Bukefalos 28 år!

Avelsvärde hos caslickopererad.

jerseyko

Trådstartare
Är det någonting att ha inom aveln?

Mitt 11 åriga fullblodssto (Strong Statement - Diaghlyphard) opererades efter hon blev seminerad pga lutande vulva och hon "drar tjuvluft".

Min tanke var att sälja henne vidare nästa år. Men nu kanske det är bättre att få igång henne och komma tillbaka till tävlingsbanorna istället?

Hon är visad på rådgivande: 778867
 
Sv: Avelsvärde hos caslickopererad.

För mig hade det inte gjort någon skillnad om stoet var sydd eller inte om hon var tillräckligt bra som avelssto. Lutande vulva är ju aldrig roligt dock, speciellt inte eftersom de stona har en större benägenhet att få in bakterier.

Men jag hade inte tvekat att ha henne i fortsatt avel ifall hon gav bra ungar och var lätt att ha i avelsboxen för övrigt.
 
Sv: Avelsvärde hos caslickopererad.

Det är ju väldigt vanligt särskilt inom fullblod så det skulle jag inte bekymra mig om ifall jag sökte ett avelssto.
 
Sv: Avelsvärde hos caslickopererad.

Men jag hade inte tvekat att ha henne i fortsatt avel ifall hon gav bra ungar och var lätt att ha i avelsboxen för övrigt.

Hennes första är inte visad (eller reggad) håller ju alla tummar och tår att det är en bebis i magen nu och den kommer jag "göra allt" med.
Men det kanske blir i senaste laget om jag säljer henne nästa år efter fölungen är visad (och visst kan man få stoet bedömt samtidigt?)

Hon är världens snällaste gör aldrig något elakt, har inte vart några problem de vänder vi var på ultuna i våras behövde knappt ha henne sederad för röntgen och ul. När de gjorde rektalt ul av si-lederna hade alla "sjuksyrror" gått på lunch så det gjordes utan sedering. Hon har fått sårskador sydda utan sedering och brems.
 
Sv: Avelsvärde hos caslickopererad.

Frågan är väll vad som hon kan tillföra aveln mer än att vara snäll ?

Mitt sto är sytt idag eller rättare sagt var och kan säga för min del har jag oroat mig över att själv klippa upp vid fölningen eller se till att vet kommer ut och gör det när det är dags och hur som helst så medför ju detta kostnader ?

Frågan är om ditt sto är värt de kostnaderna som avelsto och vad hon får ut för ungar ? Det är väll det man måste fråga sig samt igentligen nedävningen av en felutande vulva även om det är vanligare bland fullbloden så ska man kanske fundera på om detta är bra att avla vidare på ?

Det gäller ju att väga in alla för och nackdelar ,kostnad ,tillföra aveln,och nedärvningsaspekten ?



Mia
 
Sv: Avelsvärde hos caslickopererad.

Vet kommer klippa upp henne 1 månad före BF. Skulle något hända känner jag mig nog ganska säker att göra det själv + har fler avelskunniga att ringa om inte vet hinner i tid.

Ja hon har ju bara fått en avkomma som tyvärr inte är visad. Lite tävlad är hon men för mig så är det ingen merit direkt att gå lokala klasser. Mer än hon visat att hon har ett helt fantastiskt temperament inom hoppningen och på tävling :love:

Målet i år var att rida 1.10 och om det kändes rätt kanske starta 1.20 på vår hemmatävling, men så skadade hon sig i februari.

Har ju ett år att tänka på saken hur jag ska göra, om jag ska sälja, betäcka igen för mig, låna ut osv. Hennes avkomma tror jag skulle debutera dressyr idag.
 
Sv: Avelsvärde hos caslickopererad.

Kl

Vad händer om en häst som är sydd kastar oväntat?
Spricker det upp då?
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 402
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp