Avliva eller omplacera?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bidder
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 516
Sv: Avliva eller omplacera?

*kl*

Snälla sluta dra alla jägare över en som samma kam.

Vi kan klumpa ihop olämpliga hundägare istället - allt från för hårdhjärtade jägare så som killar med kukförlängare så som tant agda som samlar småhundar i pannrummet osv.

TS, jag tror det blir svårt att hitta ett riktigt BRA hem till din hund. Försök gärna men hittar du inget inom en lämplig tid så ÄR det mest skonsamma att faktiskt låta hunden somna in.

*kl*

Snälla sluta dra alla jägare över en som samma kam.

Men kära nån, här får man vara övertydlig.

Missade du att jag skrev såhär:

Det var lite ogenomtänkt att skriva så som TS gjorde, det håller jag med om.

Men är det ändå inte ganska vanligt (och med det menar jag att jag inte vet exakt hur vanligt men att jag tror att det gäller en absolut mindre del än majoriteten) att jägare har hund inte för att man gillar hundar utan för att man har hunden som ett medel för att jaga, ett arbetsredskap.

och:

Jag vet att det finns jägara här som tar oerhört väl hand om sina hundar (t ex gnist, gilly och lady vip) så jag menar absolut inte att det gäller alla.

Jag drar ju verkilgen INTE alla jägare över en kam.

Om du tittar igen ser du att det står *kl* vilket betyder "knapplån" och att mitt svar inte var riktat direkt till dig, utan mer en allmän vädjan till samtliga inblandande.

Är JAG tydlig nog nu?

Tillägg: TS har förövrigt inte skrivit att hunden varit hos en jägare och därför blev illa omhändertagen. Allt jag kan se är att hunden suttit i hundgård med jakthundar. Var är det ogenomtänkta i formuleringen av TS inlägg...?

Senast ändrad:

av de jag känner till som behandlar sina hundar med noll kärlek är majoriteten hobbyjägare. oftast består misskötseln i att de lever hela sitt liv i hundgård, men jag har även exempel på en tax som stod bunden i en meter koppel längst inne i ett stall och mer eller mindre badade i sin egen avföring. familjen hade andra hundar inne i huset, men taxen var en jakthund, inte en sällskapshund. de senare fick djurskyddsmyndigheten på sig och taxen kom in i huset, men hur väl den blev omhändertagen där vet jag inte.

av de jag känner till som behandlar sina hundar med noll kärlek är majoriteten hobbyjägare. oftast består misskötseln i att de lever hela sitt liv i hundgård, men jag har även exempel på en tax som stod bunden i en meter koppel längst inne i ett stall och mer eller mindre badade i sin egen avföring. familjen hade andra hundar inne i huset, men taxen var en jakthund, inte en sällskapshund. de senare fick djurskyddsmyndigheten på sig och taxen kom in i huset, men hur väl den blev omhändertagen där vet jag inte.

Usch vad hemskt, hur kan man göra så? :(

jag vet inte. det har liksom alltid varit så. att jakthundarna skulle vara ute och familjehundarna inne. de flesta av deras grannar och bekanta hade det på samma sätt, men hundarn stod vanligtvis i hundgård. hade jag inte kommit in i stallet hade det inte funnits något att misstänka. ett par glada tjocka blandrashundar mötte mig på gårdsplanen och sprang in och ut genom huset. det är vanligare än man tror att hundar lever under ganska miserabla förhållanden på landet. för några månader sedan träffade jag en hund som stod fastbunden i ett kätting, dygnet runt. promenader var inte att tänka på, och regeln var inga hundar i huset. den får fortfarande inte komma in i huset eller gå promenader, men nu är tomten inhägnad så den får springa fritt. en liten förbättring i alla fall.

Här har ju TS en strålande chans att ge hunden en sista chans. Om TS kastrerar den så kan du ta den. Du vet ju vad du ger dig in på, och hunden är ju inte breskriven med rosa glasögon direkt. :)

Sure, försökte bearbeta PV igår, men han tycker att vi har för många redan :angel: TS verkar dock ha försvunnit...

Men visst, jag är inte rädd för knäppa terriers.

Läste lite fel... "jag är inte rädd för att knäppa terriers" och satt och gapade tills jag såg vad det egentligen stod. :D

TS, jag tror det blir svårt att hitta ett riktigt BRA hem till din hund. Försök gärna men hittar du inget inom en lämplig tid så ÄR det mest skonsamma att faktiskt låta hunden somna in.

Jag har lite kontakter, kan prata med dem, men då får TS kontakta mig. En död hund lider förvisso inte, men denna hunden kanske kan klara sig med lite andra metoder.

Om du tittar igen ser du att det står *kl* vilket betyder "knapplån" och att mitt svar inte var riktat direkt till dig, utan mer en allmän vädjan till samtliga inblandande.

Är JAG tydlig nog nu?

Tillägg: TS har förövrigt inte skrivit att hunden varit hos en jägare och därför blev illa omhändertagen. Allt jag kan se är att hunden suttit i hundgård med jakthundar. Var är det ogenomtänkta i formuleringen av TS inlägg...?

Varför är du så snäsig?:confused:

Jag såg att det stod knapplån och vet mycket väl vad knapplån innebär.

Jag antog att jag var en av dem som ditt inlägg var riktat till eftersom jag skrev om jägare och trodde att du tyckte att jag var en av dem som drog alla jägare över en kam. Men då var det alltså inte så.

Ang. det ogenomtänkta skrev jag fel, jag syftade på en annan användare som skrev "jägare" inom parantes som en förklaring till att hunden farit illa och det var det jag tyckte var ogenomtänkt.

jag vet inte. det har liksom alltid varit så. att jakthundarna skulle vara ute och familjehundarna inne. de flesta av deras grannar och bekanta hade det på samma sätt, men hundarn stod vanligtvis i hundgård. hade jag inte kommit in i stallet hade det inte funnits något att misstänka. ett par glada tjocka blandrashundar mötte mig på gårdsplanen och sprang in och ut genom huset. det är vanligare än man tror att hundar lever under ganska miserabla förhållanden på landet. för några månader sedan träffade jag en hund som stod fastbunden i ett kätting, dygnet runt. promenader var inte att tänka på, och regeln var inga hundar i huset. den får fortfarande inte komma in i huset eller gå promenader, men nu är tomten inhägnad så den får springa fritt. en liten förbättring i alla fall.

Bekanta till familjen som bodde på landet i Skåne hade en schabradorhane som också var fastkättjad hela dagana. På kvällen fick den sova i hallen..fick den någon kontakt var det knappat kärvänlighet utan det var skäll och pygel som gällde. Jag var bara 10-11 år då så vad jag tyckte spelade liksom ingen roll. Men gud vad jag kan få ont i magen av att tänka på den hunden ibland :(

vi har en tyskjaktt/foxterr,på 5år,jätte snäll men envis. men det e ju en terrier!. hon funkar bra jagar ca 1gi veckan,promenader dagligen. inga problem med henne.
Men jag hade en bordercoll korsning innan,köpte han när han var ca 11veckor. fick avlivas vid 7månds ålder pga att han var agressiv. .tex jag satt å kelade med han och pang så bet han mej i ansiktet utan förvarning,samma sak hände min mamma. jag aktiverade denna hunden igenom söka,promenader,lydnad varje dag,han fick tänka med huvudet väldigt mkt.

Ärligt talat så tycker jag att du ska avliva hunden, jag ångrar inte att jag avlivade min hund(alla i min iomgivning sa omplacera),men han kunde inte va me nya människor,bet dom och mkt mer. hade aldrig funkat me omplac,han hade till slut hamnat hos tex ng person som skulle gjort han illa,han har det bättre där han är nu än att flytta mkt ,tex bli slagen ,vanvårdad.
Jag tänkte på hunden när jag tog beslutet inte på mej själv.

Har hållt mig "stillasittande" under jägardiskussionen. Kände inte att den berörde mig.
Tack för alla goda råd, kommentarer m.m.
Vi har pratat mkt hemma nu samt med vår veterinär och vi har beslutat att han ska få somna in. Det finns ingen annan utväg, eftersom vi inte kan garantera till 100% att han kommer till någon som kan hantera honom till fullo. Det är tragiskt och jättesynd och vi kommer att gråta allihop, men jag vill inte ha på mitt samvete eller riskera att han till slut hamnar hos någon som gör honom illa.

En liten kommentar till jägardiskussionen innan jag slutar.
Min sambo är jägare och han skulle aldrig göra en hund illa eller behandla den illa, ej heller hans jägarvänner.
Däremot var inte hundens förra ägare, som råkar vara jägare, speciellt snäll mot vare sig honom eller hans andra hundar.
Elaka människor finns överallt oavsett om de är jägare eller inte. De är helt enkelt bara otroligt korkade.

TACK igen allihop och ha det bäst!

Jag tror det inte är alls så vanligt som många verkar tro, att jägare skulle hålla hund på det sättet som bl.a du tror.

I min släkt är det många som jagar och ingen håller sin hund på det sättet, ingen jägare jag träffat peronligen har faktsikt hållt hund på det sätt du beskriver.

Alla hundar har varit boende inomhus med familjen och haft normala hundliv .

Bra att du inte träffat någon som har sådan syn på hundhållnig, men det betyder inte att det ínte finns folk som har det.

TYVÄRR har vissa jägare en lite annan, kanske mer gammeldags syn, på hundhållning. Jag har inga problem med att folk har sina hundar i hundgård osv, tvärtom, men många har hundarna i snöre eller hundgård sittandes hela året - förutom på jaktsäsong där de, utan någon kondition alls, ska tex driva i timtal. Eller så sitter de större delen av sitt liv i någon bur.

Att folk skaffar hundar som redskap tycker jag inte är konstigt eller fel, människor skaffar ju arbetshästar bara för arbete också. Men grejjen kan vara att vissa inte har någon eg kunskap om hundar eller deras behov. Och vissa skiter bara blankt i dem.

Jaja. Säger absolut inte att många eller majoriteten av jägare håller hund på dessa sätt, verkligen inte, men att det FINNS faktiskt.

Gilly (jägare:))

Ja har jag skrivit någonstans att det inte existerar ?

Jag skrev bara att jag tror inte att det är i samma utsträckning längre som många tycks tro.

Har aldrig hävdat att det inte skulle existera så ...

= snäsig inledning när jag inte ens vänt mig till dig.

Ja ok, det var onödigt. Förlåt. Jag blev bara så uppgiven när jag verkligen betonat att jag INTE drar alla över en kam och fick uppfattningen att du ändå trodde det.

Har hållt mig "stillasittande" under jägardiskussionen. Kände inte att den berörde mig.
Tack för alla goda råd, kommentarer m.m.
Vi har pratat mkt hemma nu samt med vår veterinär och vi har beslutat att han ska få somna in. Det finns ingen annan utväg, eftersom vi inte kan garantera till 100% att han kommer till någon som kan hantera honom till fullo. Det är tragiskt och jättesynd och vi kommer att gråta allihop, men jag vill inte ha på mitt samvete eller riskera att han till slut hamnar hos någon som gör honom illa.

En liten kommentar till jägardiskussionen innan jag slutar.
Min sambo är jägare och han skulle aldrig göra en hund illa eller behandla den illa, ej heller hans jägarvänner.
Däremot var inte hundens förra ägare, som råkar vara jägare, speciellt snäll mot vare sig honom eller hans andra hundar.
Elaka människor finns överallt oavsett om de är jägare eller inte. De är helt enkelt bara otroligt korkade.

TACK igen allihop och ha det bäst!
Tråkigt om jag startade jägardisskussionen, men det är bara ursprunget som jag är intresserad av....har själv flera vänner/kollegor som är jägare inget generellet fel på dem!

FPL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 656
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 140
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka