Avlivning alt. omplacera

Saeta

Trådstartare
När anser ni att avlivning är rätt?

Mina föräldrar tog bort våran hund idag pga att ingen av dem hade tid längre och att hon absolut inte skulle gå att omplacera. Hon var 8, skulle bli 9 i år och dem funderade först på att lämna henne till något äldre par som är hundvana och promenerar mycket i skogen.

Men, sen insåg dem att det aldrig skulle funka så dem tog beslutet att hon skulle få somna.

Tycker ni det är rätt? Ja menar, hon lider ju absolut inte av att få somna, och hon är ju ingen ung hund längre. Men, att testa omplacera kanske skulle funkat, jag vet inte alls.

Nu är det ju försent vilket som, men hur tycker ni?
Är det normalt, eller hade ni försökt omplacera?

Sv: Avlivning alt. omplacera

Om hunden är frisk, bra i mentaliteten osv så omplacerar jag hellre än att avliva.

Avlivning är rätt om hunden är sjuk, mentalt kass, skadad, lider av en massa ålderskrämpor osv. Helt enkelt när den inte har någon bra livskvalitet!

Hon var frisk, men speciell.
Verkligen en egen hund, enmanshund och väldigt vaktig.

Hon högg aldrig efter någon eller morrade men hon gillade inte när folk kom hem till oss och börjde peta på henne. Då varnade hon att hon inte tyckte om det och fortsatte folk ändå, trots hennes varningar (som var tydliga) så kunde hon naffsa. Men.. Det är väl normalt liksom.

Annars frisk, ja.

Jag håller inte med om att hon inte högg utan förvarning och att det bara var nafsande...och det är INTE normalt att en hund hugger oprovocerat.

Du sa själv att hon inte skulle gå att omplacera - vilket du säger även här. Hon är vaktig och enmanshund, dessutom kan hon inte vara ensam alls så hur skulle en sådan hund kunna omplaceras, utan att den utsätts för massa stress och onödigt lidande, vid så hög ålder dessutom, undrar jag?

DE (inte dem...) gjorde helt rätt.

Jag håller helt med där. Det är bara NI som kände hunden o kunde besluta vad som var rätt för henne. Var hon vaktig o en riktig enmanshund så tror inte jag heller hon skulle fungera i en ny familj vid den åldern. Hon har alldeles säkert haft ett kanonbra liv hos er o hon var till åren så då är det inte fel att avliva, ni tänkte faktiskt på hunden i denna situation, inte er själva för då hade ni nog omplacerat henne för ert samvetes skull.:crazy:

Hakar på!
Sen så funderar jag på vad det är för hem som låter gäster/besökare peta på en hund som helt uppenbart vill bli lämnad ifred, varför utsätta en hund för det?

Om hunden inte skulle må bra av en omplacering så skulle jag också ha valt avlivning. Dina föräldrar tänkte nog helt rätt där eftersom de känner hunden bäst.

Jag har generellt svårt för att man försöker "ifrågasätta" en avlivning i efterhand!
Dina föräldrar gjorde ju det de ansåg bäst för alla parter med tanke på den aktuella hundens mentalitet och beteenden.
Få ansvarsfulla ägare avlivar hundar om de tror att det finns en realistisk chans att hitta ett nytt bra hem till dem!

En hund som du beskriver som osäker, "vaktig", "enmanshund" som kan markera mot folk osv hur BRA mår en sådan hund egentligen?!

Och hur/var hittar man en pigg pensionär som vill ha en mentalt lite instabil hund för att ta långa promenader med?
En hund som eventuellt kommer förhindra besök från vänner och familj och kanske till och med riskerar bita någon om den blir pressad?

Det är nog svårt att hitta bra, seriösa omplaceringshem till välartade, sunda friska hundar UTAN minsta problem med tillgänglighet eller annat!

/Swat

Varför det? :p

Jo precis. Hunden lider ju liksom inget av det iallafall att hon fick somna.

Vaktig var hon egentligen inte. Vet att jag skrev det men det stämmer kanske inte riktigt in. Jag har svårt att förklara mig och hitta bra ord, men någon kanske förstår (eller inte). Enmanshund var hon.
En jätte trevlig hund egentligen, som beter sig helt normalt.

Hon var verkligen inte en hund som folk gick omvägar för att inte träffa. Tvärtom. Hon förhindrade inte alls besök. Hon var en trevlig hund, bara man var hundvan själv. Det är ju svårt att läsa av hundar om man inte har erfarenhet, och DÅ kan det bli illa.

Bra mådde hon då vi gjort många mentalitetstester och massa annat sådant.

Om jag anade att det inte skulle fungera hade jag inte ens provat att omplacera min hund. Det kan vara jättejobbigt för en hund att bli omplacerad och om man är osäker och hunden är gammal kan det lika bra att den får somna in.

Jag tar hellre det säkra före det osäkra. Är jag osäker att hunden inte får det bra, är det bättre att den får somna in.

Jag tycker att det var ett bra beslut!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 353
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 050
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 738
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?