Bukefalos 28 år!

Avmaskning-Magdalena!!

Du Magda, är Axilur receptfritt till häst? (lär inte bli så käckt med hundavmaskning)?

Jag hade ju tänkt maska Kele med banminth i dubbel dos i feb, men kan jag slippa att riskera att väcka blodmaskarna så är ju jag glad.

Och enkel eller dubbel dos Axilur?

Hur lång tid det tar för blodmaskarna att ställa till oreda om man väcker dem - kompisens fick tvärkolik och buköppnades två dygn efter avmaskning när hon råkade väcka en massinvasion av blodmaskar. Nu kan ju det ha gått extra fort eller nåt iom att den hade få väldigt mycket, men där gick det två dagar från avmaskning till jättekolik (som troddes vara tarmvred tills de öppnade och såg)
 
Vad jag vet är Axilur receptfritt för häst. Ge mer än "standarddos" så är du säker på att du inte underdoserar.

Har du läst min artikel på ryttartorget om avmaskning förresten?!
 
Hej igen Magdalena

Orkar inte släppa dessa blodmaskar riktigt, så nu har jag en fråga till.
När jag nu kört Axilur-kuren och vet att min 1½-åring har blodmask i "liten mängd" (som ändå kunde vara stor). När och med vilket medel får jag bort dessa blodmaskar. Ivomec tog ju inte alla stammar.

Eftersom jag bara tog träckprov på den lilla (hon var/är lite mager så det var därför) då kan väl de vuxna också ha blodmask?
Vilket medel är bäst? Jag maskar väl alla då? 3 dagar före betessläpp? Jag vet att det är ett tag dit, men när vi nu ändå har maskarna på tapeten.


Förlåt att jag tjatar, men du verkar ha helkoll på parasiterna och då känns det så gott å få svar på allt.

:banana:
 
Såklart man ska fråga!

Men du blandade ihop maskarna, Ivomec tar blodmasken, det är vissa SPOLMASKAR som den inte tar allt av av någon anledning.

Vilket medel du använder i sommar spelar inte så stor roll. Har du använt Ivomec i flera år kan det vara läge för ett Banminth-år. Då kan du också ta dubbel dos första avmaskningen för att få bort ev. bandmaskar.

Är du orolig kan du ju skicka in träckprov i vår igen på de vuxna hästarna. Återigen, maskarna är ingen fara för hästen om de inte är supermånga som är aktiva samtidigt (inte särskillt vanligt faktiskt), utan man avmaskar för att hålla markerna så rena från smitta som möjligt.
 
Tack snälla för all hjälp

Jag har alltid avmaskat med Banminth under betessäsongen och avslutat med Ivomec på hösten tidigare.
Om nu Ivomec biter på blodmaskarna (jag hade visst blandat ihop lite förut) så blir det nog en Ivomec-sommar nu till sommaren från början till slut.
Då borde de väl bli borta?

Tusen tack igen!
 
Om man ska ta träckprov på hästarna ( 3 st i åldrarna 3,6 och 9 år), ska man ta gemensamt eller var för sig?
När ska jag skicka in för att få bästa reslutat? Och vad heter undersökningen som är bäst?

Sist jag skickade in så stog det inga mängder utan bara sparsam tror jag det var.... :confused:
 
Har du bara fått "sparsamt" har du troligtvis skickat till SVA och inte fått räknat hur mycket.

Det finns fler lab, t.ex VidiLab, som jag tycker ger bättre service och dessutom är billigare.

Bäst resultat får du ju av individuella prov, men har hästarna gått tillsammans förra sommaren och är avmaskade likadant så går det bra med samlingsprov.

Det du vill ha är KVANTITATIV koll, alltså HUR MYCKET mask. Väljer du kvalitativ får du bara veta att ja, hästen har mask, typ.

Prislistor och olika sorter hittar du på SVA och VidiLab . En liten sammanställning hittar du i en avmaskningsartikel här .
 
Japp, det var SVA.

TACK :bow: nu vet jag iaf vad jag ska begära för typ av prov. Har dessutom läst artikeln och kan bara säga..BRA JOBBAT!! :idea: :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
885
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 113
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp