avmaska fårskallarna...

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu har jag äntligen fått in fåren nattetid (så nu kan jag fånga dem... :crazy:) och köpt maskmedel till dem.
Jag köpte en liten dunk med Valbazen (så nu har jag avmaskningsmedel för flera år framöver... :crazy: :p), det var det som fanns hemma på mitt apotek när jag var där.
Men jag blir ju liten fundersam.
Det finns angivet i bruksanvisningen tre olika doseringar beroende på vilken parasit det är man vill komma åt. HUR ska jag veta vilken dosering jag ska använda? Vilka maskar är det jag vill bli av med? VET jag det? Ska jag ta högsta doseringen *för säkerhets skull* eller ska man bara använda den om man VET att fåren är smittade med just denna parasit?

Följande står i FASS om doseringen:
Får: Matura och immatura stadier av mag- och tarmnematoder, stora lungmasken och bandmask; 3,8 mg/kg motsvarande 2 ml av mixtur 19 mg/ml per 10 kg i engångsdos.
Matura stadier av små lungmaskar samt stora leverflundran: 5 mg/kg motsvarande 2,5 ml av mixtur 19 mg/ml per 10 kg i engångsdos.
Matura stadier av lilla leverflundran: 10 mg/kg motsvarande 5 ml av mixtur 19 mg/ml per 10 kg. Behandlingen av lilla leverflundran upprepas ytterligare en gång efter en vecka.


HJÄÄÄÄLP!!! :crazy:

(varför ska det alltid vara så besvärligt???)
 
Knepigt men jag har för mig att leverflundrorna finns på blöta marker typ sumpmark och låg terräng.
Misstänker du nån mask?
Kan det finnas leverflundror i dina marker eller om de har gått på såna tidigare så ta hel dos.
Jag drog i mina full dos Valbazen första gången men då visste jag inte hur de hade haft det tidigare.
de överlevde men säkert inte eventuella maskar :p

Se till att medlet kommer långt bak på tungroten så det hamnar i rätt mage för bästa efekt.

Lycka till

Ti_Ti
 
Nja, misstänker och misstänker...
De har i alla fall inte smittats med några nya parasiter sen de flyttade hit i våras, för här har inte funnits några fårskallar på gården förut...
Och jag har INTE några sumpiga marker heller.
Utan OM de har mask så är det från förra ägaren och om jag inte missminner mig så finns det diverse vattenhål och annat på deras marker - jag vet dock inte om fåren går just i de hagarna... (de har även hästar och kossor)

Men det är alltså ingen fara att ge fulla dosen *för säkerhets skull*? Bör jag då även göra om proceduren efter en vecka (enligt instruktionen i Fass)?
 
Trodde att det var meningslöst att ge under vintern?

Trodde att jag läst nån stans att vissa parasiter bekämpas under vissa tider på året?

Har du ringt och frågat på Djurläkemedel info. telefon?
 
*suckar*

Ärligt talat, jag vet inte. Och man får olika svar beroende på vem man frågar...
 
gör så här att du ger full dos för leverflundran, och ser du inget konstigt i avföringen så ger du inte mer. Nej det är inte farligt att ge för säkerhets skull.

Har du några får som är magra??
 
TACK! :D
Hur ser man leverflundrorna i avföringen då? Hur ser de ut?

Jag TROR inte att de är magra, har inte känt på dem. De ser mest ut som hoppande ullbollar för tillfället. :bump: Ska försöka känna lite på dem nån dag, men de är så himla rädda... :crazy:
 
Stora leverflundran - Fasciola hepatica
Kräver en mellanvärd i form av sötvattensnäckor som kräver vatten. Det kan dock räcka med en lite vattenpöl eller att ett traktorspår vattenfylls.
Vid akut utbrott av sjukdomen händer det att får dör eller får buksmärtor. Förstorad lever kan palperas. Borde inte kunna inträffa under vintern då parasiten kräver minst 10oC. Är dessutom fåren inte allmänpåverkade är det ingen fara.
Vid subakut sjukdom, som kan inträffa senhöst-vinter ses kliniska symptom: snabbt konditionsförlust och avmagring. Ödem i ansiktet. Leder ofta till döden.
Vid kronisk sjukdom, som är den vanligste är symptomen nedsatt kondition och avmagring. Anemi och submandibulara ödem kan ses. Fasciola ägg kan ses i avföring. Matlusten kan avta.
Vid alla sjukdomstillstånd tar naturligtvis levern stryk, men eftersom det är svårt att undersök den utan att slakta djuret är det inte lätt.
Flundran är som vuxen grå-brun 3,5 cm lång. Lövformad. Den sitter dock i levern, så det är sällan man ser den i avföringen.
Min slutsats: är fåren opåverkade är det inte särskilt troligt att de är drabbade. Den kroniska sjukdomen kan dock bryta ut 4-5 månader efter smittandet.

Lilla leverflundran - Dicrocoelium dentriticum
Kräver två mellanvärdar: landsnäckor och myror.
Som namnet säger en liten flundra, ca 1 cm lång. Semitransparent.
Denna flundra har ett väldigt roligt sätt att infektera på. Dels kräver den att snäckor låter äggen mogna till larver (till det infektiva L3-stadiet). Därifrån måste larven mogna ytterligare i bakkroppen hos en myra. För att öka chansen att ett får eller ko (eller kanin, hjort) ska äta upp den sätter sig tre av larverna i myrans hjärna och tvingar den att klättra upp, förhoppningsvis på ett grässtrå. På kvällen låter den myran klättra ner för att upprepa samma sak när morgonen gryr. En månad håller myran för detta, och ger flundran ganska stora chanser att bli uppäten och komma in i sitt värddjur! Vem sade att parasiter inte är smarta?
De kliniska symptomen är få, vilka innefattar anemi och ansiktsödem. Diagnos ges med hjälp av ägg i avföringen, som jag är rädd måste ske på lab.

Har tenta i detta på fredag, så jag hoppas att jag kunde hjälpa lite i alla fall. Observera dock att det är kursen allmän sjukdomslära, så det är bara övergripande vi ska lära oss än så länge, och jag har själv ingen erfarenhet av får ;-)

/Jonaz, vet. stud. åk 2
 
hrm nu satte du mig på det hala :o jag har ingen aning :o

Jag använder mig av träckprov varje höst så jag låter labbet reda ut vad jag ska avmaska mot.

Det är så när man har en stor besättning då är det lättare att ta till labbet :angel:
 

Liknande trådar

D
Övr. Hund Jo, jag har avmaskat min valp nyss och jag har väl gjort rätt? Såhär står de på bipacksedeln. Normal dosering är 50 mg fenbendazol...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: villi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp