Trollet rymmer

svårt att ställa in honom 18 om jag jobbar till 22 och har en halvtimme hem.
då måste jag stänga in honom ifrån 12:30 när jag åker på jobbet, vilket ger honom c 4 timmars ute tid och då sväller benen rejält pga hans lyfangit.
Du får nog bygga en riktig hage med trästaket och el. Hingsstaket heter det väl med tre slanor på höjden och sätt el på det. Borde väl tredje slanan bli 150 cm? Kostar pengar och tid men det är det väl värt? Det är nog absolut perfektion som gäller med staketet. Perfekt jordat, superaggregat och perfekt staket.
 
Du får nog bygga en riktig hage med trästaket och el. Hingsstaket heter det väl med tre slanor på höjden och sätt el på det. Borde väl tredje slanan bli 150 cm? Kostar pengar och tid men det är det väl värt? Det är nog absolut perfektion som gäller med staketet. Perfekt jordat, superaggregat och perfekt staket.
har du några alternativt förslag om man inte vill utfodra med balar hela sommaren. Jag skulle ju gärna vilja ha dem tillsammans på grönbete så jag inte behöver skaffa fler hästar?
för 1 ha hage med 3 vändor träsraket och 3 vändor tråd samt de som behövs för att ha tråden 20 cm mellanrum till trät.
för jag har redan provat 2 och 3 trä ribbor som liten hage på 5x6 meter, mellan träd som stolpar (utom 1 grindstolpe) och tråd, och det pep han igenom ganska snabbt.
Där emot vid grinden där jag byggt (som jag nämner i min text) så tråden är 20 cm innan för, 45x45 virke, kapat i liknande de som håller upp fönsterbräda, så han inte kan komma upp eller lägga hakan över/emot trät/över grinden så har han slutat gå igenom just där. 2 ribbor 3 trådar. enda 2 handtagen han inte gett sig på.
 
Du får nog bygga en riktig hage med trästaket och el. Hingsstaket heter det väl med tre slanor på höjden och sätt el på det. Borde väl tredje slanan bli 150 cm? Kostar pengar och tid men det är det väl värt? Det är nog absolut perfektion som gäller med staketet. Perfekt jordat, superaggregat och perfekt staket.
kan bli lite knepigt, har försökt med en liten hage med träd som stolpar och 3 ribbor, och 3 trådar. Det pep han igenom.
Jag misstänkte då att han rymde för att komma till stoet, och dom kunde inte båda stå i den lilla hagen.
blir lite svårt att göra stora hagar på 1 Ha, om jag skulle vilja ha han på grönbete med stoet.
 
Ooh så många frågor 😄

Vad har du för aggregat i dagsläget ?
Hur långt är stängslet?
Hur många jordspett?
Hur många trådar ?
Vilken typ av tråd? Band/tråd/rep/metalltråd
Hur många skarvar? Hur skarvar du?

//haft shettis 😎
Jag har köpt 1 på granngården i början av året 3000kr, 1 är köpt för 5800 kr på lantmanna.
2 som jag fick med min första häst.
Jag har ganska många aggregat men jag haft problemet med honom att han pajar hagarna, så har han pajat en så måste jag ställa honom i en annan/inne, och då slår man på elen i den hagen man ställer honom i, så man hinner fixa den andra.
Jag har allt ifrån 3 jordspett till 8 spett på en hage/aggregat.
har spridit ut dem med hjälp av såndär grön jordtråd, som förenar spetten.
minst 3 trådar (utom 2 hagar), 1 väldigt högt på stolpen 175-180 stolpar, om jag inte har dom i träd/telefonstolpen, han får inte kunna få huvudet över tråden då går han igenom direkt, och sen en väldigt låg, så just nu ligger den under snön på de flesta ställen, och sen en i mitten. Vi fick 20 cm idag.
på fårhagen är det 8 varv tråd insida och fårnät utsida och knappt 2 meter mellan stolparna. där är det järngrind och el på både nätet och grinden, rostfri grind man kan se på tex förskolor. liten hage mot ladugården och igenom ladugårds väggen går han lnte igenom iaf, fårhagen 0 skarvar tunn vit/svart tråd.

ärligt vet jag inte hur många/få skarvar jag har på alla mina andra hagar. Den med vindskyddet är 1 skarv på tråden som går på baksidan, sen löper in i en annan hage (sommarhagen), och andra halvan på den hagen har 2 skarvar kanske 3, där är det bara el på de topp 2 trådarna, för den 3 är under snön nu.
på stenhagen är det mycket skarvar, 2 tråd, där är dom ihopsatta med en mental grej som man skruvar ihop.
hagen längst ner emot grannen sitter ihop med stenhagen men inte ihop kopplad, där är det ingen el på tråden, den är mest uppsatt för att dom inte ska sticka ditt direkt. stenhagen har han oftast enbart rymt i ett hörn, tills jag satt upp hagen bortanför mot grannen och gått igenom handtagen eller där handtagen skulle va.
hönshus hagen är 2 tråd, tjock ifrån granngården. 1 skarv, 3 spåret. inga handtag.
Där är strömmen så det gör ont som fan, och hjärtat. Men där har han sitt favo ställe i ett skarpt hörn.
så den är helt förstörd nu, går inte att åtgärda förän till sommaren. Han har brutit av stolpen där.

Sen grannen stod han hos hela sommaren utan att rymma en gång, och hon hade 1 hög tråd.
Men nu när vintern kom och täcket skulle på efter träning så piper han igenom även om hon satt en tråd nertill.
Jag tror jag hade känslan av att svimma upp emot en timme när jag tog i hennes tråd, och då hade hon 1 spett skit långt bort. Och jag minns jag grät, även den gången jag blev knuffad in i tråden av trollet och då gick ju även smällen igenom mig till honom.
 
Du måste mäta. Hur du mår efter att ha tagit i tråden är en upplevelse, inte fakta.

Vilket märke på elaggregatet?
Vilken modell?
Hur många joule och hur många volt?
Jag har ju 6 stycken olika. Men dom ligger på 5000 något, så du menar på riktigt att upplevelsen för mig inte betyder ett skit, fast jag har gummi stövlar och får hjärtklappning när jag tar i fanskapet oavsett vart i hagen jag står.
Jag tror knappast det har med vart man köper aggregatet att göra.
aggregatet spelar ingen roll när hästen piper igenom på mindre än 1 sekund. tror knappt att han märker att det smäller. till och med min hund reagerar och om stoet går emot skriker även hon rakt ut. Men när troll bestämt sig går han bara igenom, över eller under.
 
Jag har haft en sådan häst.
Inget hjälpte.
Han hoppade t.o.m. ut ur boxar i stall.

Jag fick lära mig att komma överens med hästen om att det var i hagen han skulle vara. Jag avsatte tid till umgänge i hagen och avbröt när han tänkte gå ut. Godis, mat, kel eller underhållning för hästen. Min häst var uttråkad och roade sig helt enkelt på egen hand. Han var svårfångad i hagen när han kände för det och hade oändligt med hyss för sig för övrigt också. En gång så hittade vi honom inne i hallen när maten hade dröjt för länge.

Man måste nog bo tillsammans med en sådan häst om det skall fungera.
har du provat en "hästviskare" alltså typ dogwhisper, fast för häst?
för det här låter precis som mitt troll, jag har haft tanken att han gör såhär när han känner sin uttråkad. För ibland har han haft mat vatten stoet, allt i hagen, men jag har kommit hem en kvar för sent och då har han inte orkat vänta på mig så jag ska utfodra honom med mineral/fiber/protein foder blandning i tid. Och ibland bara stuckit föe att han kan.

provade du någonsin en höboll? jag har hört att vissa hingstar gillar dem, hade även ett tag satt upp kolhuvuden på snöre inne i boxen för han inte skulle rymma ut där men ha något att göra.

är beredd att prova de mesta bara han slutar förstöra allt
 
Hur många volt är det i staket och går strömmen fram överallt? Att ha favorit rymställen tycker jag låter som det kan vara klenare ström där.
ja det kommer fram överallt, hans faboställen brukar vara där det ser klent ut med tex stolpen är sne eller träder eller tråden hamnar i vis vinkel eller tråden var lite högre eller lite låg osv. Eller där barna visar att här finns en öppning med handtag eller här finns en öppning utan handtag
 
Jag hade satsat på massor av trådar, högt och lågt, ståltråd, kanske varvat med elband för att det ska se mindre forcerbart ut. Detta hade jag använt till jag hade hunnit bygga fasta staket, av trä, metall eller vad du nu kommer över, med eltrådar mellan och över slanorna. Kanske även nät utanför, typ trädgårdsnät eller något annat småmaskigt nät som en extra hage runt om. Det sistnämnda är givetvis inte något som skulle rekommenderas officiellt pg.av skaderisker, men det kan vara effektivt.

Han har hållit på i flera år, så det är nog bara hårda bud som gäller, dvs. så nära rymningssäkert som är möjligt. Det är såklart en kostnad att sätta staket, men det är ju helt ohållbart som ni har det nu, både för Trollet och dig.
Jag hade inte heller dragit mig för att låsa in en rymmare i stallet när jag inte har möjlighet att passa honom. Om du vet att han rymmer 19.45, ställ in honom kl 18.
Och motionera honom allt vad som går, både ridning och andra aktiviteter. Många gånger rymmer hästar för att de är uttråkade och vill att nåt ska hända. Då kan det vara bra att förekomma- se till att han är så aktiverad att det blir en lättnad att få komma till hagen och vila. Att släpa med honom när du gör sysslor kan vara en grej, och passa på att ge honom lite att tänka på, typ be honom stå stilla och vänta på ditt kommando att gå, tempoväxla eller nåt annat så att han hålls aktiv. Om han är inkörd kanske någon kan köra honom några rejäla turer i veckan.

Hoppas du löser det hela snart! 🌸🐴😀
Tack, ja han är inkörd och älskar att dra vagn, jag avskyr att åka bakom honom då han gärna rusar och gärna i galopp. Jag tror han tänker tillbaka på livet på travet, men hans bakben håller inte för den hårda träningen. Han har under ganska mång spr haft lymfangit.
och ja jag tror det är som du säger att han vill ut, vilket inte alltid är möjligt, har legat 4 veckor i covid, det är andra svängen nu. Och medryttare gör så gått hon kan, ställer upp 3-4 gånger i veckan, ibland till och med ridit dem båda.
är jätte tacksam hon hjälper till.
Jag har underst länge, skulle en stor hage av lastpallar fungera, en rejäl hage på typ 30 x 20 meter, om jag gör inhängaden med ena sida av ladugprssväggen. Det skulle se ut som fan, men då är min största oro vad djurskyddet skulle säga om dom kom.

för jag vill ju ha honom ute så mycket han kan, jag vill va snäll emot honom, och låta honom leva som en häst, inte instängd mellan 12:30 - 07;00 varannan vecka, och inte heller instängd hela dagarna.
Jag önskar jag kunde prata med honom och förstå vad han vill.
har du provar höboll?
tror du någon annan aktivitet skulle fungera? han älskar att bada/bli duschad, borstad i timmar av barna, masserad, dra vagn.
Men finns det något som man kan använda /ställa in i hagen innan man ska på jobbet där han måste använd hjärnan en stund, typ som en såndär godis tipp leksak för hund?
 
har du provat en "hästviskare" alltså typ dogwhisper, fast för häst?
för det här låter precis som mitt troll, jag har haft tanken att han gör såhär när han känner sin uttråkad. För ibland har han haft mat vatten stoet, allt i hagen, men jag har kommit hem en kvar för sent och då har han inte orkat vänta på mig så jag ska utfodra honom med mineral/fiber/protein foder blandning i tid. Och ibland bara stuckit föe att han kan.

provade du någonsin en höboll? jag har hört att vissa hingstar gillar dem, hade även ett tag satt upp kolhuvuden på snöre inne i boxen för han inte skulle rymma ut där men ha något att göra.

är beredd att prova de mesta bara han slutar förstöra allt
Nej vi bara pratade om saken, hästen och jag.
Vi kom så småningom överens om att han stannade i hagen mot att jag serverade mat och vatten.
Han är nu död sedan många år och jag saknar honom varje dag
Han blev 30 år.
En makalös häst och underbar vän.
 
Jag har ju 6 stycken olika. Men dom ligger på 5000 något, så du menar på riktigt att upplevelsen för mig inte betyder ett skit, fast jag har gummi stövlar och får hjärtklappning när jag tar i fanskapet oavsett vart i hagen jag står.
Jag tror knappast det har med vart man köper aggregatet att göra.
aggregatet spelar ingen roll när hästen piper igenom på mindre än 1 sekund. tror knappt att han märker att det smäller. till och med min hund reagerar och om stoet går emot skriker även hon rakt ut. Men när troll bestämt sig går han bara igenom, över eller under.
Ja det spelar roll, tillexempel jag och pappa reagerar helt olika på samma volt och samma förutsättningar.

Har haft en ponny som varit rymmare i 17 år innan hon kom till mig. Hon var skit piss när hon insåg att det gör för ont att plöja igenom. Men hade då som minst en styrka som rekommenderas på rovdjursavvisande staket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: YlvaG
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 077
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp