Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

P

Pommmac

Hej,

har haft min häst i drygt en månad. Vi har hunnit med det mesta och även ridit ut en hel del, främst med andra ekipage. Så i veckan skulle jag för tredje gången ge mig ut själv i skogen - i mörker, trots att jag vet att han föredrar att ridas ut med hästkompisar.

Red ca en halvtimma i både skritt och trav, gick jätte bra. Så när vi kom in på stallområdet prasslade ngt till bakom oss (hade helt långa tyglar...inte bra) och hästen sätter iväg i full syra mot stallet. När jag tar ett endaste tygeltag börjar han slå bakut och till slut lyckas jag slänga mig av i en snödriva (var bara en tidsfråga när jag skulle drutta i backen så jag valde en driva istället för blankis).
När jag väl var av sprang han raka vägen till stalldörren och stod där och väntade tills jag kom.

Jag blev så himla paff, att han skulle reagera som han gjorde. En tjej istallet tyckte jag skulle "spöa upp" honom:devil: själv valde jag att leda bort honom till platsen där han blev rädd, satte mig upp och red runt ett tag, försökte få en positiv bild av platsen och ridturen istället. Gick jättebra.

Min teori är att han liksom hade gått och hållit sig i skinnet under hela ritten och sen när han såg stallet i samband med att han blev rädd blev det liksom för mkt och det slog slint.

Men hur hanterar man det efteråt, i min värld är det HELT otänkbart att börja korrigera honom när det redan har hänt. Och korrigera i min värld är inte att "spöa upp"... Trots mina egna teorier så undra jag ju ändå, är det en opålitlig häst jag har att göra med? Är han lite knäpp eller ska jag helt enkelt vara mer på min vakt då jag är ute?

Hilfe, känns detta igen - råd ngn?
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

Först och främst vill jag säga att det var bra att du inte spöade upp hästen som den andra tjejen sa. Det finns ALLTID en förklaring till vad hästen gör (och i 99,999% är det INTE att hästen är elak, eller förtjänar stryk)

Är absolut ingen expert på sånt här, men det känns som att orsaken till beteendet är att hästen känner sig osäker utan sina hästkompisar, dvs han känner sig inte trygg när han bara är med dig. Visst, han utnyttjade säkert situationen lite och blev lite mer rädd med flit kanske märkte han att du tappade balansen lite och passade på att slänga av dig så han kunde sticka hem, jättebra att du satt upp igen så han inte fick som han ville, samtidigt som du visade att grejen inte var farlig.

Det är ju inte så konstigt att han inte ser dig som en trygg ledare med tanke på att du inte har haft honom så länge. Det finns en del bra ledarskapsövningar, där du visar hästen att han kan lita på dig, du har koll på läget.
Vad jag har gjort med min ena häst som varit lite nervös för allt (hade inte blivit hanterad förrän jag köpte honom då han var sju, ALLT utanför hans hage var nytt...) var att jag tog nåt som jag visste att han var måttligt rädd/tyckte var otäckt för som tex gå mellan bommar, mellan hinkar, över bommar på hinkar, mellan oljetunnor, gå på pressening allt detta gjorde jag först dvs hästen gick bakom mig för att det är jag som ledare som kollar att saker inte är farliga sedan visar jag honom att det är ok. (du får ju anpassa till vad din häst tycker är skrajsigt) och massor med beröm... Funkade jätte bra med honom nu ser han mig som sin hästkompis, springer jag i hagen så springer han efter stannar jag och "lyssnar efter rovdjur" så ställer han sig på helspänn och lyssnar han med. Han står hellre med mig än med sin hästkompis. Som sagt är absolut ingen expert men detta har funkat jätte bra för oss.

Tycker alltid det är roligt med folk som gör nåt åt orsaken till beteendet istället för att piska bort symptomen en :bow: till dig!!!!!!!
LYCKA TILL
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

du gjorde helt rätt!!!
:bow: finns absolut ingen anledning att spöa upp en häst...speciellt inte om den blir rädd! jag tror inte att han försökte få av dig med flit utan jag tror som du, det blev för mkt, en blandning av osäkerhet, rädsla o hemlängtan...tyckte du verkade reda ut situationen riktigt bra :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

Jag tycker att det kan låta som om hästen hade lite överskottsenergi alternativ var lite kall (vet ju inte hur vädret var). Så när han insåg att ni var hemma igen och fick chansen (det prasslade) så skuttade han till. Jämför gärna med hästar som går lösa i hagen är det kyligt väder eller om de rört sig för lite när det är dags att gå in så kan bli lite språngturer i hagen med ett och annat bocksprång för att sedan bli lika lugnt igen på bara någon minut.
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

Jag tycker att det kan låta som om hästen hade lite överskottsenergi alternativ var lite kall (vet ju inte hur vädret var). Så när han insåg att ni var hemma igen och fick chansen (det prasslade) så skuttade han till. Jämför gärna med hästar som går lösa i hagen är det kyligt väder eller om de rört sig för lite när det är dags att gå in så kan bli lite språngturer i hagen med ett och annat bocksprång för att sedan bli lika lugnt igen på bara någon minut.

iförsig också en helt rimlig förklaring:)
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

Tack för svaret!!
Jo visst är det så att han passade på att gasa lite extra när han kände att min balans var totalt förlorad...rackare där :)

Jag har utfört en del ledarskapsövningar, men mer följsamheten från marken utan störningar - det funkar bra. Får nu börja lägga ut lite plast etc och utmana lite mer. Grejen är den att detta är en ganska rutinerad häst så jag tänkte att ja, det går väl över. Men det är ju mig som han nu ska se som sin ledare så jag får tänka om bums!

Sen är han aningen lustig. För när han har hästkompisar med sig är han väldigt trygg och går gärna först utan att bli rädd, min erfarenhet är att de fegare hästarna gärna går som nr två. Dessutom är han ledare i hagen och var även så hos sin förra ägare.

Nu återstår att se när han börjar spana efter "mina" rovdjur ;)
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

Jag tycker att det kan låta som om hästen hade lite överskottsenergi alternativ var lite kall (vet ju inte hur vädret var). Så när han insåg att ni var hemma igen och fick chansen (det prasslade) så skuttade han till. Jämför gärna med hästar som går lösa i hagen är det kyligt väder eller om de rört sig för lite när det är dags att gå in så kan bli lite språngturer i hagen med ett och annat bocksprång för att sedan bli lika lugnt igen på bara någon minut.

Hej igen, kallt - tyvärr det var plusväder...
Dock överskottsenergi - nu blir jag lite fundersam. Jag hade ridit ett hårt dressyrpass kvällen innan och han har fått ordentligt sänkt foderstad då han blev aningen hispig då han kom till mig eftersom vårt hö hade mkt högre värden av ALLT jämfört med förra stället han stod på. Nu efter jag sänkt har han snarare blivit slö varpå jag höjde 0,25 kg havre för några dagar sedan...Men kan 0,25 kg verkligen ha så stor inverkan när han rids så pass mkt...Kanske ska ersätta lite havre mot ngt annat kraftfoder - det tåls att tänka på!

Tack för tipsen!
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

Nu tror jag ännu mer på att han inte blev rädd. Han har helt enkelt insett att han är tryggare och säkrare än vad du är för tillfället. När du beskriver honom så hörs det som om han har en räv bakom örat. Så jag tror att du kommer att en del udda upplevelser till under den närmaste tiden. Han kommer att kolla var gränserna går. Så lite "arg" kanske du kommer att behöva bli ibland. OBS! inte med spö finns ju andra sätt att visa att man inte gillar vad han gör.
 
Sv: Avkastad på uteritt - anledning & åtgärd

regel ett:
sitt inte sov när du rider så händer inte sådant (lättare sagt än gjort dock ) ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 729
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 261
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp