Avelsfråga

M

Marie_C

Är det sant att man måst ha en erfaren hane om man ska para sin hona för första gången? Tyckte att detta lät väldigt konstigt!
 
Måste måste man inte, men det brukar gå enklare om antingen honan eller hannen har "gjort det förut". Men klart att det kan gå ändå.
 
Det behövs inte alls, fast det kan bli fel iofs. I det vilda är det förenat med livsfara för en hane att para en hona och dödsfall finns.
Mitt råd är att klippa klorna på båda ordentligt precis innan.
När Yoga blev av med oskulden, hade hanen haft 2 honor innan och hon blev dräktig. Yoga alltså. Den andra hanen hon var hos var mycket erfaren, men lyckades ändå inte komma åt.
 
Nej, nej, nej inte behöver hanen vara erfaren inte men man får ta med i beräkningen att det kan ta längre tid om både hona och hane är "gröna". Som man alltid bör göra bör du klippa klorna på både hona och hane. Min "gröna" hona parades med en "grön" hane och det funkade bra, men de behövde två löpperioder på sig :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 118
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 277
Senast: AraSlei
·
Övr. Katt Hej! Vi köpte en kattunge igår som säljarna sa var en hona, men när vi (amatörer) kollar så tycker vi att det ser ut som en hane. Finns...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Marty
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
3 793
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp