Avelsprov etc

Sv: Avelsprov etc

Nej, inte från skk, men om föräldrarna inte har A eller B på höfterna så läggs en olyftbar avelsspärr på avkommorna av skk.
 
Sv: Avelsprov etc

Du skrev ovan att MH (liksom arbesprov) gav lägre reg-avgift men ej var ett krav. Därför blev jag lite fundersam. Men vi har ju kommit fram till samma slutsats ändå. :laugh:

Nu blandar du ihop det (lätt hänt)
Vi har pratat om 3 olika saker här.
Ska försöka reda ut det, om jag kan.....(inte helt lätt)

Först har vi krav på föräldrar djuren för att valparna överhuvudtaget ska bli reg i SKK.
Det är olika på olika raser, och det finns även raser som inte har några hälso krav alls.

Sedan har vi rasklubbarnas krav för valp hänvisning ( ofta högre än SKK`s reg krav)

Och till sist har vi vad det kostar att reg valparna och där har vi olika priser på om föräldrarna är meriterade eller ej.
Och det var där jag skrev vad som menas med meriterade (när det gällde avgifterna)

Alla raser har inte krav på hälso tester och/eller krav på MH och då kan dom om de gått MH få räkna detta som ”merit” och få lägre pris på reg av valpar eller att de är utst med en 3a kvallitet resp godkänd på arbetsprov.

Collie har däremot KRAV på MH och kan alltså inte få valpar reg efter sig om de inte har gjort MH
Liksom alla andra raser med detta krav.

Om vi nu håller oss till Collie, så kan inga Collie valpar regas utan att föräldarna gjort MH och därmed har de alltid den lägre reg avgiften!
 
Sv: Avelsprov etc

Det är korrekt att godgänt vallprov, VP krävs på båda föräldradjuren för att få registrera Border Collies, dessutom krävs känd HD status o om jag inte minns fel även ögonlysning.
Kraven för valpförmedling är högre, där skall HD vara A eller B samt att tiken skall vara högre meriterad.

Vad gäller Amstaffs så krävdes det fram till aldeles nyligen DNA typning av valparna så att man kunde garantera att angiven far var den rätte, detta eftersom det ryktats om att man använt sig av Pitbulls i vissa fall.
Om man tolkar Avelsrådets skrivelse så framgår det att föräldradjuren måste gentestas för Amstaff Ataxi innan de får gå i avel, troligtvis arbetar klubben för att det skall vara ett registrerings krav oxå.

mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 941
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 343
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp