Avelsfunderingar!

A

Ambra

Funderar som sagt på detta med avel...
Vad tycker ni är viktigt?
Meriter?
Sunhet?
exteriör?
Motor?
Mentalitet?
Jag tycker att allt är viktigt men jag stirrar mig inte blint på meriter! Friskhet och mentalitet är för mig det viktigaste!
Kikar jag på en kull nuförtiden så är det naturligtvis viktigt att se att hundarna runtikring har tävlats, detta pga att jag vill veta att det finns motor i hundarna jag kikar på!
Däremot så är inte föräldrarnas tävlingsmeriter så viktiga!

Hur tänker ni när ni kikar på ny hund?

Sv: Avelsfunderingar!

Funderar som sagt på detta med avel...
Vad tycker ni är viktigt?
Meriter?
Sunhet?
exteriör?
Motor?
Mentalitet?
Jag tycker att allt är viktigt men jag stirrar mig inte blint på meriter! Friskhet och mentalitet är för mig det viktigaste!
Kikar jag på en kull nuförtiden så är det naturligtvis viktigt att se att hundarna runtikring har tävlats, detta pga att jag vill veta att det finns motor i hundarna jag kikar på!
Däremot så är inte föräldrarnas tävlingsmeriter så viktiga!

Hur tänker ni när ni kikar på ny hund?

Beror på vilken ras det är, men kan väl kortfattat säga att det jag kollar efter när jag letar ny hund är att föräldrarna till valparna ska vara mer än "medelmåttor".

Det finns en tråd här i forumet som heter något i stil med "Vilka hundar ska gå i avel", där diskuterades just det som du frågar efter.

Sundhet är väl det absolut viktigaste. Därefter mentalitet och exteriör på delad plats. Om jag hade en skitsnygg hund som kanske lämnade en aning att önska i mentalitet så skulle jag nog avla. Men det finns en gräns. Jag skulle tex aldrig avla på min hund även om hon inte hade ståndöron och grisnäsa :p, eftersom jag tycker att hon är för vek och vaktig i flera situationer. Jag vill ha en hund som är lite mer trygg i sig själv- och då är hon ändå tuff för att vara sheltie!

Meriter är för mig inte speciellt viktigt. Mycket eftersom det i sheltieaveln inte finns sådär jättemånga hundar som även är arbetande (förvisso skulle jag väl kika lite extra på en valp vars föräldrar var champions eller dylikt).

Är mer intresserad av valpen än föräldrarna faktiskt. Nu är jag definitivt ingen expert, men tycker ändå att man kan se ganska tydligt vad det blir för typ av hund och vad den har för temperament.

Lite allmänt sådär så tycker jag att hundarna ska vara friska, snygga, glada hundar med bra huvud!

Ska man gå entligt den "listan" ser jag på det så här vilket som är "viktigast".

Sundhet
Metalitet
Motor
Exteriör
Meriter

Jag köper hellre en hund ur en kull där alla hundar är bra men inte fantastiska, än en hund där en hund är fantastisk och resten är "sådär" eller medelmåttor.

När det gäller avel generellt så har en lista som ser ut ungefär så här;
Hälsa
Temperament (inkl rädslor)
Kapacitet (för vilket arbete den nu ska användas till)
Utseende
(osv om man vill ha med andra kriterier)

Hälsa och temperament ska alltid vägas in, och lämnas något större att önska har djuret inte i avel att göra. Dessutom bör i alla fall ytterligare en av punkterna vara uppfyllda.
Tycker precis som R_C att avelsdjur ska vara "mer än medelmåttor".

När man väljer ut övriga kriterier (dvs förutom hälsa och temperament) får man ju ta hänsyn till vad hunden används till och vad det är för ras. Hos en ras som främst används till utställning känns det dumt att para en "ful" hund även om den är bra att jobba med. Men jag skulle ju inte heller låta en snygg hund som är hopplös att göra något med, gå i avel.

Just nu så känns kontaktsökande, koncentrationsförmåga och framförallt; VILJA att arbeta, viktigast för mig. Det är förmodligen det jag kommer prioritera (plus självklart hälsa och mentalitet i övrigt) i nästa hundköp och även i min egen avel (när nu det blir...).

Meriter är inte alls det viktigaste, men det ger ju ett litet hum. Har stött på (via hemsidor) uppfödare av brukshundar som själva anger att de inte har något intresse av hundträning mer än för skojs skull hemma på trädgården, ungefär. Då lyfter jag på ögonbrynet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 858
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 647
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 790
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 739
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka