Bukefalos 28 år!

Avelsvärderingsklass welsh

jennyjenny

Trådstartare
Jag sitter och tittar på svenska welsh och ponnyföreningens hemsida och då på hingstarna. Men jag förstår inte de olika avelsvärderingsklasserna och kan inte hitta förklaring någonstans på hemsidan:confused:

Har någon lust att förklara de olika begreppen tex G, GI, GI+? Alla hingstar i kvalitetsstamboken lär ju vara bra, men stämmer det om jag gissar att skalan är stigande från G, GI, GI+, Elit?
 
Sv: Avelsvärderingsklass welsh

Saxar nedanstående från SWFs hemsida (www.swf.nu), under Hingstar i avel, klicka på Hingstreglemente, Rasvisa krav.

Kvalitetsklasser efter individprövning

Steg I = Kvalitetsklass G
tilldelas licensierad welsh hingst, lägst 2 år, som godkänts veterinärt, exteriörbedömts med lägst 40 p. Hingsten mätes avseende mankhöjd och skenbensomfång.

Steg II = Kvalitetsklass G II
tilldelas hingst, lägst 4 år, som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G och har fullgjort godkänt enkelt bruksprov.

Steg III = Kvalitetsklass G I
tilldelas hingst, lägst 4 år, som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G och har fullgjort godkänt särskilt bruksprov.

Steg IV = Kvalitetsklass G I +
tilldelas hingst som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G och uppfyller något av följande villkor för egna meriter. Lägst Guld och BIR på SWF Riksutställning, seger i officiell tävling, regional LA eller placering i Nationell LA. Kvalitetsbedömning med minst 8,0 i dressyr eller hoppning eller allround.
I samband med att hingsten har egna meriter kan poängen 38 leda till godkännande för införande i Kvalitetsboken. Vid 38 exteriörpoäng gäller meritnivåerna, för kat.B seger i LA regionalt eller placering i Nationell. För Kat.C och D seger i regional Msv eller placering i nationell Msv i samtliga discipliner.

Hingstar som lämnat minst 15 avkommor visade vid lägst 3 års ålder avkommeprövas. För sektion B och welsh partbred skiljer man på exteriör- och prestationsförärvning.

B Tilldelas hingst som visat normal förärvning.
A Tilldelas hingst som visat mycket god förärvning. Det rekommenderas att ca 15 % av det aktuella hingstbeståndet skall kunna höjas till A
ELIT Tilldelas hingst som visat utmärkt förärvning och lämnat avkommor med kvalifikationer i flera av de kategorier som meriterar inom rasen. Det rekommenderas att 5 – 10 % av det aktuella hingstbeståndet inom rasen skall kunna höjas till ELIT. ELIT kan tilldelas postumt, dock senast det år sista fölomgången är 10 år.
C Tilldelas hingst som visat mindre god förärvning.

Läs mer i hingstreglementet, se överst.
 
Sv: Avelsvärderingsklass welsh

Tack!!

Nu hittade jag rätt på deras hemsida också. Lustigt att de hae gömt det i ett worddokument....:grin:
 

Liknande trådar

I
Avel Nu har jag snart trasslat in mig i begreppen. Om vi börjar med det generella, hingstar värderas utifrån sina avkommors meriter. Går...
Svar
16
· Visningar
1 148
Senast: Iglatjarn
·
Avel ..att en ponnyhingst skall ha presterat på tävlingsbanorna för att kallas "prestationshingst"? I dressyr, i hoppning, fälttävlan? Kat B...
2
Svar
27
· Visningar
2 388
T
Avel Jag undrar om någon här kan tipsa om var man kan hitta regler för hur welsh cob ska trimmas inför utställning/uppvisning/tävling? Har...
Svar
4
· Visningar
1 899
Senast: tretjak
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
984
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp