Avla Frieser med halvblod

Dock blev han brun med bläs, hade också hoppats på fux, men det går ju tyvärr inte att styra över!

Och det är det vi andra menar att de andra fenotyperna är precis lika svårt att styra över.

Att köpa ett föl som redan är fött och som man själv tycker har bra exteriör är ju en helt annan sak. Då finns den ju klar att titta på och bestämma sig därefter.

För övrigt en fantastiskt gullig unge du köpt!
 
Och det är det vi andra menar att de andra fenotyperna är precis lika svårt att styra över.

Att köpa ett föl som redan är fött och som man själv tycker har bra exteriör är ju en helt annan sak. Då finns den ju klar att titta på och bestämma sig därefter.

För övrigt en fantastiskt gullig unge du köpt!

Jag är med på vad ni menar, just att man inte kan styra över resultatet, ville bara visa ett resultat som ändå blev rätt lyckat (enligt mig) trots korsning. Hoppas dock att mankhöjden från den jutska hästen inte slår igenom, för dom är inte så stora och jag är lång :o:grin:

Tack ❤️
 
Har en bekannt som avlar barockpinto, känns som det är det du (TS) är ute efter att avla? Om du ska regga i deras stambok så får du kolla efter hingstar som är godkända för barockpintoavel, men om det inte betyder så mycket vad för papper fölet får så står du mycket friare. Men kan nog ändå vara en bra idè att prata med barockpinto-avlare ang. vilka hingstar/linjer som är interessanta att korsa med frieser.
Tack för hjälpen:bow:
 
Köp ett föl med det utseendet och de egenskaperna du önskar.
Även om du i dagsläget tänker att du ska behålla avkomman själv så är ett hästliv långt och mycket hinner hända i en människas liv på 20-30 år. Det är inte alls säkert att du kommer att kunna/vilja ha kvar hästen hela dens liv, och därför är det DITT ansvar som "avlare" att ge avkomman bästa möjliga förutsättningar. Marknaden vimlar av billiga korsningshästar och frieser x halvblod känns inte som något som har oddsen på sin sida gällande ändamålsenlig exteriör, gångarter, hoppförmåga eller annat. Med den korsningen kan du få en jättefin häst, du kan också få en trebent älg och allt däremellan. Om du absolut vill ha ett föl efter just ditt sto, gör fölet en tjänst genom att se till att det är en renrasig frieser, chansen att den kommer att kunna få ett seriöst föralltidhem är betydligt större än en korsning med halvblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 455
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag har insett att jag börjar se sleten ut. År av sömnbrist, anemi och värk i kroppen börjar ta ut sin rätt. Speciellt runt ögonen, jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 585
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp