Avmaskning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Klackskor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 793
K

Klackskor

Tre hästar som går ute året om och har ligghall + vinterhage och på sommaren en sommarhage. Två hästar är förtidspensionerade och en skogsrids ca 5 dagar i veckan. Hur skulle ni vaccinera dem då och hur ofta? Vilka månader?

Sv: Avmaskning

Oj, jag menar avmaskning som överskriften! Råkade skriva fel i inlägget

Ta träckprov, så vet du vilket preparat du ska avmaska med (om det behövs).

Träckprov i april, och om det är lågt eller 0 EPG inte avmaska alls. Om högre skulle jag avmaska de som behövde direkt med ivermectin, och sen var 8e vecka resten av "grässäsongen". Nytt träckprov våren efter. De som inte avmaskats nytt träckprov på hösten för avcheckning.

Efter ett par år brukar man fått bukt med det hela så avmaskning inte behövs i regel, och träckprov räcker en gång per år.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 265
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 313
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 190
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka