Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

dimmansstuteri

Trådstartare
..att en ponnyhingst skall ha presterat på tävlingsbanorna för att kallas "prestationshingst"? I dressyr, i hoppning, fälttävlan? Kat B, C, D? Vilken nivå? Lokalt, regionalt, nationellt, Elit...
Räcker att fåtal placeringar - eller skall ponnyn vara befäst i de klasser den tävlar, kanske år efter år, med olika ryttare? Vill ni ha mångsidighet, dvs prestationer från olika grenar - accepterar ni då prestationer på en lägre nivå?

Enligt hingstreglementet 2007 punkt 5.2.4 gäller:

Prestationer
En hingsts sammanvägda prestationer bedöms utifrån resultat från bruksprov eller officiella tävlingar eller en kombination härav, varvid hänsyn skall tas till ålder, ras och användningsområde. Endast resultat från officiella tävlingar och prov får ingå i bedömningen. Tävlingar och prov arrangerade och sanktionerade av föreningar anslutna till SH, Svenska Ridsportförbundet och Svenska Travsportens Centralförbund är officiella. Även andra organisationers tävlingar kan vara officiella om det specificeras i rasvisa krav.

Observera att ALLA tävlingar räknas som officiella - bara klubben/föreningen är ansluten enligt ovan.

Om man sedan tittar vidare på rasvisa krav (här, New forest):
Kvalitetsklass GI (prest) tilldelas new foresthingst som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G och uppfyller något av följande villkor:
- varit placerad i officiell tävling kat. B LA hoppning eller dressyr, kat. C o D Msv hoppning, LA dressyr eller Msv fälttävlan
- varit placerad i kör- eller galopptävling motsvarande SM-klass

Ingen uppgift om på vilken nivå som placeringarna skall ha gjorts. Alltså kan -om man nu hård-drar det -en D-ponnyhingst tilldelas GI (prest) om han har en placering i LA dressyr på klubbmästerskapsnivå - och en annan ponnyhingst kan tilldelas GI (prest) för meriter i msvA hoppning på nationell/ELIT-tävling - eller t o m har internationella meriter (t ex EM)...
Vad anser ni, vad är en "riktig" prestation av en ponnyhingst?

Hlsn Helena
 
Sv: Vad anser ni...

Finns det ingen som har någon åsikt? Det skrivs många inlägg om att hingstarnas prestationer är viktiga - men vad är en prestation?

Hallå ponnyfolk, var håller ni hus? Tycker ni att frågan är oviktig?

Nu är det ju olika krav för GI (eller motsvarande) hos de olika rasföreningarna, ASRP har t ex specifierat det på detta sätt :
8.1 Kvalitetsklass GI tilldelas hingstar max 148 cm mankhöjd som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass GII och uppfyller något av följande villkor:
Ha placeringar i nationella officiella tävlingar: hoppning MSV A, dressyr FEI lag och/eller mästerskapsprogram för ponnyryttare. För B-ponny gäller MSV B hoppning eller FEIs inledande dressyrprogram.

8.2 Kvalitetsklass GI tilldelas hingstar över 148 cm mankhöjd eller ponny som tävlas i hästklasser som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass GII och uppfyller något av ovanstående villkor och/eller något av följande villkor:
• Ha placeringar i nationella officiella tävlingar, hoppning, 1,30 m eller i dressyr, MSV B.
• Galoppmeriter: placeringar eller seger i årgångslopp eller klassiska löp samt ridbarhetspoäng min 7,0.

Är detta rimliga krav man kan ställa för en att en ponnyhingst skall kallas prestationshingst? I mitt exempel i mitt första inlägg ovan visade jag rasvisa krav för New forest.

Hlsn Helena
 
Sv: Vad anser ni...

Förresten verkar det som om Connemara inte ens har möjligheten att få en hingst tilldelad GI (prest) om jag har utläst reglementet rätt. :eek: Varför? Ska inte prestationer premieras? Är hingstens egna prestationer ointressanta/oviktiga? Men framför allt, vad är en prestation?

Hlsn Helena
 
Sv: Vad anser ni...

Jag tycker överlag att det här G-systemet är en flopp. Väldigt få känner till hur det fungerar och själv får jag med jämna mellanrum gå och kolla upp vad som betyder vad, G, GI och GII. Och så ändras reglerna och vilka har kvalificerat sig för vad på vilka grunder? Rörigt tycker jag (men det kanske bara är jag som är korkad?). Jag vet inte om AB var bra men det var i alla fall något alla begrep...

Jag tycker i alla fall att det är bra att man inte längre kan få (prest) på bruksprov eller kvalitetsbedömningsmeriter utan enbart på tävlingsmeriter. Och nu pratar vi new forest eftersom det är den rasen jag är mest intresserad av. I reglementet från 05 så kunde man få (prest) på 8,5 i medeltal av de två hoppbetygen på löshoppning på bruksprov eller kvalbedömning men om man istället skulle ha det via tävling krävs Msv B. Liiiiiiiiite skillnad men båda renderade samma GI (prest). Så jag tycker att det är bättre nu.

Dock skulle jag vilja höja dressyren lite. Lätt A är inte tillräckligt, möjligen om man specificerade sig och tog från Lätt A:4 Alternativt kräva plac i lägst FEI inledande (heter väl det lättaste FEI, usch är lite dåligt insatt i dressyrprogrammen känner jag).

Dessutom tycker jag absolut att det ska vara placeringar som ger poäng hos Ridsportförbundet. Alltså inga klubb eller lokaltävlingar. Nä, riktigt poäng och synas i statistiken ska det allt göra.

Såg förresten att GI (ext) inte finns längre heller för NF. Har inte bestämt mig än vad jag tycker om det och tråden handlade ju inte om det heller för den delen...
 
Sv: Vad anser ni...

Hej! Jag har gått o grunnat lite på det här emellan mina lammpassningar:) och det är inte helt enkelt lätt, helt klart tycker jag att en hingst ska "prestera" o inte bara lämna avkommor som gör det eller att allt ska vara klappat o klart för ett godkännt bruksprov
..
Det ska vara poänggrundade prestationer, tex 3 årstesten, kvalitets samt tävlingar som ger poäng som föregående skrev, för mig som bor i Norrland o glest med tävlingar så tycker vi här uppe oftast att en häst som placeras ofta i Msv -B är en duktig ponny helt enkelt men jag vet att i mellersta o södra sverige där utbud är större så vill man nog att de tävlar högre för att det ska räknas som en prestation..

Tycker inte att en hingst ska behöva tävla år efter år med olika ryttare för att befästa sin prestation, men tycker att en hingst som tävlar i olika dicipliner kan göra det på en lägre nivå eftersom jag tycker att just allsidigheten hos en ponny ändå är en styrka.

sen en sak till jag funderar mkt på är just det här med hingstar, barn o tävlingar det är inte helt enkelt lätt, många hingstar blir väldigt hingstig under betäckningssäsongen när de kommer ut på tävlingar o även om de är väluppfostrade så är det lätt hänt att det blir problem o då framför allt för att många ungar inte visar hänsyn(helt enkelt så tänker de sig inte för)

ja det var mina funderingar:)
prillan
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Jag kör en snabbversion av vad jag tycker då. Främst inriktad på connemara som inte har särskilt många B-ponnyhingstar så jag tar bara C- och D-ponnyer. C-ponnyer går ju inte EM så de får väl ha någon specialare där. NM är jag lite tveksam till om det ska räknas som en särskild punkt, konkurrensen är ju inte skrämmande tuff alla gånger...

Håller för övrigt med om att G-systemet är onödigt krångligt. A-B-C osv känns mer logiskt.
Gör mina listor så att de får "finare" betyg ju fler punkter de klarar av. Lägsta nivån först.

Prestation hoppning:
•Minst tre placeringar i Msv B hoppning, regionalt eller högre.
•Minst två placeringar i Msv A nationellt eller internationellt.
•Placerad på EM eller i två "vanliga" internationella klasser på Msv A-nivå eller högre.

Prestation dressyr: Kan påpeka att dressyrens klassrangordning inte är min starka sida :crazy:
•Minst tre placeringar i FEI:s lägsta program, regionalt eller högre. (Om det nu finns på regionala tävlingar.)
•Minst två placeringar i FEI-program nationellt eller internationellt.
•Placerad på EM eller i två "vanliga" internationella klasser i "någon av de högre FEI-klasserna".

Prestation fälttävlan: Inte heller min starka sida när det gäller klassbeteckningar.
•Minst två placeringar på regional tävling eller högre. Minst en måste vara i Msv klass.
•Minst två placeringar i Msv A, nationellt eller internationellt.
•Placerad på EM eller i två "vanliga" internationella klasser på Msv A-nivå eller högre.

Det här är kanske inte mindre rörigt men det är i korta drag vad jag tycker. Övriga grenar kan jag alldeles för lite om för att ens försöka mig på en rangordning i ;)
Jag anser att prestation är viktigt både på sto och hingst. Jag saknar prestationshingstar inom connemararasen, de får gärna vara av C-ponnymått ;)
 
Sv: Vad anser ni...

men tycker att en hingst som tävlar i olika dicipliner kan göra det på en lägre nivå eftersom jag tycker att just allsidigheten hos en ponny ändå är en styrka.

Det kan jag hålla med om. För att få det tycker jag att hingsten ska vara placerad minst två gånger var i de tre största grenarna på minst LA-nivå/Lätt klass, regionalt eller högre.
 
Sv: Vad anser ni...

Förresten verkar det som om Connemara inte ens har möjligheten att få en hingst tilldelad GI (prest) om jag har utläst reglementet rätt. :eek: Varför? Ska inte prestationer premieras? Är hingstens egna prestationer ointressanta/oviktiga? Men framför allt, vad är en prestation?

Hlsn Helena

Jag tror det hade med att göra att de inte ville premiera någon hingst framför en annan för att rasen är så pass liten.
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Det ska vara poänggrundade prestationer, tex 3 årstesten, kvalitets samt tävlingar som ger poäng som föregående skrev, för mig som bor i Norrland o glest med tävlingar så tycker vi här uppe oftast att en häst som placeras ofta i Msv -B är en duktig ponny helt enkelt men jag vet att i mellersta o södra sverige där utbud är större så vill man nog att de tävlar högre för att det ska räknas som en prestation..

Menar du att goda resultat från 3-årstest, kvalitetsbedömning räcker som prestation för att en ponnyhingst skall räknas som en prestationshingst - eller anser du att den skall ha tävlat "på riktigt" också?

Hlsn Helena
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Intressant rangordning! Förstår att det gäller "din" ras connemara, men den är väl även användbar på NF och kanske t o m på RP?

Men... observera att hos RP-hingstarna är inte fälttävlan någon merit - oavsett nivå... Är det för få starter i fälttävlan (för låg konkurrens?!) för att dessa meriter skall räknas? Eller är inte svårighetsgraden tillräckligt hög - inte ens på EM? :o

Hlsn Helena
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Menar du att goda resultat från 3-årstest, kvalitetsbedömning räcker som prestation för att en ponnyhingst skall räknas som en prestationshingst - eller anser du att den skall ha tävlat "på riktigt" också?

Hlsn Helena


Självklart ska den tävla på "riktigt" oxå, det jag menade var att goda resultat på 3 års o kvalitets borde vara "poänggrundade" typ:idea:
prillan
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

*KL*
Är det någon som vet hur det är med welsharna? Jag hittar inte deras rasvisa bestämmelser... Är de helt bortplockade ur reglementet i o m deras nya avelsvärderingsbestämmelser?

Men.. Vad anser ni vara prestationsmeriter hos en godkänd welshhingst? Olika för olika sektioner beoende på mkh och användningsområde antar jag, eller?

Hlsn Helena
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Jag tycker att en ponny hingst, för att godkännas för prestation bör ha:
Flertalet höga placeringar (1-2-3:dje plats) i de för kategorin/grenens högsta klass tagna på nationella/elit tävlingar. Endast öppna klasser bör räknas med.

Placeringarna/vinsterna tagna under minst två tävlingssäsonger, och gärna med olika ryttare.

Även hållbarhet/långvariga obrutna år inom tävlingssporten bör tas i beaktning!

Vinst i tex 3 årstest,championat borde få räknas med som "pluspoäng vid slutlig bedömning men inte enbart !
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Egentligen kanske det inte är så viktigt, mordern prestationsavel bygger på snabba generationsskiften och urval av unga hingstar som är morderna i typ och visar tydliga överlägsna sportegenskaper.
(med en far--farfar--farfarsfar med goda tävlingsresultat)

För att klara av det har vi numer ett ganska bra utbyggt testsystem för unga ponnyer med exteriörbedömningar och brukstester utifrån ålder, treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat.

Fungerar aveln och de unga hingstarna får tillräckligt med ston så borde dom kunna avkommebedömas på sina avkommor INNAN de nått ålder för att nå de högsta tävlingsklasserna och kan märkas med ett GI.

Vad spelar det för roll vilket G hingsten har, det viktiga är att han nedärver de egenskaper man vill ha.

Avelsvärdeklasser skall ju inte vara något form av pris till hingstar utan vägleda stoägarna vad hingsten har för avelsvärde.

Nej gammedags är det och saknar betydelse, systemet borde fokusera på större ansträngningar att så snabbt som möjligt bedöma avkommorna och därigenom visa stoägarna vilken hingst/hingstlinje dom bör använda för olika avelsmål.

Håller vi på här i Sverige och väntar på att hingsten först skall visa prestation i sporten INNAN vi använder honom, så kommer vi på efterkälken. Våra konkurrenter i sportponnyavel använder redan sonsonsöner till de hingstar som dominerar sporten.

peråke
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Ah, intressant teori! Men ... skulle prestationshingstarna få fler ston och betäcker de mer om de skulle premieras för sina tävlingsprestationer? Skulle de alltså "ta ston" från hingstar som inte har tävlingsmeriter?

Dartmoor är ju inte en särskilt stor ras, ändå har de bestämmelser vad som gäller för att en hingst skall få GI (prest) - och de har även en klass som heter GII (prest). Låga krav i mina ögon, men ändå ;)

Hlsn Helena
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Kraven för GI tog jag bara som ett exempel, för en vägledning.

Frågan jag ställer är egentligen inte om kraven för GI (prest) är korrekta utan vad behöver en ponnyhingst prestera för att kallas prestationshingst? Vad tycker du?

Hlsn Helena
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

*KL*
Funderar vidare...
Kan man värdera olika grenar mot varandra? Många parametrar spelar in även där, antal starter, svårighetsgrad, konkurrens mm.
Dressyr har betydligt färre starter än hoppning, fälttävlan ännu färre starter per år.
Är verkligen LA dressyr - kanske på klubb- eller lokalnivå en prestationsmerit hos en ponnyhingst?
Vad tycker ni "som avlar för prestation" och som anser att hingsten "skall ha presterat på tävlingsbanan" att en rimlig prestation är för att en ponnyhingst skall kallas "prestationshingst"?

Hlsn Helena
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

*KL*
Är det någon som vet hur det är med welsharna? Jag hittar inte deras rasvisa bestämmelser... Är de helt bortplockade ur reglementet i o m deras nya avelsvärderingsbestämmelser?

Här är ett klipp ur welsharnas reglemente:

Steg I = Kvalitetsklass G
tilldelas licensierad welsh hingst som godkänts veterinärt, exteriörbedömts med lägst 40 p. Hingsten mätes avseende mankhöjd och skenbensomfång Lägst 2 år.

Steg II = Kvalitetsklass G II
tilldelas hingst som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G och har fullgjort godkänt enkelt bruksprov. Lägst 4 år.

Steg III = Kvalitetsklass G I
tilldelas hingst som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G och har fullgjort godkänt särskilt bruksprov. Lägst 4 år.


Steg IV = Kvalitetsklass G I +
tilldelas hingst som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G och uppfyller något av följande villkor för egna meriter. Lägst Guld och BIR på SWF Riksutställning, seger i officiell tävling, regional LA eller placering i Nationell LA. Kvalitetsbedömning med minst 8,0 i dressyr eller hoppning eller allround.
I samband med att hingsten har egna meriter kan poängen 38 leda till godkännande för införande i Kvalitetsboken. Vid 38 exteriörpoäng gäller meritnivåerna, för kat.B seger i LA regionalt eller placering i Nationell. För Kat.C och D seger i regional Msv eller placering i nationell Msv i samtliga discipliner.

Men.. Vad anser ni vara prestationsmeriter hos en godkänd welshhingst? Olika för olika sektioner beoende på mkh och användningsområde antar jag, eller?

Hlsn Helena

Det verkar inte vara olika regler för de olika sektionerna annat än vid avkommebedömning (A, C och D för sig och B + WPB för sig).

Jag tycker LA för B-ponny och Msv för C- och D-ponny enligt ovan är ett bra mått för att en welsh skall kallas prestationshingst. Krångligt bara att lägga till YTTERLIGARE en "bokstav" i G-familjen med GI+.

mvh
Jenny
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

*KL*
Är det någon som vet hur det är med welsharna? Jag hittar inte deras rasvisa bestämmelser... Är de helt bortplockade ur reglementet i o m deras nya avelsvärderingsbestämmelser?

Hlsn Helena

Welsh har inga rasvisa krav i år.
Har en ras inga rasvisa krav, kan hingstar i den rasen inte tilldelas avelsvärdeklass.

peråke
 
Sv: Prestationer hos ponnyhingstar, vad anser ni...

Kraven för GI tog jag bara som ett exempel, för en vägledning.

Frågan jag ställer är egentligen inte om kraven för GI (prest) är korrekta utan vad behöver en ponnyhingst prestera för att kallas prestationshingst? Vad tycker du?

Hlsn Helena

En långbent ponnyhingst (NF/Conn/Rid bör vara befäst i de högsta klasserna på nat nivå. Placeringar/vinster inte så rättvisande utan mer visat att han klarar nivån.
Kan ju formuleras som startat/kvalificerad på/för Svenskt mästerskap, dit krävs ju kval som befäster nivån.


peråke
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 115
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 432
Avel Nej jag vill inte ha några diskutioner att vara eller icke vara i den här tråden. Vill inte ha något tjafs alls utan söker bara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
39 531
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp