Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Welsh har inga rasvisa krav i år.
Har en ras inga rasvisa krav, kan hingstar i den rasen inte tilldelas avelsvärdeklass.

peråke

Klippet ovan tog jag från SWF´s hemsida idag (den nyrenoverade hemsidan).

Dessutom finns följande textrad på första sidan ang hingstarna:

"Det är också dags att ansöka om höjning av avelsvärdeklass", så nog verkar det finns avelsvärdesklasser kvar.

mvh
Jenny
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Intressant rangordning! Förstår att det gäller "din" ras connemara, men den är väl även användbar på NF och kanske t o m på RP?

Men... observera att hos RP-hingstarna är inte fälttävlan någon merit - oavsett nivå... Är det för få starter i fälttävlan (för låg konkurrens?!) för att dessa meriter skall räknas? Eller är inte svårighetsgraden tillräckligt hög - inte ens på EM? :o

Hlsn Helena

Ja, det är ju främst de tre raserna som håller sig med C- och D-ponnyer. Welsh är ju så många sektioner och det är väl främst welsh mountain-sektionen som hävdar sig i de högre klasserna. Eller?

Jag tycker att fälttävlan ska räknas. I "min" rangordning vill jag att det står i vilken gren hingsten är prestionshingst och då är ju fälttävlan sin egen och behöver således inte jämföras med hoppning och dressyr.

Som en parentes ser jag gärna samma system på ston.
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Kan ju formuleras som startat/kvalificerad på/för Svenskt mästerskap, dit krävs ju kval som befäster nivån.

Hur går det ihop med debatten om att för många kvalar in till SM och sen inte fixar mästerskapet?
Ingen kritik, mer en nyfiken undran. Att kvala till SM sägs ju vara alltför lätt, vilket jag stundtals är böjd att hålla med om. Dock är det ju bättre nu än förr då det bara krävdes två nat. Msv B-plac och en runda i Msv A med högst åtta fel. (C- och D-ponny.)
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Kraven för GI tog jag bara som ett exempel, för en vägledning.

Frågan jag ställer är egentligen inte om kraven för GI (prest) är korrekta utan vad behöver en ponnyhingst prestera för att kallas prestationshingst? Vad tycker du?

Hlsn Helena

Då missförstod jag dig lite för jag trodde att det var det som du frågade efter, vad som gäller för GI (prest), och om dessa kraven låg på rätt nivå idag.

Om jag bara ska definiera "prestationshingst" i allmänhet så skulle jag vilja säga "etablerad på elitnivå". Återkommande deltagande i msv/fei med stabila goda resultat, kvalar till och deltager på SM etc. För mig räcker det med att den gör detta under tex ett år med en ryttare för att jag ska se den som prestationshingst. Däremot är man förstås extra imponerad av hingstar som kommer igen gång på gång med nya ryttare och hänger med i många år. Då får man ju även in aspekten att den kan hanteras/ridas av många och att den är hållbar men för mig påverkar det inte om jag kallar den prestationshingst eller inte.

Vad gäller GI (prest) så har jag då redan svarat vad jag anser om detta. En häst kan med mina mått mätt tilldelas GI (prest) utan att jag alltid kallar den prestationshingst i dagligt tal.

Sen har vi hingstar som inte är godkända men vill bli godkända på prestationer, även här brukar dessa benämnas prestationshingstar. Hingstar som vill kompensera en något sämre exteriör med goda prestationer och på så sätt hoppas komma in i riksstamboken. För en äldre hingst vill jag även här ha den etablerad i msv/fei, kvalificerad o gärna deltagit SM. Jag tycker däremot att det är fel att tex ställa krav på viss placering eller medalj på SM som ibland har gjorts. SM är en tävling av många och tex ett EM deltagande smäller för mig minst lika högt som en SM medalj. Ev kan även en yngre hingst (5-6 år) med höga placeringar på championatet komma ifråga, men här skulle jag då önska att man hade ett kortare godkännande på kanske 2 år att dela ut och ställa krav på fortsatt utveckling.
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Jag avlar ridponny, för mig har stamtavlan den största betydelse i aveln, kommer hingsten ur en prestationsstam använder jag den, har den bara spridda skurar och verkar vara en engångsförseelse spelar det ingen roll hur bra den är själv...
Vad gör vi med våra fantastiska prestationshingstar som inte får delta i championaten eller på ponnytävlingar, ta t.ex en ridponnyhingst som Pauli Rp 147, han är mätt 151cm, han kan inte gå championaten inte heller tävla mot andra ponnyer.
Han kommer att få det svårt att kvala till SM bland stora hästar, ska han då mäta sig med Briar etc?
Skulle han vara en hopphingst skulle han tävla mot de bästa stora hästar.
Är han en prestationshingst på grund av sin ridbarhet och fantastiska stam eller?
Han kan säkert mäta sig med de bästa av de stora hästar han ska tävla emot men det kommer att ta tid att nå den nivån.
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Welsh har inga rasvisa krav i år.
Har en ras inga rasvisa krav, kan hingstar i den rasen inte tilldelas avelsvärdeklass.
peråke

Welsh har valt att inte ha några rasvisa krav för att SH inte ska kunna avelsvärdera dom. Däremot går det utmärkt att visa sin hingst på Hingstutställningen genom SWF för införande i våran Kvalitetsbok och där bli tilldelad sig en värdeklass :idea:
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Är en ridponnyhingst övervuxen så är den, tävla får han inte bland ponnyer--däremot kan han ha ett avelsvärde i ridponnyavel.

ASRP har tagit hänsyn till det i sina rasvisa krav och har vad som krävs för övervuxna RP hingstar att få GI. Så inget problem för honom att få GI om han utbildas och tävlas på.

Pauli har en "övervuxen" morbror i Sverige som då förstås är ridponny och han startade i sommras SM i dressyr för juniorer och gick i mitten av resukltatlistan med 16årig ryttare --en prestationshingst ???

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Pauli har en "övervuxen" morbror i Sverige som då förstås är ridponny och han startade i sommras SM i dressyr för juniorer och gick i mitten av resukltatlistan med 16årig ryttare --en prestationshingst ???
Ja, är ponnyn/hästen befäst i dessa klasser skulle jag räkna den som en prestationhingst.
Men är denna hingst godkänd för avel (eller är han kanske numera en valack)? Varför är han inreg som Halvblod i SvRF databas, stället för Sv RP, beror det på mkh? Hur hög är han?

Hlsn Helena
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 115
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 432
Avel Nej jag vill inte ha några diskutioner att vara eller icke vara i den här tråden. Vill inte ha något tjafs alls utan söker bara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
39 531
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp