Avliva ”frisk” hund.

Bukefalos 30 år!

hollypolly

Trådstartare
Det här handlar inte om mig utan en vän till mig och hans sambo som har en hund som alltid varit grinig och sur av sig och hunden är vad jag vet både undersökt av veterinären och satt på smärtstillande i omgångar utan förbättring.
Nu har min vän skaffat en unghund en omplacering för dom så gärna ville ha en hund dom kan gosa med och hantera utan morr och bett emot sig.
Den nya hunden är allt dom drömt om en genomsnäll hane som älskar allt och alla, en liten spanielkorsning.

Problemet är att deras äldre hund inte är snäll emot den nya utan morrar och vallar undan honom när han i den äldre hundens ögon är ivägen. Vilket är i princip så fort han rör sig :(

Visst är det inte fel att rekommendera att ta bort den äldre hunden? Eller kommer dom säga upp vänskapen med mig om jag föreslår det?
Hunden är i övre medelåldern.

Det här handlar inte om mig utan en vän till mig och hans sambo som har en hund som alltid varit grinig och sur av sig och hunden är vad jag vet både undersökt av veterinären och satt på smärtstillande i omgångar utan förbättring.
Nu har min vän skaffat en unghund en omplacering för dom så gärna ville ha en hund dom kan gosa med och hantera utan morr och bett emot sig.
Den nya hunden är allt dom drömt om en genomsnäll hane som älskar allt och alla, en liten spanielkorsning.

Problemet är att deras äldre hund inte är snäll emot den nya utan morrar och vallar undan honom när han i den äldre hundens ögon är ivägen. Vilket är i princip så fort han rör sig :(

Visst är det inte fel att rekommendera att ta bort den äldre hunden? Eller kommer dom säga upp vänskapen med mig om jag föreslår det?
Hunden är i övre medelåldern.
Hade inte föreslagit det övht. Det är känsligt det där, om dom däremot funderar på det och tycker det är en bra ide så visst stötta dom i det om du vill det men näe, inte komma med sådana förslag oombett.

Det är ju förmodligen en väldigt älskad familjemedlem även om den inte älskar att gosa, att avliva är inte det första man gör i sådana lägen.

Jag hade på sin höjd påpekat att de får se till så att den gamle inte är elak mot den nya. På nåt diplomatiskt sätt. Och om de frågat specifikt om det hade jag sagt att en hund som alltid är sur, morrar och biter nog inte mår bra och hittar man inget som kan lösa det är det inte fel att avliva när den nu är elak mot den nya.

Jag hade på sin höjd påpekat att de får se till så att den gamle inte är elak mot den nya. På nåt diplomatiskt sätt. Och om de frågat specifikt om det hade jag sagt att en hund som alltid är sur, morrar och biter nog inte mår bra och hittar man inget som kan lösa det är det inte fel att avliva när den nu är elak mot den nya.
Jag var där igår och den morrade och gjorde utfall när dom skulle torka av tassarna. Jag frågade om dom inte kunde ta in den i duschen och skölja av tassarna istället men det kunde dom inte för den bits om man försöker ta den till duschen.
Ja inte var den trevlig mot unghunden heller.

Men det är deras sak som ni säger.

Jag var där igår och den morrade och gjorde utfall när dom skulle torka av tassarna. Jag frågade om dom inte kunde ta in den i duschen och skölja av tassarna istället men det kunde dom inte för den bits om man försöker ta den till duschen.

Jag tänker att du skulle kunna ta upp det med dom men från ett annat håll. Fråga snällt hur deras tankar går nu när det visar sig att den äldre inte gillar den nya yngre. Det är ju hemskt synd om båda hundar som inte trivs i samma familj, och stor risk för att den äldre flyger på den yngre vid något tillfälle.

Jag tänker att det också kan vara skönt att höra en mjuk bekräftelse att det är okej. Det är ju skitsvårt (för mig iaf) att ens ta orden i munnen, så att börja diskutera avlivning är kanske inte så enkelt heller. Att då nån annan ser, och inte pushar men säger det icke-dömande, kan nog för vissa kännas skönt.

Men du kan ju just denna relationen bäst, TS.

Alltså jag fattar nog hur du tänker @hollypolly men det kan vara svårt att ta upp på ett bra sätt..

Hade ägaren själva skrivit tråden tror jag de flesta varit med om att en död hund lider inte.
Ja jag har läst era svar och inser att det är en klumpig tanke av mig jag var bara så frustrerad över att se situationen dom lever i.

Det du kan göra är att säga att du inte är bekväm med att umgås med den hunden i närheten då den visar så pass mycket tecken på att bita. Om det så du känner.

Ja jag har läst era svar och inser att det är en klumpig tanke av mig jag var bara så frustrerad över att se situationen dom lever i.
Jag förstår frustrationen.
Kan du, som @Malibu_Stacy skriver, ta upp det ur perspektivet att hundarna inte har det bra tillsammans. Även om de inte vill (?) ta bort den äldre hunden behöver de ju skydda den nya hunden från att bli påhoppad. Om det sker genom att dela av huset, hålla dem isär på annat sätt eller faktiskt ta bort den arga hunden behöver de själva ta ansvar för. Men ingen hund ska behöva bli attackerad i sitt eget hem.

Egentligen är jag inte oroad av att den gamle hunden säger till den nya. Det är mer normalt att den som bott där länge sätter gränser för nykomlingar.
Möjligt att ägarna kan förstärka det genom att favoritisera den nya. Tycka synd om och skydda.
Det som däremot gör mig extremt oroad för framtiden är att man inte kan hantera den äldre hunden i vardagen. Det kan eskalera och det kan göra att även den nya hunden ändrar sitt sätt att vara. Dålig flockdynamik påverkar alla oavsett om det handlar om djur eller människor. Det kan svänga väldigt fort.
Hur jag skulle gjort i ts ställe vet jag inte. Jag hade agerat mycket tidigare innan det kom en hund p g a problemen dom har haft med den äldre hunden. Precis som med hästar det ska vara roligt att ha djuret inte en ständig oro. Har under åren hjälpt många med både träning och omplacering av djur som inte fungerar. Så det är inte mycket till råd till ts.

Liknande trådar

• Avliva halvfriska hundar?
  • Omplacering av en hund (tikar som slåss)
  • Anaplasma
  • Korsbandsskador hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka