Avmaskning

T

Tomaten

HJÄLP!När jag köpte min första häst i september så visste jag absolut inget om avmaskning och frågade då förra ägaren om hur jag skulle avmaska och hon sa en gång om året innan betesläpp, men nu har jag läst på och det skall jub vara fyra gånger om året :mad:.MIn häst har även börjat tunna ut och blivit Lite bening :(.Men det är ju bara det att jag inte vte vad för medel jag skall köpa, något tips?*skall till apoteket snart*
 
Hmm.. vi avmaskar två ggr/år, och då använder vi tex banmith ett år och så nästa år ska man använda ett annat medel som inte har samma stam som banmith(för att undvika resistens)... kommer inte på nått exempel nu.. men det vet de ju på apoteket.. där har de också lite mer skriven info om sånt..
Lycka till!
 
Oavsett så ska du INTE avmaska hästen nu. Det kan vara läge att skicka in ett träckprov i vår och kolla hur det står till hos din häst. 4 ggr är inte alls vad man behöver avmaska, det beror ju på vilket medel man använder och hurdana betesrutiner man har. Använder man Cydectin t.ex blir det bara 2 avmaskningar på ett år, använder man Banminth blir det 5-6 på ett år.

Kika gärna HÄR för mer info om avmaskning.
 
Men om ni nu maskar 2 ggr/år, hur kan ni då få ihop det när ni använder Banminth ?? Det har ju en kort intervall...bara 4 veckor. :confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 084
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp