Bukefalos 28 år!

Avmaskning

D

Diggemon

Jag har inte haft egen häst på ett antal år och har förstått att rutiner för avmaskning och dylikt har utvecklats och blivit bättre. I fredags fick jag hem min nya häst och jag tror inte hon blivit mycket avmaskad i sitt liv, men det ska det bli ändring på. Hur ska jag göra för att göra rätt? Ska jag skicka in träckprov? När gör man i sånna fall det? Hur ska man avmaska och med vad? Hur ofta?

Hästarna hon går med just nu är inte heller korrekt avmaskade och jag tror inte deras matte vill lägga ut pengar på det heller (ja, vi har pratat om saken, men hon vill inte lyssna... :mad:) är det någon idé att jag avmaskar om hon inte gör det? Det kommer inte att gå tillsammans efter sommaren då jag skaffat en kompis till Hulda.

Hjälp mig!
/ Digge
 
Att avmaska fast de andra i hagen inte avmaskas är ganska bortkastat... hade så i somras, och mina visade lika mycket mask som de andra trots att de var avmaskade enligt schema.

Träckprov nu säger inte så mycket om det inte är ett föl/åring du har. Vänta till våren och återkom efter du fått svar!
 
Hon är 8 år, så inte precis någon unghäst... ;)

När på våren är det bra att göra det? I mars/april/maj?

/ Digge
 
Det kan nog vara ide att avmaska nu. Det är ju så att för tillfället lever inga maskar ute - om nu inte hästarna äter varandras skit - vilket kan hända.
Om nu din häst skulle ha mask så FÖRLORAR du inget på att avmaska nu även om dom andra inte avmaskas. Du avbryter den masktillväxt som finns i din häst nu. Mitt råd är att avmaska nu och då ta något som också tar styngflugans larver - alltså ett bredspektrigt medel - fråga på apoteket.
 
Att avmaska nu är INTE så lämpligt. Särskillt inte om hästen inte är avmaskad ordentligt tidigare. Blodmaskarna är inte aktiva, men man riskerar väcka upp dem vid avmaskning och har hästen då mycket maskar så är det kraftig kolik vi pratar om... Styngflugelarverna skadar inte hästen så den behöver man inte alls ta, särskillt inte om man inte VET att hästen varit utsatt för den.
 
Ja någon kolik vill vi då rakt inte ha, så jag väntar och ser vad träckprovet ger i april. Tror inte det är någon fara om hon går med mask ett tag till, hon är superfet och fin i pälsen så någon större fara är det nog inte.

/ Digge
 
Vad anses vara lämplig rutin på avmaskning egentligen?
Sett på års basis?

Jag uppfattar det som om det finns skilda uppfattningar om hur ofta samt med vilket preparat.

Just preparat är jag nyfiken på.
Ska man använda ett endaste under 1-3år och sedan byta och använda det i 1-3år?
Eller ska man använda olika under året?

Christin
 
Om man inte har speciella problem som man kan misstänka härledas till mask (och då kollar upp det med träckprov) så är ett normalt avmaskningsschema för vuxen häst:

År 1:
Ivermectin 3 dar innan bete
Var 8e vecka hela betessäsongen

År 2:
Pyrantel 3 dar innan bete (eventuellt dubbel dos så når man ev. bandmaskar)
Var 4e vecka hela betessäsongen.

Växla mellan år 1 och år 2, det är ok att ha samma schema två år i rad också.

Har man styngfluga och sett ägg på hästarna är det läge för en ivermectin-dos sista avmaskningen på år 2, alltså ca september-oktober.

Det är allt!
 
Ojdå, någonting har uppenbarligen hänt på avmaskningsfronten sen mina hskutbildningar, iochförsig längesen jag kollade i något annat än apotekets broschyr, var kan man hitta dessa nya rön och vem har forskat fram dom.
 
Det var nyttig läsning, hade verkligen ingen aning om maskarnas vintervila i tarmen, det är bra med forskning. Tur att det finns folk som jobbar med mask o skit..... :)och att vi sen får ta del av deras kunnande.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 504
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp