avlivning...

okej! men somulose är det ineffektivt lr vad skrev du?=( finns det andra medel som man kan ha i spruta??
 
okej.! men jag hör hört att en vet. har sagt att om hästen får avlivningsvätskan somoluse så dör den på fläcken! hon har även sagt att det medlet är väldigt effektivt å farligt,för får vet. lite på sig själv om han/hon har nått sår så dör de oxå! stämmer inte de då?=(
 
De som hämtade hästen kom från Skinnskatteberg. Du kan ju ringa dem och fråga hur mycket de tar för att åka till dig. Sen blir det ju inte mycket för resan till Stenstorp om du väljer den biten, det ligger ju utanför Örebro. Kolla på Gula sidorna på internet efter nummer, jag vet inte vad de har..... Sanitetslakt, i Skinnskatteberg.
Annars har du ju Djurambulansen som håller till utanför Strömsholm, som täcker ett ganska stort geografiskt område. Telefonnumret står i Ridsport har jag för mig. Det finns väl två eller tre olika, men det här är den som håller till i Västmanland.
 
Nope,stämmer inte.OM det skulle vara så farligt så får man inte hantera det ute i allmänheten.Dels för risken att det kan bli stulet och åsamka en stor förödelse,dels också för att tänk om de tappar det i golvet och det rinner ut i dagvattenbrunnen osv.osv..Och eftersom det är djur vi hanterar så tänk om de skulle hoppa till och kanylen råkar träffa veterinären..
Avlivningsvätska innehåller oftast pentobarbital,vilket man kan söva alt. aliva smådjur på,det beror helt och hållet på vilken dos man använder.Vad somulose innehåller har jag inte en aning om,jag kan inte hitta det på nätet nånstans.
 
Nä, veterinären som tog hand om min häst använde det....Somulose. Han hade JÄTTEtjocka handskar på sig och var väääldigt noga med att inte spilla. Det var inte nyttigt att få på sig sa han. Det var en veterinär som hade av misstag stoppat plasthöljet till kanylen i munnen när hon ville ha händerna fria, (hon höll på med en ko...)och blivit jättesjuk av det. Hon dog inte men blev yr och fördes till sjukhus för övervakning.

Jag lyssnade inte så där jättenoga, hade annat i skallen just då, men jag reagerade på handskarna. Svarta, enormt tjocka, gick upp över arbmbågarna. Slaktarhandskar, tänkte jag då......
 
Såhär står det på länsstyrelsen i västmanlands hemsida:

"Många hästägare vill låta sin häst få sluta sina dagar hemma på gården och väljer därför att ta ut en veterinär för att avliva hästen eller ta hjälp av en person som sysslar med nödslakt.
Om en veterinär avlivar din häst får du själv ombesörja att den körs till en destruktions-anläggning för bränning eller se till att den grävs ner hemma på gården eller på annan lämplig plats.
Hur avlivning och nedgrävning ska gå till finns klart reglerat i Statens Jordbruksverks föreskrifter SJVFS 2001:75 (2000:160) kap.5 och 6 respektive SJVFS 2000:150 (1998:34)
2 kap.10a §.





Avlivning av häst

Avlivning av häst sker genom att hästen bedövas med bultpistol eller kulvapen och hästen ska sedan inom 60 sekunder avblodas. Det är avblodningen som är avlivningen och skottet är endast en bedövning. Ofta dör hästen av bedövningsskottet men det kan vara svårt att avgöra om hästen är död eftersom ett bedövningsskott som inte går rätt väg kanske endast slår ut vissa delar av hjärnan. Därför krävs en avblodning av alla hästar som bedövas med bultpistol eller kulvapen. Att lyssna på hjärtat och titta på hästens ögon är inte tillräckligt för att konstatera att hästen verkligen är död.

Man kan annars låta en veterinär avliva hästen genom att ge den en spruta.

Nedgrävning av häst

För att få gräva ner sin häst krävs att hästägaren ansöker om dispens från förbudet att gräva ner kadaver. Denna ansökan görs hos Länsstyrelsen. Dessutom ska kommunen kontaktas för att en lämplig plats för nedgrävningen av hästen ska kunna bestämmas."

personligen tycker jag det verkar lite suspekt attt grävaner hästen i trädgården...vilda djur kan i värsta fall få vittring och gräva upp kadavret,har min mamma berättat(har hänt).
 
Jag avlivade min ponny förra fredagen. Valde veterinär och spruta då han av någon anledning blivit huvudskygg på slutet.

Veterinären satte i permanentkanyl som hon sydde fast, inget lugnande innan då han är (var) en cool häst, inte spruträdd. Sen gick vi ut i solen. Hon varnade att man inte vet åt vilket håll hästen faller så hon skulle säga till när det började närma sig.

Han åt pellets ur min hand och plötsligt slutade han äta, hoppade bakåt och i samma stund var han död. Han dog precis när hon sprutat i medel för drygt 400 kg (han vägde ca 425 kg). Mycket lugnare än med bultpistol eftersom han låg alldeles stilla direkt (har varit med om 4-5 avlivningar med bult) och han behövde inte avblodas.

Dock varnade veterinären att det FINNS hästar som inte dör av medlet utan bara lägger sig ner, och i så fall hade hon ett annat medel att ta till direkt, men det behövdes alltså inte i mitt fall. Inte heller kämpade han för att hålla sig på benen, han stod och var opåverkad och nästa sekund var han död. Det var Somulose han fick.

Kostanden blev 1850 kr för veterinären och 3375 kr för hämtningen.
 
Jag avlivade min älskade valack för nästan exakt ett år sedan ( 25/ 11). Han avlivades hemma i en skogsglänta. Det var Helsingborgs djurambulans som kom ut. På platsen vi valt för avlivning fick han en liten dos lugnande. När den verkat sattes bultpistolen mot hans huvud...- & pang!!
Därefter så fick han avlivningsvätska i blodet, istället för att avblodas. Det hela gick MKT lugnt tillväga & han var underbar som utförde det. Varmt rekomenderade. Det hela kostade 6800:-, då skall man tänka på att han kört fr Helsingborg & till oss, vilket är ca 14 mil.
 
Menar du verkligen att djurambulansfolket gav både lugnande o avlivningsvätska utan att veterinär var närvarande, lite för olagligt för att rekomenderas. Helsinborgs djurambulans verkar göra lite som de själva tycker, häromåret påstods det här att de sagt sig ha dispens från avblodning, ngt som enligt SJV aldrig getts.
PL
 
Håller med... Vi har gjort så med alla våra hästar (iofs bara två st) och det har gått smidigt och hästarna har varit lugna hela tiden. Dessutom var dom jätteduktiga med hästar som utförde det!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter förra årets smitta och avlivning har Mantorp Hästsportarena skapat en aktiv smittskyddsgrupp och stärkt smittskyddet inför årets...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Annonsering om äldre hästar väcker debatt. Åsikten om en flytt på ålderns kant eller avlivning är det bästa för hästen är ofta tudelad...
2
Svar
21
· Visningar
1 784
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 139
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp