Avelsvärderingssiffror?

GreenTea

Trådstartare
Jag har, utan att lyckas (:o) försökt googla mig fram till vad de siffror som hästarna får i samband med avelsvärdering står för?

Tex 9 8 8 6 9 = 40 p

Vad står dessa siffror för i tur i och ordning? Vad är den högsta totalpoängen en häst kan få?

Jag har också sett att föl ofta får väldigt höga poäng... vad beror det på? Antar att de poängsätts annorlunda då, eller?
 
Sv: Avelsvärderingssiffror?

Poängen i tur och ordning:
Typ (rastyp, könstyp)
Huvud, Hals, Bål
Extremiteter
Skritt
Trav

Högsta poängen är 10 så totalt kan de få som högst 50. Detta är 50 poängsskalan

På fölungar bedöms även galoppen och då blir högsta möjliga poäng 60. (60 poängskalan)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 747
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 681
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp