Bukefalos 28 år!

Avmaskning

Re: Hur mycket mat?

Jag är ingen expert på avmaskning, utan det jag vet är utav de egna erfarenheter jag haft med mina bara, Magdalena är duktig på parasiter och hjälper dig säkert bättre ang intervaller , rengörning osv... :)

Det enda jag kan tänka på är att en häst som haft såpass mycket parasiter att det tar ner allmäntillståndet såpass mycket som på din, kan kanske behöva en riktig vitamin/mineral booster, så man hjälper den att få tillbaka immunförsvar o krafter.....
 
Re: Hur mycket mat?

Att tömma boxen är ju bra, men spolmaskarna lever kvar även i väggar och så, så man behöver skrubba också för att vara helt ren. Å andra sidan bygger fölen upp eget motstånd mot spolmasken så det ska inte behövas göra NU, det kan du göra i sommar istället.

Jag skulle INTE avmaska utan skicka in träckprov snarast.
 
Re: Hur mycket mat?

Jag har skickat in träckprov idag så får vi se vad det visar. Jag tömmer ut boxen, det behövdes ändå göras en storrengöring.

Vad ska jag ge för tillskott eller ska jag be vet komma och ge spruta med vitaminer?

Känner mig faktiskt lurad av uppfödare, detta kunde ha slutat ännu värre. Men man lär sig. Jag skulle inte ha litat på henne utan skickat in träckprov direkt, så hade min pålle inte mått så dåligt nu.

Men glädjande nog så har han blivit piggare av lucernen. Blev riktigt rädd där ett tag när han stod och hängde.
 
Re: Hur mycket mat?

Känn dig inte lurad. Mitt föl var avmaskat helt enligt boken (var 8e vecka med Ivomec) men iom att DE ANDRA hästarna i hagen inte avmaskades hade han mycket blodmask i december (skickade in träckprov bara som service åt nya ägaren, misstänkte ingen mask)...
 
Re: Hur mycket mat?

Hur som helst så är jag glad att allt löste sig. Nu är han sig själv igen, busar och kelar som bara han kan.

Han har även gått upp nått kilo på de sista dagarna så nu kan jag sluta oroa mig.

Jag får se vad provet säger. Om det inte visar något, när är det då dags för nästa avmaskning?

Tackar för alla bra tips och stöd jag fick när man gick och oroade sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 246
Senast: Leeelot
·
Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
10 728
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: ch791022
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 428
Senast: Zeeke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp