Avmaskning-Magdalena!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marre79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 1 891
M

marre79

Magdalena! Du skrev så bra svar på en annan fråga om avmaskning med tips på konkreta preparat och allting! Men det var till en vuxen häst. Jag har en tvååring och har egentligen ingen aning om hur jag ska göra? När ska man avmaska unghästarna? Alla säger olika och är det idè att avmaska te x på vintern när ingen annan gör det i stallet? Snälla jag vet att det börjar bli tjatigt med dessa avmaskningsfrågor men du eller någon annan kan väl hjälpa mig?!
Tack, Marre

Den blir alltså 2 i år, ca 18 månader nu alltså? Då är det läge att avmaska mot spolmasken, inga vuxna hästar behöver avmaskas mot den. Vill du vara säker på om det behövs skickar du in ett träckprov. Spolmasken har inga "sovperioder" utan kan kollas närsom helst.

Tacksam för svar!
Ja, min lillhingst blir två år i juli.
Vilket medel är bäst för spolmask?
Är nästa avmaskning till våren då innan betet ca Maj? Med vad ska jag avmaska och sedan hur ofta?

Eftersom det är spolmasken du är ute efter så funkar t.ex Axilur bra.

Hur du ska avmaska i sommar hänger på era hagar, parasittrycket osv. Det viktiga är att alla i samma hage avmaskar samtidigt. Gör ni inte träckprov så gäller:
3 dar innan betessläpp, sen samma medel hela betessäsongen med det intervall det har (4v, 8v eller 12v, står på förpackningen).

Tänk va bra det är med Bukefalos. Igår funderade jag på om min 1½-åring kanske ska avmaskas även vintertid. Det ska man tydligen. Jag köpte en 10-pack Banmint (eller vad det heter) i sommar för det blev mycket billigare än att köpa lösa förpackningar och jag vill minnas att den är för spolmask. Ska ut och läsa på förpackningen.
:banana:

Tack alla duktiga hästmänniskor och god fortsättning på er.

Kan man ge unghästar dubbel dos te x fyrantel mot bandmask?
Hur gamal är hästen när man slutar avmaska mot spolmask på vinterhalvåret?
Om man bestämmer sig för att använda te x ivomec hela sommaren, hur gör man då med de maskar som ivomec inte tar? Ger man då ännu ett medel som tar de eventuella maskarna?
Tacksam för din hjälp!!
Marre

Bandmasken kan man ta de år man ändå använder pyrantel-preparat, den behöver man inte bekämpa på rutin om man inte har uttalat bandmaskproblem.

Det enda Ivomec inte tar är ju bandmasken, och den kan man skippa det året. Däremot kan man ha lite koll om man har styngfluga de år man använder pyrantelpreparat, i så fall får man ta t.ex Ivomec på hösten.

Nästa år borde din häst klara sig utan spolmaskavmaskningen.

Tack så hemskt mycket för din hjälp med detta Magdalena!!
Det är alltid så svårt att veta och alla säger olika men detta låter jättevettigt. Det enda jag undrar är om det är ok att ge unghästar dubbel dos pyrantel, är de känsligare än vuxna hästar?
Marre

Om det är överdosering du är rädd för så får du allt ta och mosa i många sprutor :D Ingen fara.

Hippocampus Här får du en bra länk om avmaskningsfrågor!

Hej igen

För att få med alla stadier av spolmask, tycker du då det är bättre att använda Ivomec, har en dos liggande som räcker till henne. Hur skulle du gjort?
Jag avmaskar med Banminth hela sommaren och avslutar med Ivomec på hösten, så hon fick en Ivomec-dos i slutet av september. Vad tycker du?
Gör jag fel när jag använder Banminth och Ivomec samma år???
:confused:

Har ni styngfluga så gjorde du ju rätt som tog Ivomec sista maskningen. Annars är det onödigt.

Ivomec tar inte så mycket mer av spolmasken, dessutom finns det stammar av spolmask som Ivomec tar väldigt dåligt. Så här års vilar blodmasken, och använder man ett medel som även tar den kan man om man har otur väcka upp en massa slumrande blodmaskar och få ett rejält kolikanfall...

Tack snälla för svar.

Förstår jag dig rätt så är det lika bra och hålla sig till Banminth, eller hur. Håller mig gärna långt borta från kolikanfallen.

Tusen tack igen. :)

Men nu är jag totalt förvirrad.
Jag gjorde ett träckprov i höstas och fick till svar att det fanns mycket sparsam mängd av "XXXXXXX" jag ringde och frågade vad det betydde och det var blodmask, men den sparsamma mängden var inget att bry sig om. (Pratade rätt länge med veterinären där för jag blev minst sagt orolig för svaret om blodmask efter att ha läst i maskhandboken som Ivomec ger ut)

Om jag nu avmaskar med ett medel som tar blodmask, (för jag vill ju ha bort dom också, de lär väl inte bli färre) vilket medel använder jag då?
Och hur blir det med uppväckandet av slumrande parasiter och kolikanfallen då???
Hur skulle du gjort Magdalena?

Såklart du vill ha bort dem, men du når inte blodmasken nu! Den får du ta i vår sen före betet. Det är just blodmasken du riskerar väcka upp om du använder ett medel som påverkar den. Det kan finnas väldigt mycket mer blodmask än vad som syntes på träckprovet, det visar ju bara hur mycket mask det finns som är VUXNA och utsöndrar ägg, inte hur mycket slumrande larver som finns. Blodmasken kang öra stor skada, men har du fått svaret "mycket måttlig mängd" (50 EPG?) så är det alltså pyttelite och påverkar inte HÄSTEN.

Jag skulle använda Axilur.

Tusen tack

Jag köper Axilur i morgon. Enkel dos va?
Trevlig helg!

Ge gärna mer än "normaldos", hellre lite för mycket än för lite.

Jag har också en fråga till dig :bow:
avmaskade unghäsen för några dagar sen då jag läst att man skulle göra detta i maskboken...
Avmaskade med ett medel som heter noromectin vilket ska inehålla samma som ivomec...
Gjorde jag rätt?
jag fick brottom med maskningen då jag hittade en spolmask när jag mockade, är det vanligt att man gör det?
Hur många dagar ska man vara rädd för kolik efter avmaskningen, om man nu råkat reta blodmaskarna?
Tacksam för svar!
Jag tycker det är så förvirande med avmaskningarna :crazy:

Det FINNS spolmaskar som inte "bryr sig om" ivermectiner (som ju Noromectin är), men i de allra flesta fall funkar det bra. Skulle du ha råkat väcka en massa blodmaskar tar det ett tag, vet tyvärr inte hur länge. Jag ska kolla upp det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 549
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 992
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 930
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka