Avmaskning kattungar

P

Pemmis

Hur gamla ska kattungar vara när man börjar avmaska dom? Vilket märke är bäst?
Tacksam för hjälp:)
 
Sv: Avmaskning kattungar

Om mamman är utekatt tycker jag du ska använda flytande Axilur.

Om mamman är innekatt kan du skicka träckprov till SVA för att kolla maskförekomst. Ifall prover är okej slipper du avmaska, skönt, eller hur!? Många innekattägare ger Banminth som rutin till alla katter, fast de inte varit ute på generationer och inte heller haft symptom på mask...:crazy:
 
Sv: Avmaskning kattungar

Om kattungarna ska avmaskas bör man avmaska första gången innan de är 21 dagar gamla, på så vis bryter man maskarnas livscykel snabbt. Kattungar som inte äter bytesdjur behöver inte avmaskas mot annat än spolmask.

Men som sagt, är det innekatter är det onödigt att avmaska om inte mask har påvisats.
 
Sv: Avmaskning kattungar

Kan inte ungarna smittas av mamman om hon har bandmask? Av "risgrynen" som kryper ut ur rumpan? Eller kan smitta endast ske via bytesdjur?
 
Sv: Avmaskning kattungar

Hon är utekatt. Vi har 3 katter och har fått tre kattungar för 10 dagar sedan, så då måste jag väl avmaska alla katter i hela huset? Dom äter ju alla ur samma matskålar.
 
Sv: Avmaskning kattungar

Sotis skrev:
Kan inte ungarna smittas av mamman om hon har bandmask? Av "risgrynen" som kryper ut ur rumpan? Eller kan smitta endast ske via bytesdjur?

Bandmask (de arter vi har i Sverige iaf) smittar inte katt till katt utan katten måste äta ett värddjur med dynt för att infekteras.
 
Sv: Avmaskning kattungar

Pemmis skrev:
Hon är utekatt. Vi har 3 katter och har fått tre kattungar för 10 dagar sedan, så då måste jag väl avmaska alla katter i hela huset? Dom äter ju alla ur samma matskålar.

Japp, du får avmaska alla katter i hushållet eller hålla kattmamman och kattungarna skiljda från övriga katter. Du lär behöva göra om avmaskningen senare i kattungarnas liv också, läs på www.sva.se och se vad de rekommenderar.
 
Sv: Avmaskning kattungar

Yes, är medveten om att det måste göras om:) Tack för tipset och för den bra sidlänken du gav mej:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hittade ingen tråd om detta så startar en: Vad ska man som nybörjare tänka på när man tar hem en kattunge? Tips och råd? Vilka...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 370
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
1 670
Senast: Liten
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp