Bukefalos 28 år!

Avramling med hästen över sig

saraaandersson

Trådstartare
Idag ramlade jag av min häst som gjorde en "riktig" kullerbytta och hästen rullade ned i diket. Hästen mådde bra efteråt med bara en skrapsår på mulen. Jag fick dock hästens kropp över mitt ena ben och är lite orolig då knät är svullet och gör lite ont. Någon som varit med om liknande? hur gick det för er? gick det över av sig själv eller fick ni några större skador?
Är egen företagare och arbetar med hästar, har ingen lust att vara hemma..
 
Idag ramlade jag av min häst som gjorde en "riktig" kullerbytta och hästen rullade ned i diket. Hästen mådde bra efteråt med bara en skrapsår på mulen. Jag fick dock hästens kropp över mitt ena ben och är lite orolig då knät är svullet och gör lite ont. Någon som varit med om liknande? hur gick det för er? gick det över av sig själv eller fick ni några större skador?
Är egen företagare och arbetar med hästar, har ingen lust att vara hemma..
Jag gjorde samma sak för ca 25 år sedan och gick inte till doktorn för jag hade också hästar som jobb. När jag äntligen kom dit ca 6 månader senare var det försent att göra något och jag fick en rejäl utskällning för att jag inte kommit med en gång. Så jag har nu permanent ett dåligt knä som är svullet ännu. Visserligen mindre än för 25 år sedan när det var nytt med klart synligt jämfört med det andra knäet.
 
Idag ramlade jag av min häst som gjorde en "riktig" kullerbytta och hästen rullade ned i diket. Hästen mådde bra efteråt med bara en skrapsår på mulen. Jag fick dock hästens kropp över mitt ena ben och är lite orolig då knät är svullet och gör lite ont. Någon som varit med om liknande? hur gick det för er? gick det över av sig själv eller fick ni några större skador?
Är egen företagare och arbetar med hästar, har ingen lust att vara hemma..

Jag tycker du ska ta kontakt med VC ändå för att kolla.
Min uppfattning när jag haft skador är att jag själv fått välja om jag vill vara hemma och sjukskriven.
 
Jag tycker du ska ta kontakt med VC ändå för att kolla.
Min uppfattning när jag haft skador är att jag själv fått välja om jag vill vara hemma och sjukskriven.

Självklart får man det! Jag skadade knät för ett par år sedan i samband med skidåkning på en konferensresa. Fick via jobbet vård med en gång på en idrottsklinik (avslitet korsband och inre ledband), och frågan om sjukskrivning kom upp. "Nej tack", sa jag och var inte sjukskriven en sekund för denna ändå rätt allvarliga skada. Man kan inte bli tvångssjukskriven, man bestämmer själv!
 
Självklart får man det! Jag skadade knät för ett par år sedan i samband med skidåkning på en konferensresa. Fick via jobbet vård med en gång på en idrottsklinik (avslitet korsband och inre ledband), och frågan om sjukskrivning kom upp. "Nej tack", sa jag och var inte sjukskriven en sekund för denna ändå rätt allvarliga skada. Man kan inte bli tvångssjukskriven, man bestämmer själv!
Precis. för jag fick känslan av att TS inte vill söka vård av rädsla för att bli sjukskiven.
 
Bara för att läkaren skriver ett läkarutlåtande för "sjukskrivning" så betyder inte det att man MÅSTE sjukskriva sig. Men har man läkarintyget kan man få hjälp med transport till och från jobbet om man väljer att jobba.

/Lizzie
 
Jag gjorde samma sak en gång, men lyckades kasta mig åt sidan i själva fallet. Hästen slog en kullerbytta ensam och jag tuggade grus på annat håll. Hästen klarade sig utan skador och så även jag. Men åk till VC och få det kollat, trasiga knän är inget roligt när man jobbar med hästar :/
 
Jag red omkull i tonåren och fick hästen över benet (ingen kullerbytta men hästen drog omkull på sidan och benet hamnade i kläm mellan hästen och marken). Åkte in och röntgade för att dubbelkolla så att ingen spricka eller liknande uppstått. Det gjorde ont ett litet tag, men var bara stukat.
Rekommenderar en sväng till vården. Det behöver inte vara något, men om det är det och du inte åker in kan det bli väldigt svårt att få ersättning från försäkringsbolaget sen, som andra redan nämnt.
 
Man åker väl till läkaren???
Har man dessutom hästar som jobb och man skadar sig under arbetstid är det ju en arbetskada och skall anmälas till facket där man skall fylla in en arbetsskadeanmälan.
Och vill inte ha hemma??har man skadat sig är det bara dumdristigt att inte va hemma ingen som tackar en för att man inte tar hand o sin kropp.
Sedan skall det anmälas till sitt egna försäkringsbolag, jag fick 25000 när jag bröt min lillfinger på jobbet.
 
Man åker väl till läkaren???
Har man dessutom hästar som jobb och man skadar sig under arbetstid är det ju en arbetskada och skall anmälas till facket där man skall fylla in en arbetsskadeanmälan.
Och vill inte ha hemma??har man skadat sig är det bara dumdristigt att inte va hemma ingen som tackar en för att man inte tar hand o sin kropp.
Sedan skall det anmälas till sitt egna försäkringsbolag, jag fick 25000 när jag bröt min lillfinger på jobbet.

Nu är jag egen företagare och har ganska nyligen startat upp verksamheten och känner nu jag att jag får en skälig lön och har fullt med träningshästar, även hästar på kö. Då är det inte sådär jätte roligt att vara hemma och starta på 0 igen efter 1års SLIT.. för blir jag hemma åker alla hästar hem eller vidare till andra tränare. Är man anställd är det ju inga problem med att vara hemma ett par veckor; jobbet finns ju kvar. Jag jobbar lite extra på gården och får ut ca 10.000kr/mån före skatt och moms... det finns kvar men då "tjänar" jag ju på att vara arbetslös istället -.- Det är anledningen till varför jag blev orolig och inte vill vara sjukskriven...
 
Nu är jag egen företagare och har ganska nyligen startat upp verksamheten och känner nu jag att jag får en skälig lön och har fullt med träningshästar, även hästar på kö. Då är det inte sådär jätte roligt att vara hemma och starta på 0 igen efter 1års SLIT.. för blir jag hemma åker alla hästar hem eller vidare till andra tränare. Är man anställd är det ju inga problem med att vara hemma ett par veckor; jobbet finns ju kvar. Jag jobbar lite extra på gården och får ut ca 10.000kr/mån före skatt och moms... det finns kvar men då "tjänar" jag ju på att vara arbetslös istället -.- Det är anledningen till varför jag blev orolig och inte vill vara sjukskriven...

Fast du...om du inte kollar upp dig..kan du vara körd för ALL TID OCH EVIGHET. Känns det attraktivt? Du gör dig själv bara en björntjänst genom att inte kolla upp dig.

I all välmening.
 
Det bästa är om man kollar upp det och iaf får det dokumenterat. Får man problem i framtiden finns det nedskrivet.

Jag har själv skadat bägge knäna i ridolyckor som tur har jag bara fått knäskålen ur led. Kollade aldrig upp det då. Men en gång på jobbet så lyckades jag få den ur led och var tvungen att åka iväg till akuten. Fick in till magnetröntgen och kolla så allting var helt för att kunna rehabilitera.

Så kolla upp det bara för den säkra sidan! Dessutom kan man kontakta sjukgymnast för övningar om knäet är försvagat.

Jag fick sjukskrivning i 1månad men gick tillbaka till jobbet efter 2,5vecka. Då var knäet stort och svullet och jag gick väldigt långsamt. Jag måste kunna gå ordentligt för att inte riskera mitt liv därav att det tog lite tid. Jobbar på järnvägen ute i spåret
 
Senast ändrad:
Nu är jag egen företagare och har ganska nyligen startat upp verksamheten och känner nu jag att jag får en skälig lön och har fullt med träningshästar, även hästar på kö. Då är det inte sådär jätte roligt att vara hemma och starta på 0 igen efter 1års SLIT.. för blir jag hemma åker alla hästar hem eller vidare till andra tränare. Är man anställd är det ju inga problem med att vara hemma ett par veckor; jobbet finns ju kvar. Jag jobbar lite extra på gården och får ut ca 10.000kr/mån före skatt och moms... det finns kvar men då "tjänar" jag ju på att vara arbetslös istället -.- Det är anledningen till varför jag blev orolig och inte vill vara sjukskriven...

Fast så kan man inte tänka heller, är de värt att skita i att t hand om kroppen och du kanske ligger förlamad eller är så dålig i kroppen om 20 är att du måste sluta helt och hållet med hästar och bli sjukpensionär?

De är ditt liv och din kropp men jag skulle aldrig misshandla min kropp på detta viset och inte ta hand om den..

Min kropp skall hålla många många år till =)
 
Nu är jag egen företagare och har ganska nyligen startat upp verksamheten och känner nu jag att jag får en skälig lön och har fullt med träningshästar, även hästar på kö. Då är det inte sådär jätte roligt att vara hemma och starta på 0 igen efter 1års SLIT.. för blir jag hemma åker alla hästar hem eller vidare till andra tränare. Är man anställd är det ju inga problem med att vara hemma ett par veckor; jobbet finns ju kvar. Jag jobbar lite extra på gården och får ut ca 10.000kr/mån före skatt och moms... det finns kvar men då "tjänar" jag ju på att vara arbetslös istället -.- Det är anledningen till varför jag blev orolig och inte vill vara sjukskriven...

Bara för att man "får" en sjukskrivning så måste man inte utnyttja den.
 
Jag är lika oförstående varje gång en sådanhär tråd postas. Var kommer denna skräck för vården ifrån?!

Gissar på dåliga erfarenheter sedan tidigare, dåligt bemötande som gör att man drar sig för att söka i onödan. Tror också att många hästmänniskor är upplärda att inte beklaga sig i onödan så då avstår man från att söka vård om det inte är nödvändigt. Sen kanske ett nätforum inte är bästa kanalen att få svar heller men jag kan förstå att man drar sig för att söka vård...
 
Jag tycker man får skilja på sjukdomar och rena olycksfall. Det senare får man ju ersättning för om man har försäkring och då måste det ju utredas och dokumenteras. Att många inte tycker att man får hjälp med diverse diffusa sjukdomsproblem är ju nåt annat.
 
Jag tycker man får skilja på sjukdomar och rena olycksfall. Det senare får man ju ersättning för om man har försäkring och då måste det ju utredas och dokumenteras. Att många inte tycker att man får hjälp med diverse diffusa sjukdomsproblem är ju nåt annat.
Och just den försäkringen är oerhört viktig som egen företagare, speciellt när en jobbar med hästar och andra "hög risk" arbeten. Det var en av de första sakerna jag fixade och gick igenom väldigt noga med mitt försäkringsbolag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 364
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 292
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp