Bukefalos 28 år!

Avmaskning

C

Carma

:confused: NÄR och med vad avmaskar ni era hästar.
Jag har lärt mig att avmaska 1)På försommaren innan hästen släpps på bete 2)på hösten 3)jan/feb.
Men så säger veterinären att man inte ska avmaska i onödan och någon säger att man inte ska avmaska NU (jan/feb) eftersom maskarna ligger i dvala nu och om man "väcker" dem så kan hästen få kolik. Åhhhhhhhh!!!!
Som vanligt blir man inte klokare med åren! Snarare mer förvirrad :(
 
Man brukar avmaska unghästar mot spolmask i början av året. Äldre hästar har själva en väl utvecklad immunitet mot just spolmask och behöver därför inte denna avmaskning.

Att fö avmaska under vinterhalvåret är inte att rekommendera eftersom man kan få en massaktivering av lilla blodmaskens larver som ligger i dvala i hästens tarmvägg. Dessa gynnare påverkas inte själva av avmaskningsmedlet eftersom deras ämnesomsättning går på lågvarv, däremot känner de av om vuxna parasiter i tarmlumen dör och sas bereder plats för nästa generation. Larverna genomgår då snabbt en mognadsfas och frisätts i tarmlumen. Följden blir skador på tarmväggen som i värsta fall kan leda till allvarliga magtarmrubbningar, t ex kolik eller diarré.

Annars gäller som vanligt avmaskning ett par dagar före betessläpp på så parasitfria beten som möjligt (eller vid motsvarande tidpunkt om hästen går i sin vinterfålla året om) samt under sommaren med de intervall som gäller för det preparat man använder. Vid installning kan det vara klokt att avmaska med ett preparat som tar styngflugans larver, i synnerhet om man bor i ett områder där dessa förekommer... :smirk:

Växla årsvis mellan preparatgrupperna (ivermektin, pyrantel osv, inte mellan de olika produkterna inom samma grupp!) och försök hålla markerna så parasitfria som möjligt.

Ett träckprov för att kolla läget och effekten/behovet av avmaskning kan med fördel tas på vårkanten och/eller en tid efter genomförd avmaskning.
 
Vuxna hästar avmaskar man bara under sommarhalvåret. Dvs 3 dar före betessläpp, sen med medlets intervall under hela betessäsongen. Föl/åringar avmaskas mot spolmask i jan/feb, inte vuxna hästar.
 
:banana: Tack! Äntligen har jag fått det klart för mig!
Som jag har frågat och frågat olika människor men ändå inte riktigt fattat. Det är nog mer än en som brukar avmaska sina "äldre" hästar i jan/febr och som inte vet att det bara är föl/unghästar som ska avmaskas då. :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 999
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 660
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 782
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp