Avmaskningsfråga!

L

LilyAnne

Jag och kissarna bor ju i stan, men vi bor ändå såpass lugnt, trafikfritt och med lite träd och natur att kissarna kan gå ute. Ganska sällan, men då och då kommer den ena kissen hem med skogmöss och dylikt som hon glatt tuggar upp. Har aldrig sett den andra kissen kommer med något men de går ju ute hela dagarna när jag är på jobbets å jag ser ju eg ytterst lite av vad de sysslar med ute. Min fundering är eg ang avmaskning. Jag avmaskar dem med Axilur då och då när jag tycker det behövs (1-3 gr om året), men jag är eg ganska dålig på avmaskning av katter och vad man borde använda. Känns som att de kanske borde ha något starkare med tanke på all skit de äter upp i skogen. Vad tror ni?
 
Avmaskningmedel överhuvudtaget är starka preparat så man ska vara försiktig med detta. De slår ut hela mag- och tarmsystemet och de kan faktiskt dö av en avmaskning.

Katter som har mask ser man oftast på när det är dax att avmaska. Pälsen är matt och ful, de är avmagrade eller har en hård kulmage (om det är riktigt mkt mask). Sen kan de ju även spy mycket eller att de kommer ut maskar ur rumpan.
Har de väldigt stor aptit men går inte upp i vikt utan magrar, ja då är det säkert mask.

Avmaska inte för ofta! Utan ett par ggr/år.

Jag har innekatter och de avmaskar jag bara nån gång per år.
Har inte haft dem så länge men jag vill inte göra det oftare än så (om det nu inte skulle behövas mer, men det tror jag inte).
 
man kan väl inte hitta just nå´t mer heltäckande och starkare avmaskningsmedel för katter än Axilur, kanske Drontal. Med tanke på att dina katter går ute och tar gnagare är nog avmaskning med Drontal eller Axilur lämpligt att göra var sjätte månad iaf. Så har jag gjort med "min" (numera mammas) utekatt och det har funkat bra.

Adore: Innekatter behöver man inte avmaska om man inte ser tecken på det. Innekatter drabbas sällan av mask så att avmaska dem regelbundet är inte nödvändigt (även om tanken är god), man skall som sagt inte avmaska mer än nödvändigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: YlvaG
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 806
Senast: monster1
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 283
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp