avmaskningsmedel, vart?

Sv: avmaskningsmedel, vart?

Hur vet du att det funkat bra för dina hästar? Hur vet du om de har mask och i vilka mängder? Det är fullt möjligt att du inte behöver avmaska dina hästar ALLS! Allt fler som faktiskt gör träckprov får reda på att de kan strunta i att avmaska (medan andra får svar att det är högt parasittryck och får redigera sina avmaskningar lite).

Att du fick en så häftig reaktion från Mynta2 är troligtvis för att du skrev "och så kommer jag alltid göra".

Det värsta med resistensutvecklingen är att det INTE ÄR upp till var och en. Resistensen som utvecklas drabbar alla, även de som sköter sig och gör sitt bästa för att undvika resistens.

Om du köper "Avmaskningsråd för Häst" idag så får du se att det är mycket ändrat från ditt schema. Det minsta man kan göra för sin häst (och plånbok och miljö) är att ta reda på VAD man avmaskar mot och varför. Istället för att svälja vad som står och du får information om, fråga dig VARFÖR (precis som jag frågade dig varför du avmaskade som du gjorde). Vet du inte varför är det läge att ta reda på det och inte bara följa med strömmen.

Fråga 1: vilken mask vill du bekämpa i februari? Vad riskerar du om du avmaskar fel här?
Fråga 2 & 3: vilken mask vill du bekämpa i maj? Varför ett pyrantelpreparat? Varför det intervall du har (till augusti)? Vad riskerar du om masktrycket inte är så lågt som du tror?
Fråga 4: vilken mask vill du bekämpa i november och varför just i november?

Hm, hört talas om uppdatering kanske ;-) ? Forskningen står ju lixom inte still och stampar x-antalet år utan det sker ju framgångar och nya råd/rön även där...så alltså BÖR man hänga med i det senaste som kommit fram....

Har fortfarande inte fått svar på min fråga, trodde att tråden handlade om avmaskning inte om hur störd och efter jag är. Om man tycker något är fel kan man ge exempel på HUR man tycker att det ska se ut. Ett KONKRET exempel. Tycker inte det leder någonvart att på ett diskussionsforum gå i taket för att alla inte gör som en själv. Varför skulle jag inte få skriva "och så kommer jag alltid göra" om det är det jag vill? Jag kan mycket väl ändra mitt schema om någon ger ett EXEMPEL förklarar varför osv....

Mina hästar gå inte på något direkt "bete" i ordets rätta bemärkelse eftersom dom är mitt uppe i tävlingssäsongen på sommaren. Unghästarna släpps dock på bete. Antar att avmaskningen ser lite olika ut för dessa två "olika" grupper?

Ge gärna ett exempel i fortsättningen så lilla störda jag förstår :idea:

J_e_n_a skrev:
Varför skulle jag inte få skriva "och så kommer jag alltid göra" om det är det jag vill?
Du FÅR skriva så, men då får du också räkna med att någon flyger i taket. För att föra en konstruktiv dialog och inte en diskussion med låsta positioner är det dock ett uttryck man bör undvika - för det inbjuder inte till resonemang utan snarare att man stångar sig blodig.

J_e_n_a skrev:
Jag kan mycket väl ändra mitt schema om någon ger ett EXEMPEL förklarar varför osv....
Precis. Men det framkom inte i meningen ovanför.

Det BEHÖVER inte skilja i avmaskning mellan beteshästar och tävlingshästar - medlen har ju samma "verkningstid" i veckor räknat. Sen beror det på hur hagarna "ser ut" och vart masktrycket är störst. Vill man ha koll på det så är det faktiskt bara träckprov som gäller för att utröna hur behovet och rutinerna för respektive grupp ser ut.

Resistenshotet angår tyvärr oss alla, och just goda rutiner enligt de senaste rönen verkar i dag som den mest lovande vägen för att undvika just detta.

Så det skulle tex. räcka med att avmaska maj och september, EXEMPELVIS? (min tanke = före och efter betet)

Du har ju inte svarat på mina frågor jag ställde.

För att komma med lite exempel. Den mask som är viktigast att bekämpa är blodmasken. Det man gör då är att förhindra att hästen smittar ner markerna. Olika medel har olika lång verkningstid för hur länge de hindrar maskarna att utsöndra ägg, t.ex så räcker Banminth och Fyrantel (pyrantelpreparat) i 4v, sen har man lika mycket ägg som före avmaskningen, Ivomec och liknande (ivermectinpreparat) räcker i 8v, och Cydectin (moxidectin) räcker i 12v. Att avmaska med Fyrantel i maj och sen ingenting förrän i september är meningslöst, då kan du lika gärna strunta i att avmaska alls. Observera att detta är om du inte tagit träckprov och alltså inte har nån aning om hur högt smittrycket är för just dina hästar. Vissa hästar plockar upp all smitta medan andra kan gå på marker med högt parasittryck och ändå klara sig med bara liten smitta.

På vintern (vid kyla och torka) så går blodmasken i dvala och då kommer man inte åt den med avmaskningsmedlet längre. Däremot kan man väcka upp dessa om man avmaskar i alla fall, det finns en tjej här (Snofflan?) som fick såna problem med sin häst. Därför avmaskar man inte på vintern om man inte har tydliga besvär och träckprov som visar att det är aktiv blodmask som kan vara problemet.

På hösten (sept-okt) är det lämpligt att använda ett ivermectinpreparat OM man har sett styngflugeägg på hästarna. I övrigt håller man sig till samma preparat ett eller två år i taget för att minska resistensutvecklingen.

Allt detta och ännu mer kan du läsa på bl.a här eller här .

Så alltså skulle det kunna se ut såhär (exempel)

Maj: Pyrantel

Juli : Pyrantel

Oktober : Noromectin

:confused:

Inte riktigt. Pyrantel var 4:e vecka, så det blir då lite glest - för som Magdalena skrivit så "räcker" inte effekten längre och du har mask igen efter den tiden. Noromectin behöver du också bara använda OM du har styngflugor.

Du skulle kunna köra Pyrantel var 4:e vecka från maj ett till två år. Sen byta till Noromectin och köra det säsongen igenom men då avmaska var 8:e vecka. Ett eller två år i taget, och sen byta preparatgrupp igen.

Att ta med i beräkningen är dock hagarna, och hur rena dom är, hur stora dom är osv - för du avmaskar inte bara för hästarna utan även för hagarnas skull om man tänker efter. Här finns en artikel om det:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/avmaskning.html

Byt till Noromectin alla gångerna så ser det ok ut, och sista avmaskningen i september. Använder du Pyrantel är det var 4e vecka hela sommaren, alltså maj, juni, juli, augusti.

Så nu har jag nog fattat såhär (exempel igen):

2005

Maj : Pyrantel

Juni : Pyratnel

Juli : Pyrantel

Augusti : Pyrantel

( Oktober : Noromectin om det behövs )

2006

Maj : Noromectin

Juli : Noromectin

September : Noromectin

Snälla säg att jag fattat :banana:

Jag har inte avmaskat min valack alls sedan jag köpte honom i februari, skickade iväg träckprov så snart jag fick hem honom och han hade ingen/väldigt lite mask så det var bara att slänga pengarna i sjön att avmaska ska skicka i väg ett nytt prov på bägge mina hästar framåt feb/mars och kolla igen.

Jag försöker att mocka vinterhagarna medans dom går där, ja så gott det går när det är lerit, fruset och snö. och när de väl är på bete vill jag mocka ur ordentligt när man ändå snyggar till hagen så allt är fräscht när man flyttar tillbaka, får väl se framåt nästan höst om mitt sätt fungerar..

J_e_n_a det ser som sagt bra ut :)

QuickStar, har beskrivit i ett tidigare inlägg att jag kör ungefär som du. Hittills ser det ut att fungera för oss men vi har bytt ut en av hästarna nu så då ändrades ju förutsättningarna lite.

Liknande trådar

Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur