Avla på bondkatter?

Jag säger som jag alltid har gjort. Har man ett klart mål och ett syfte med sin avel samt den kunskap som krävs så tänker inte jag lägga några värderingar i om man avlar på renrasiga katter eller inte (detta gäller även hundar). Det finns uppfödare som idag arbetar hårt för att få sina raser godkända i olika förbund. Innan de raserna är godkända är ju även de huskatter.

Däremot anser jag det vara helt förkastligt att "ta en kull för min honkatt är så fiiiiin och grannens hane är så sööööt". Den typen av avel gör inte kattens situation bättre. Inte heller brukar dessa människor ha den kunskap som krävs. Sällan testar de sina katter mot olika sjukdomar och det är inte ofta de vet hur de utvalda avelsdjurens föräldrar och syskon mår. Vem vet, kanske är pappan en renrasig internationell champion, men kanske har han och/eller mamma katt nedärvt hjärtfel till sina avkommor. Hur många som sysslar med huskattavel har koll på detta?
 
Jag tycker att man kan dra parallellen även till hästvärlden !

Framför allt tycker jag argumentet att det finns så oerhört många katter (hästar) som behöver ett gott hem borde rimligtvis få alla djurvänner att fatta ett beslut att *INTE* avla bara för att de har en så gullig hona (katt eller sto)
 
Om alla rasuppfödare var seriösa så borde
vi ju inte ha något större problem med ärftliga
sjukdommar.
 
Hur är det med genetikkunskaperna egentligen??

Det syns ju ganska sällan på katten att den är frisk bärare av en recessivt ärflig sjukdom, utan det upptäcks om man råkar para den med en som bär på samma sjukdom, och det är dessutom bara (statistiskt sett) 25% av ungarna som blir sjuka, och det kanske inte ens märks förrän de är ett par år gamla. Alltså krävs noggrann uppföljning och planering för att kunna "utrota" en sjukdom. Är den recessivt ärfligt GÅR det inte att bli av med den om man inte kan testa, vilket man med DNA-analys kan göra på ett fåtal sjukdomar.

I min ras har man haft problem med en dödlig nervsjukdom, men tackvare att alla avelsdjur testas får man nulängre inga sjuka katter. Detta anlag finns även hos huskatter, även om det är relativt ovanligt. Sannolikt får man aldrig ens reda på det, eftersom de drabbade kattungarna "oförklarligt" blir svaga och dör vid ca ett års ålder, och då är de redan långt ifrån mamman.

De raser som har problem med ärfliga sjukdomar har testprogram, och i vissa fall (iaf hos korater) FÅR man inte registrera ungarna om inte avelsdjuren är testade. Alla dessa sjukdomar kan förekomma även hos huskatter, vem testar dem??
 
Om alla rasuppfödare var seriösa så borde
vi ju inte ha något större problem med ärftliga
sjukdommar.

Gissa varför vi seriösa uppfödare faktiskt testar våra avelsdjur mot sjukdomar?

Annars tycker jag att Sassys svar var alldeles strålande. Kan f ö meddela dig om att "min" ras härstammar från en huskatt och har ifrån stamfadern fått en ärftlig och letal sjukdom i bagaget (huskatter är ju inte sjuka och bär inte på sjuka anlg...) Sjukdomen nedärvs recessivt så vi kan alltså inte veta vilka djur som bär på sjukdomen eller inte förrän ett sjukt djur dyker upp. I dagsläget finns inget test som kan påvisa vilka katter som är anlagsbärare, men i USA tror man sig ha kommit nära en lösning.

Och bara för att en sjukdom sägs vara rasbunden betyder det inte att katter av andra raser inte kan få den sjukdomen. Det betyder i princip bara att uppfödarna har uppmärksammat att deras ras har ett problem och man tar tag i problemet. Sjukdomen behöver heller inte vara vanlig. Vad gäller "min" ras finns det fyra dokumenterade fall av sjukdomen. Detta på 40 år, två av fallen var importerade katter (syskon).

Olika raser har olika problem och de seriösa uppfödarna strävar efter att råda bot på problemen. Men vem tar det ansvaret när det gäller den "vanliga" (dvs den omotiverade "kompisaveln") huskattaveln?
 
Nyfikenhet... vad är det för ras och för sjukdom du talar om?

Sofie
 
Nyfikenhet... vad är det för ras och för sjukdom du talar om?

Sofie

Devon rex och myopati. Myopati orsakar muskelförtvining och katten dör innan ett års ålder. Sjukdomen är egentligen inte rasbunden, men hos devon rex finns en ärftlig variant som inte har påträffats hos andra raser. I Sverige har vi dock varit förskonade från sjukdomen. Antagligen har vi lyckats importera icke bärare och sedan har vi svenska uppfödare inte sysslat med så mycket linjeavel vilket antagligen har gjort sitt också, det och bra kännedom om sjukdomen.

Sedan finns det enligt husdjursagronomen Per-Erik Sundgren även en teori om att "Moder Natur" går in och försöker "rätta till" sina misstag (dvs ärftliga sjukdomar och defekter) vilket skulle innebära att de drabbade kattungarna skulle dö redan på fosterstadiet och därmed antingen reabsorberas av kroppen eller födas fram döda. Denna teori gäller ju inte enbart just myopati som sjukdom utan alla ärftliga sjukdomar och defekter.
 
Jag är själv ägare till 2 bondkatter, och är väldigt stolt över dem.. (såklart). Båda är hanar varav ena är kastrerad och den andra är 3 månader. jag anser inte att man ska avla på huskatter, som många andra med mig.. Däremot önskar jag att alla som äger huskatter tar sitt ansvar för dem, hemma i byn finns det X antal katter som springer omkring å betäcker andra.. ett ex. en bekant till mig skryter om att deras hane minsann är far el. släkt till ca 90% byns katter.. Hur i hela fridens namn är det något att skryta om??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 036
Senast: ako
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 865
Senast: Sel
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 053
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp