupp man vill avla för. Om marknaden är mättat för GP hästar, är det väl dags att tänka om. Att ha eget förtag är aldrig lätt och då är det marknaden som bestämmer.

Bara ett litet inlägg: vissa raser t.ex Frieser PRE o.s.v är jätte dyra, fast kanske den enskilda hästen har inte alls kapacitet att hamna i högre klasser. Jag skulle gärna vilja köpa en frieser men med tanke vad en ung outbildad frieser kostar jämfört, med ett fint bra utbildat halvblod t.ex. väljer jag nog hellre halvblodet!

Men det finns helt enkelt folk som gärna betala 100 000 kr för att sitta och rida omkring på en " halvdålig" vacker häst. Så länge det finns människor som betala dessa summor så kommer det finnas dessa priser på dessa hästraser. Då uppfödarna vet att de kan ta betalt så. En frieser kostar ju inte mer i uppfödning än en annan häst. Däremod om folk slutar betala dessa pengar, så måste även priset pressas för att få kunder!

Så då är det för min del då, hoppas och se om prisen sjunker!


Inte kan man jämföra de olika raserna mellan rakt över. Där är en Friser för 50'kr kanske en "dålig" Friser enl deras raskrav. Medan en som kostar över 100' är en bra.

Det är väl självklart att andra hästar än halvblod skall kosta pengar i sin egen ras. Det är ju bara att se på travare och fullblod hur dyra är inte de när de är åringar!

Och nej alla raser kostar inte lika att föda upp ;)
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

om 50% av landets alla uppfödare satsar på elithästar, medans bara 5% av hästköparna vill ha elithästar, hur går det ihop egentligen?

det blir en massa överskott av elithästar och hårt tryck med prishöjningar på hobbyhästar.. och ingen är nöjd..

Jag har ärligt talat aldrig stött på nån "hobbyryttare" som inte letar elithäst när de letar häst, tyvärr. Och de beror väl oftast på att man tror sig vara kommande elitryttare bara man hittar rätt häst. Dock räknar man med att den skall kosta max 50' för en 3-4 åring och 80' för en startklar:angel:
De som insett att de är hobbyryttare, behöver en läromästare eller ridskolor letar hästar för 30 - 40'
Tyvärr är det ju inte billigare att föda upp hobbyhästar, bortsett från betäckningskostnaden om man tar grannens unghingst :D
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

20-25 kg hösilage :eek: nej det gör de verkligen inte! Gör av med max ca 1,5 balar/vecka.


Jag tror inte du ger dina hästar fri tillgång på hösilage. Då skulle de äta mer än max 1,5 bal per vecka.

Om man räknar att en bal väger 450 kg, då gör du av med max 675 kg per vecka. 6 hästar ska dela på detta, alltså 16 kg per häst.

Om man ger fri tillgång, då har man alltid foder tillgängligt, och så det blir över, annars är det inte fri tillgång.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Eh...

Nej skulle aldrig någonsin tumma på kvalite, köpa svart eller idka byteshandel.

varför måste man det för att kunna hålla häst under 2000kr/månad??

Jag har kvitton på allt jag köper!



Roligt att folk läser in saker som inte är tänkta!

En seriös uppfödare tar inte ut överpriser av sig själv i form av hög stallhyra! Det kan man inte göra rent skattemässigt.

Man behöver inte heller vara seriös för att man öser in privata pengar i ett företag, det går inte i längden!



Visst men om vi pratar om summor runt 80'kr för en 3åring så borde det vara elithästar man försöker att föda upp.

Jag behandlar inte hästarna olika i mitt stall även om det är unghästar med sämre kapacitet än svårklasshästarna. Dock så under ridning så kräver de olika typer av foder



Nu skrev jag om de som lever av sin uppfödning..

Man kan vara en seriös uppfödare även om man bara har ett sto att avla på, men det kan man knappast driva i en rörelse, för det är väl rörelse som diskuteras eller?

Du och jag är nog inte så långt ifrån varandra egentligen, men vi missförstår varandra;)

Det jag räknade upp som drog ned kostnaderna så hade du ju KONTAKTER (gammal väl inarbetad grovfoderlev.) vilket är mkt viktigt i den här branchen och inget fel, tvärtom.

Jag lägger heller ingen moral i om man vill byta varor/tjänster och handla svart...

kvaliteen däremot....

Jag riktade inte mina inlägg bara till de som lever på uppfödning utan till alla som föder upp oavsett nivå och omfattning. Sedan är det givetvis geografiska skillnader när det gäller foder kostnader mm.

Jag tycker inte att en väl inriden 3 åring, med god stam, som är visad på ett bra sätt på 3 årstest (klass1 eller mer) som kostar 80 tusen är dyr. Det tycker jag är ett normalpris...

OT Mitt dräktiga halvblodssto med fritillgång till hösilage äter ca 25-30 kg häsilage, ts ca 65%, per dag.....
 
Senast ändrad:
Sv: Avelns största problem är ryttarna

!

En seriös uppfödare tar inte ut överpriser av sig själv i form av hög stallhyra! Det kan man inte göra rent skattemässigt.

Ingen har nämnt att någon tar ut överpriser.

Du skrev att det inte var relevant att räkna på en stallhyra om det var seriös avel.Jag menar att det är det.

Det är väl ingen som tar upp en egen stallhyra, för egna hästar, i deklarationen, i sin egen rörelse?
Annat än avdrag för omkostnader?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag tror inte du ger dina hästar fri tillgång på hösilage. Då skulle de äta mer än max 1,5 bal per vecka.

Om man räknar att en bal väger 450 kg, då gör du av med max 675 kg per vecka. 6 hästar ska dela på detta, alltså 16 kg per häst.

Om man ger fri tillgång, då har man alltid foder tillgängligt, och så det blir över, annars är det inte fri tillgång.

Mina äter inte i sig mer än ca 11-14kg hösilage med mkt hög ts halt.

och jo de får fri tillgång, dock så äter de en hel del halm förutom höet.

och jo mina har alltid tillgång till hö, och de tom lämnar en del! Och jo jag vet vad fri tillgång är ;)
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Exakt vad jag precise tänkte skriva...

Det är inte bara uppfödare och säljare som saknar självinsikt:)
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Ingen har nämnt att någon tar ut överpriser.

Du skrev att det inte var relevant att räkna på en stallhyra om det var seriös avel.Jag menar att det är det.

Det är väl ingen som tar upp en egen stallhyra, för egna hästar, i deklarationen, i sin egen rörelse?
Annat än avdrag för omkostnader?

Om jag har en hyra totalt för hela gården på ca 5000kr/månad och jag bor där själv så kan jag ju orimligtvis ta ut en högre hyra för hästarna än vad jag själv betalar in! Stallet kostar mig inte speciellt många kronor i månaden med den typen av byggnad jag har.

Och en seriös företagare/uppfödare tar inte ut överpriser när man gör avdrag, det var det jag menade inget annat!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Du och jag är nog inte så långt ifrån varandra egentligen, men vi missförstår varandra;)

Antagligen inte ;)

Det jag räknade upp som drog ned kostnaderna så hade du ju KONTAKTER (gammal väl inarbetad grovfoderlev.) vilket är mkt viktigt i den här branchen och inget fel, tvärtom.

Jag lägger heller ingen moral i om man vill byta varor/tjänster och handla svart...

kvaliteen däremot....

Kontakter, men svart är ju svårt om man driver en rörelse :crazy: liksom byteshandel.

Kvalitet tror jag inte många tullar på idag

Jag riktade inte mina inlägg bara till de som lever på uppfödning utan till alla som föder upp oavsett nivå och omfattning. Sedan är det givetvis geografiska skillnader när det gäller foder kostnader mm.

Jag tycker inte att en väl inriden 3 åring, med god stam, som är visad på ett bra sätt på 3 årstest (klass1 eller mer) som kostar 80 tusen är dyr. Det tycker jag är ett normalpris...

Saken är ju den att så många väl hanterade 3åringar finns det ju inte :crazy:

Och tittar man runt lite så finns det ju en uppsjö av så unga hästar till salu för betydligt lägre pris.

och det var väl detta som artikeln riktade sig till att dessa ryttare fanns det inte till en bra kostnad för att ta fram dessa 3åringar så man kunde få betalt för dem :idea:

OT Mitt dräktiga halvblodssto med fritillgång till hösilage äter ca 25-30 kg häsilage, ts ca 65% per dag.....

:eek:

Jisses, tacka gud att mina är lättfödda speciellt mitt dräktiga sto
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det här är helt klart det största. Det sade Rolf-Göran Bengtsson ombedd att rangordna OS-silvermedaljen bland sina...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Som första angloarabhingst i Sverige tilldelas nu STUBIN x 1101 postumt utmärkelsen ELIT för sina fantastiska insatser i...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den brasilianska ryttaren Alvaro Miranda fick föras till sjukhus i ambulans efter en olyckshändelse i grundomgången av...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp