Avmaskning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bumbra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 909
B

bumbra

Gjorde ett träckprov på hästen för 1 månad sedan och resultatet var högt! Avmaskade omedelbart med Ivomec, berättade detta för veterinären när han var ute för två veckor sedan. Han skrev då ut cytectin. Med en luddig förklaring om när jag ska använda det. Hästen i fråga är 3 år gammal och börjat bli tunnare igen. Vad ska jag göra?

Alltså:
EPG för 1 månad sedan 1750 (lilla/stora blodmasken)
Avmaskad då med ivomec
När cydectin?

Sv: Avmaskning

Du skulle ha tagit Cydectin på en gång.
Den tar även larver i slemhinnorna- maskfria längre.''Madick kan nog ge dig bra råd.

Sv: Avmaskning

Du ger Cydectin om 4 veckor, det ska alltså ha gått 8 veckor sen du avmaskade med ivermectin. Tunnar hästen ur är det läge att kolla bandmasken också, kolla på www.vidilab.se hur du ska göra.

1750 EPG är högt, men inte så man behöver svimma. Många hästar klarar av det utan att det märks på dem.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: animalasia
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka