vinkelina

Trådstartare
kom att diskutera hästen med mitt ex, berätta att ja fick en köpare på henne, nej hon är inte till salu, utan de va nån som råka se henne...

har bestämt att den dag jag inte kan ha henne/de händer nått så skall hon avlivas. vilket gjorde honom helt förskräkt, så kan man väl inte tänka

men hon fyller 17 nu i maj. gått många år på ridskola, kan alla knepen. sur som ja vet inte vad o har mycke humör.

har tagit mig två år av arbete för att kunna hantera henne någorlunda normalt

är de fel att tänka så om en frisk häst

Sv: avlivning

tänker precis likadant om en av våra, och hon är ändå bara 13 i dagsläget, så jag tycker absolut inte att det är fel att tänka så.

Jag tycker det är helt rätt!!

Hellre att dom får avsluta sitt liv lyckligt än att försöka "tvinga" en häst att leva tills den är närmare 30 och knappt kan tugga själv.
Helt rätt!!

Exakt likadant känner jag över min hund/våra hundar. Har vi en hund som kanske är lite gammal och gett upp jakten ex och inte har tid för n som sällskapshund så, tyvärr. men avlivning är bästa alternativet då tycker jag. Uppväxt med det här också och tycker det är snällare mot djuret

nej det är bra. hellre de än vandringspokal.
precis samma sak med min häst. hon har också haft det svårt och är en mkt spec dam, hon ska avlivas när jag inte kan ha kvar henne.

jag tänker som du.
Jag har två hästar med struligt förflutet, och om det kommer en dag då jag inte längre kan ta hand om dem får de somna in.
Folk kan säkert tro att det är för att jag inte tycker om mina hästar tillräckligt... Men det är tvärt om. Jag älskar mina hästar mer än allt annat, och vill inte att de ska fara illa.
Nu hoppas jag att jag aldrig behöver ta det beslutet, utan att de kommer åldras och dö av ålder. Men jag har berättat för min familj att om jag dör, så får de ta hand om hästarna så länge de orkar. Annars ska de avlivas.

Jag kommer välja att slakta (ja, göra mat) av min häst och mina kommande hästar om de inte kan leva vidare som kanske avelsston eller lättare ridning. Det är ju inte så ekonomiskt att ha en stor häst som sällskap, min häst äter ju minst 12 kg hö om dagen och de äter ju en ponny på en vecka ;)

Jag kommer välja att slakta (ja, göra mat) av min häst och mina kommande hästar om de inte kan leva vidare som kanske avelsston eller lättare ridning. Det är ju inte så ekonomiskt att ha en stor häst som sällskap, min häst äter ju minst 12 kg hö om dagen och de äter ju en ponny på en vecka ;)

göra mat av din häst?! :eek:
för mig är det obegripligt, trodde inte att det fanns någon som VILL göra mat av sin häst.
Tänk att någon annan människa kommer sitta och mummsa på henne/honom.
:(

göra mat av din häst?! :eek:
för mig är det obegripligt, trodde inte att det fanns någon som VILL göra mat av sin häst.
Tänk att någon annan människa kommer sitta och mummsa på henne/honom.
:(

Jag har medvetet gjort mat av en av mina, och om de andra inte haft karenser skulle jag gärna göra det med övriga med.

Det mest naturliga enligt mig, och det jag föredrar. Mycket hellre bli mat, än att brännas alt ruttna i jorden, och tusen ggr hellre än åka kadaverbild förvisso.

Andra får hjärtans gärna äta min hästs kött. Själen är där den ska vara ändå, i Trapalanda.

Tillägg: ALLRA helst skulle jag vilja de blev lejonmat på exvis Kolmården förresten, men för långt dit.

Jag kommer att slakta mina om jag en dag inte kan ha dom kvar. Den med livstidskarens får gå med kadaverbilen. Jag känner till transportföretaget jag isåfall ska skicka med då jag har jobbat många år inom jordbruket och vet att dom killarna är bra. Dom har nyare bilar och är snälla och måna om att djuren ska ha en bra sista resa. Tycker inte kadaverbilen är så trevlig att skicka med. Ligga och ruttna bland andra kadaver för att sedan bränna kroppen.:crazy:.
Jag älskar mina hästar men kan inte få tillstånd att gräva ner dom på gården( risk för förorening av vatten). Jag tycker man ska ta sitt ansvar när man inte kan ha kvar sin häst. Alltför många hästar blir vandringspokaler eller hamnar hos okunniga och får en dålig avslutning på sitt liv. En död häst lider inte.

Jag skulle aldrig få för mig om att avliva en frisk häst (Om den inte är väldigt gammal.).
Den dagen man köper hästen så övertar man också ett ansvar - och det är att behålla hästen och se till så den har det bra tills den är så gammal/skadad/sjuk att den inte längre borde leva (Ja, då menar jag inte att man ska vänta tills den är dödligt sjuk alltså..)

Skulle jag få stora ekonomiska svårigheter skulle jag sälja.
Skulle jag tröttna skulle jag låna ut/skaffa medryttare.

Så Ja jag tycker det är fel att tänka så.
Avlivling är för mig sista utvägen. Det finns många fina tjejer och killar i landet som kan ta lika väl hand om min häst som jag har gjort.

Däremot om hästen skulle ha någon gammal skada/kronisk sjukdom, då kan jag tycka det är ok med avlivning.
Säljer man en sådan häst är jag övertygad om att det är väldigt stor risk att hästen på något sätt far illa...

Jag har medvetet gjort mat av en av mina, och om de andra inte haft karenser skulle jag gärna göra det med övriga med.

Det mest naturliga enligt mig, och det jag föredrar. Mycket hellre bli mat, än att brännas alt ruttna i jorden, och tusen ggr hellre än åka kadaverbild förvisso.

Andra får hjärtans gärna äta min hästs kött. Själen är där den ska vara ändå, i Trapalanda.

Tillägg: ALLRA helst skulle jag vilja de blev lejonmat på exvis Kolmården förresten, men för långt dit.

Hade du låtit någon i din familj blivit till mat?
Inte så trevligt för oss människor i heller att ligga och ruttna i jorden, eller brännas.

Nej fy f*n säger jag, hästar ska INTE ätas. :(

Tycker du tänker rätt och av rätt anledning. Min pålle och jag har en speciell relation. Vi har räddat varandra kan man säga. Han kommer vara min tills hans dagar är över, oavsett vad om händer.

Jag tycker man ska ta sitt ansvar när man inte kan ha kvar sin häst. Alltför många hästar blir vandringspokaler eller hamnar hos okunniga och får en dålig avslutning på sitt liv. En död häst lider inte.

har jag sagt något om det ens? :grin:
Min ponny ska få avsluta sitt liv hos mig.( 21 år nu)
Säljer aldrig henne, har till och med struntat i att köpa stor häst när jag blev över 18(blir 22 i år) eftersom jag inte haft eller har hjärta att sälja henne + inte haft ekonomi för två hästar.

Inte så trevligt för oss människor i heller att ligga och ruttna i jorden, eller brännas.

Hästar är inte människor, och man är defintivt ingen sämre hästmänniska eller mer hjärtlös mot sina hästar bara för att man inser det. Det är väl bättre att köttet kommer till användning om det går. DET är dock inte samma sak som att ställa hästen på en "slaktbil" - utan via nödslakt e d.

Till Ts.
Jag hade mitt Russ i 33 år. Hon reds och kördes till hon var 28 år gammal. De sista 5 åren lånades hon ut till ett Hem för barn med Downs Syndrom.
Där fanns även en annan gammal ponny som min Silencia fick gå ihop med.
De sista åren i hennes liv var nog de mest kärleksfulla och bästa åren i hennes liv.
Hon blev ordentligt ompysslad och gosad varje dag. Hon var alltid ren och fin, skämdes bort med godis och kel.
Barnen var så enormt glada för henne och hon trivdes alldeles utmärkt.
Silencia var ingen lätt häst att ha att göra med. Mycket temperament och väldigt bestämd.
Men med dessa barn blev hon som förvandlad. Snäll och förnöjsam.
Då hon avlivades som 34 årig begravdes hon på deras mark och barnen var med.
En fin seremoni för en fin liten häst.

Jag menar bara att det kanske finns ett annat sätt att låt din gamla ponny få njuta av sin ålderdom än att skickas till Trapalanda.

Det är bättre om fler gör som Alexandra!! ( :bow: )

Folk kommer alltid äta hästkött. Tycker du då inte det är trevligare om de äter hästar som haft ett bra liv, och blivit avlivade på ett bra sätt - än att de äter hästar som kanske haft förjävliga liv och sen plågats till döds (långa trånga transporter och allt) ?

Nu ingår det inte i vår kultur att äta människor, så ställningstagandet blir orimligt. Hade kannibalism varit en del av vår kultur däremot hade jag tveklöst sagt ja.

Men nej, jag anser inte det är trevligt när människor ska ligga och ruttna i jorden heller, utan föredrar kremering. Dock är hanteringen kring den milt sagt en aniiing annorlunda än när hästar går till destruktion.

Jag skulle INTE ha problem med att mitt lik kremerades och sen blev jordförbättringsmedel, ingrediens i hundmat eller liknande dock.

Det är bättre om fler gör som Alexandra!! ( :bow: )

Folk kommer alltid äta hästkött. Tycker du då inte det är trevligare om de äter hästar som haft ett bra liv, och blivit avlivade på ett bra sätt - än att de äter hästar som kanske haft förjävliga liv och sen plågats till döds (långa trånga transporter och allt) ?

Som sagt hästar ska inte ätas överhuvudtaget!
Tycker det är fruktansvärt fel.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 797
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 014
Senast: lizzie
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 724
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka