avla med merle

G

gevalia

kan man para yorkshire terrier med en chihuahua som är merle.vad jag har läst så ska man inte para med gul eller röd färg,räknas yorkien som blå färg?
 
Tycker det finns betydligt större frågor att fundera på i den kombons lämplighet än färg.

Är deras linjer utvärderade gällande hälsa och psyke?
Om de båda har psyke, hälsa och gener lämpliga för avel så ställ dem till förfogande för att stärka sin ras.
Om de inte är lämpliga avelskandidater för sin ras ska de inte avlas på annars heller.
 
Även om vi är många här som ogillar okontrollerad bladrasavel så behöver vi inte häckla idéer Trådskapare kommer med.
Jag tror det är bättre att vara informativ och på ett schysst sätt förklara varför en idé är dålig.
 
kan man para yorkshire terrier med en chihuahua som är merle.vad jag har läst så ska man inte para med gul eller röd färg,räknas yorkien som blå färg?
Merle är väl inte ens godkänt på chihuahua?
Förutom de nackdelar hälsomässigt som färgen innebär, riskerar nog hunden att i övrigt sakna hälsotestade föräldrar med den risken det innebär.
 
ställde frågan då det här med genetik e svårt.men har yorki merle genen i sig då färgen är blå,o man inte ska para med blå eller röd.trodde york kallades black&tan
 
ställde frågan då det här med genetik e svårt.men har yorki merle genen i sig då färgen är blå,o man inte ska para med blå eller röd.trodde york kallades black&tan
Fast grejen är ju den varför vill du pra med en chihuahua istället för rasrent? Finns det någon annan anledning är pengar?
 
Yorken är väl knappast genetiskt blå. En genetiskt blå (eller blå och tan) föds med denna färg, medan yorkvalparna föds black & tan och med åldern så bleks färgerna. Det bör alltså inte vara en dilut.

Problemet med merle är alltså när man dubblar dessa gener och då blandrasavel sällan handlar om att läsa stamtavlor för att veta att man inte dubblar på dåliga saker, utan man endast tittar på själva föräldradjuren (om ens det), så är det klokast att aldrig blanda in merle. Merle kan nämligen rent fenotypiskt döljas av röda och gula färger, vilket är anledningen till att man inom t ex collie och sheltie inte tillåter korsningar mellan merle och sobel. Det kan födas valpar som ser sobel ut, men som i själva verket är merle, eftersom den sobla färgen döljer att hunden rent genetiskt är merle.
 
Yorken är väl knappast genetiskt blå. En genetiskt blå (eller blå och tan) föds med denna färg, medan yorkvalparna föds black & tan och med åldern så bleks färgerna. Det bör alltså inte vara en dilut.

Problemet med merle är alltså när man dubblar dessa gener och då blandrasavel sällan handlar om att läsa stamtavlor för att veta att man inte dubblar på dåliga saker, utan man endast tittar på själva föräldradjuren (om ens det), så är det klokast att aldrig blanda in merle. Merle kan nämligen rent fenotypiskt döljas av röda och gula färger, vilket är anledningen till att man inom t ex collie och sheltie inte tillåter korsningar mellan merle och sobel. Det kan födas valpar som ser sobel ut, men som i själva verket är merle, eftersom den sobla färgen döljer att hunden rent genetiskt är merle.
Rasbeskrivningen på SKK beskriver yorkien som blå
 
Rasbeskrivningen på SKK beskriver yorkien som blå
Jodå, även raser som kerry blue terrier, australian cattle dog och cocker spaniel har färgen blå i standarden (hos cocker är det alltså blue roan), men ingen av dem är genetiskt blå. Genetiskt blå ser man hos raser som t ex grand danois, chow chow (se bilden), whippet m fl. De föds med denna färg.
31957
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 244
Senast: Puffindog
·
Kläder & Bli fin Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den...
Svar
11
· Visningar
722
Övr. Hund Det känns som att hon aldrig blir rumsren för hon råkar ibland bajsa inne även om vi har gått ut med henne. Vi gillar inte det här och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 034
Senast: Nota
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp