avelsindex på travare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Aloette89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 065
A

Aloette89

vad är egentligen bra och inte bra i avelsindex??... inne på travsport och på atg så skriver man ju om avelsindex på hästarna. och jag undrar helt enkelt vad som är bra och inte.:confused:

Sv: avelsindex på travare

Jag tror det funkar som så att 100 är snittet för alla hästar. Sen räknas också att snitt för hela kullen ut som jämförelse. Indexet är heller aldrig låst utan ökar med prestationer både i tävling samt avel, både egna samt närliggande släktingars. Jag har fått det förklarat för mig förut så det borde vara så om jag inte minns fel men rätta mig gjärna om jag har fel.

Lite lustigt är faktiskt att även valacker har avelsindex:)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
517
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
951
Senast: Edla
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 574
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka