Avskaffa allemansrätten

Jag läste i tidskriften Skogsaktuellt att “djurrättstalibanerna” nu fått ett syskon i “skogsrättstalibanerna” exemplifierat av tankesmedjan Lodyn. Ett förslag till alla Sveriges jord- och skogsägare är nu att stämma i bäcken och ta över initiativet från alla dessa äganderättskränkande samhällskrafter genom att kräva allemansrättens omedelbara avskaffning. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/debatt/avskaffa-allemansratten/

Inget av förstörelsen du räknar upp är tillåtet enligt allemansrätten så inskränkningar i allemansrätten lär varken göra till eller från. Folk slutar inte bryta mot lagen för att man ändrar den.

Nej, men sådana saker används ofta som argument för inskränkningar. Dvs markägarna (en del) vill bli av med alla som rör sig på deras mark i förebyggande syfte.

Jag förstår både markägarna och de som vill ha kvar allemansrätten (jag är en av dem som vill ha kvar den).

Men när markägare får vägar och stigar sönderkörda/ridna samt får rensa upp efter bärplockarläger förstår jag att man ledsnar. Häromkring var nästan ingen väg bommad när jag hade häst, nu är det tvärtom.

Jag tycker det ska blir lättare att få bort "vildcamping" a la bärplockarläger och att de får bekosta saneringen (för det behövs oftast) och om de inte kan det får staten gå in och göra det. Det behöver också upplysas (läs dunkas in) bättre i skolan vad allemansrätten är, dvs att det inte bara är en rättighet utan att den kommer med vissa villkor också.
Nya tider kräver nya regler, men jag håller med om att allemansrätten bör bevaras, fast som du säger måste det bli lättare för markägare att avhysa och att de inte ska vara skyldiga att städa utan att de som missbrukar blir de som får städa efter sig.

Nu är det ju väldigt stora problem oavsett om det är bärplockare, EU-migranter eller brittiska/irländska "asfaltsläggare". Man ska inte behöva gå via kronofogde och att man själv ska riskera böter för att genomdriva en avhysning, det borde bli både lättare och enklare att få hjälp av polis att snabbt att avhysa olagliga ockupanter.

Jag förstår både markägarna och de som vill ha kvar allemansrätten (jag är en av dem som vill ha kvar den).

Men när markägare får vägar och stigar sönderkörda/ridna samt får rensa upp efter bärplockarläger förstår jag att man ledsnar. Häromkring var nästan ingen väg bommad när jag hade häst, nu är det tvärtom.

Jag tycker det ska blir lättare att få bort "vildcamping" a la bärplockarläger och att de får bekosta saneringen (för det behövs oftast) och om de inte kan det får staten gå in och göra det. Det behöver också upplysas (läs dunkas in) bättre i skolan vad allemansrätten är, dvs att det inte bara är en rättighet utan att den kommer med vissa villkor också.
Jag tänkte samma sak. Om de får bärplockarläger/romer som bosätter sig osv ska det vara enkelt att avhysa dom. Bara ringa polisen så får dom hjälp. Är det stor förstörelse bör staten gå in.

Pressmeddelandet kommer inte från dem utan från källan jag angav. Däremot publiceras det i sin helhet på länken.

Här kommer brevet från de FSC-anslutna företagen som står bakom protesterna mot svenskt skogsbruk: https://www.robinwood.de/sites/default/files/open_letter29novFSC_Sweden.pdf

Jag tycker fortfarande inte det är en trovärdig källa. Vi har ett otroligt mycket bättre skogsbruk (sett till miljön) i Sverige idag än för bara 30-40 år sen. Det beror delvis på lagstiftning men kanske främst på att vi är mer än 300 000 skogsägare i det här landet och det skapar mångfald per automatik. Det är också helt världsunikt med så mycket privatägd skogsmark.

För hundra år sen var som nån skrev i princip all skog skövlad i Sverige. Det var så vi byggde vår välfärd (främst industrin). Därför finns nästan ingen "gammelskog" kvar alls. Stora delar av den som finns är redan skyddad. Det som organisationer som Skydda Skogen och Robin Wood (Tysklands motsvarighet) sysslar med är att få landet Sverige att sluta använda sin skog på det sätt vi gör idag, vilket är ett hållbart sätt (men kanske svårt för tyskarna att förstå... deras land ser ganska annorlunda ut).

Det är precis analogt med djurrättsaktivister. De vill inte att djuren ska få det bättre, de vill att vi ska sluta hålla djur i fångenskap.

Jag tycker fortfarande inte det är en trovärdig källa. Vi har ett otroligt mycket bättre skogsbruk (sett till miljön) i Sverige idag än för bara 30-40 år sen. Det beror delvis på lagstiftning men kanske främst på att vi är mer än 300 000 skogsägare i det här landet och det skapar mångfald per automatik. Det är också helt världsunikt med så mycket privatägd skogsmark.

För hundra år sen var som nån skrev i princip all skog skövlad i Sverige. Det var så vi byggde vår välfärd (främst industrin). Därför finns nästan ingen "gammelskog" kvar alls. Stora delar av den som finns är redan skyddad. Det som organisationer som Skydda Skogen och Robin Wood (Tysklands motsvarighet) sysslar med är att få landet Sverige att sluta använda sin skog på det sätt vi gör idag, vilket är ett hållbart sätt (men kanske svårt för tyskarna att förstå... deras land ser ganska annorlunda ut).

Det är precis analogt med djurrättsaktivister. De vill inte att djuren ska få det bättre, de vill att vi ska sluta hålla djur i fångenskap.

Har du öht läst dokumentet?

Likaså vad man menar med "skog", de områden som innehåller hög artrikedom är sällan brukade på väldigt länge, att då kalhygga och göra skogsbruksmark av det är ekologiskt vansinne.

Du menar som i fallet bombmurklorna som etablerat sig i en granskog som avverkats enligt normal avverkningsplan?

Fortfarande gör staten stora kalhyggen norr om dalälven medan privata ägare brukar skogen med hänsyn.

Vad händer om de tar bort allemansrätten?
Får man då inte t ex gå promenader på skogsvägar eller stigar? Även mer relevant för detta forum, hur funkar det att rida ut?
Jag älskar att gå i skogen mycket bättre än att gå i samhällets tråkiga asfalt.

Nej. Jag jobbar med dessa frågor varje dag. Jag vet att vi har ett hållbart skogsbruk i Sverige.
Fast det verkar ju som om den åsikten drar åt olika håll. Var en del program om det på P1 för ett tag sedan och det verkar ju vara rätt så motstridiga åsikter om vad som anses som ett hållbart skogsbruk.

Du menar som i fallet bombmurklorna som etablerat sig i en granskog som avverkats enligt normal avverkningsplan?

Fortfarande gör staten stora kalhyggen norr om dalälven medan privata ägare brukar skogen med hänsyn.
Fast det stämmer ju inte, i det länkade dokumentet så är det verkligen inte bara staten som skövlar stora naturvärden utan även privata intressenter. Det finns många fler exempel om man orkar se lite längre än till grannen.

Fast det stämmer ju inte, i det länkade dokumentet så är det verkligen inte bara staten som skövlar stora naturvärden utan även privata intressenter. Det finns många fler exempel om man orkar se lite längre än till grannen.

Det vanligaste är väl att de stora (staten och stora privata bolag) skiter i allt och säger "oj då" när de blir påkomna medan många av de mindre skogsägarna verkligen vårdar sin skog i ordets rätta bemärkelse. Det är iaf tendensen jag sett när jag har jobbat. Givetvis finns det undantag från det.

Klart det finns inkompetenta privata ägare som inte kan göra en vettig bedömning av värden. Det finns säkerligen även privata ägare som får nog - t ex när staten säger nej till avverkning av en 70-årig skog med anledning av en växt som absolut inte kommer kunna etablera sig i en produktionsskog:grin: Och avverkingsförbud förenas inte med ersättning som t ex när naturreservat införs... Klart man kanske brinner av och gör massaved av hela skiftet då. Små skogsägare är inte rika som troll som folk verkar tro... Det kostar att sköta om en skog och avverkning sker inte i varje generation.

De flesta bryr sig om sin mark, den har ofta gått i arv i ett par generationer. Det kan vara dina mor- och farföräldras plantor du vandrar kring. Och efter ens egen tid vill de flesta lämna tillbaka ett lika fint och välvårdat arv till sina barn och barnbarn.

Träd är nutidens och framtidens vara. Speciellt i en tid så vi ratar plast mer och mer. Men folk verkar glömma bort att brio trätåg faktiskt växter på träd när de i samma andetag skakar på huvudet över att vanligt folk sköter sin skog med produktion i första hand och naturvärde i andra hand.

Hur ska alla ha det egentligen? Ska vi öka priser på träbaserade produkter för att möjliggöra naturvård i första hand och produktion i andra hand? Sveriges konsumenter kan nog fetglömma att privata aktörer kommer skänka bort sin skog för att folk ska kunna torka sig o arslet billigt och samtidigt skita ut sig kritik om hur skogsägare sköter sig.

Klart det finns inkompetenta privata ägare som inte kan göra en vettig bedömning av värden. Det finns säkerligen även privata ägare som får nog - t ex när staten säger nej till avverkning av en 70-årig skog med anledning av en växt som absolut inte kommer kunna etablera sig i en produktionsskog:grin: Och avverkingsförbud förenas inte med ersättning som t ex när naturreservat införs... Klart man kanske brinner av och gör massaved av hela skiftet då. Små skogsägare är inte rika som troll som folk verkar tro... Det kostar att sköta om en skog och avverkning sker inte i varje generation.

De flesta bryr sig om sin mark, den har ofta gått i arv i ett par generationer. Det kan vara dina mor- och farföräldras plantor du vandrar kring. Och efter ens egen tid vill de flesta lämna tillbaka ett lika fint och välvårdat arv till sina barn och barnbarn.

Träd är nutidens och framtidens vara. Speciellt i en tid så vi ratar plast mer och mer. Men folk verkar glömma bort att brio trätåg faktiskt växter på träd när de i samma andetag skakar på huvudet över att vanligt folk sköter sin skog med produktion i första hand och naturvärde i andra hand.

Hur ska alla ha det egentligen? Ska vi öka priser på träbaserade produkter för att möjliggöra naturvård i första hand och produktion i andra hand? Sveriges konsumenter kan nog fetglömma att privata aktörer kommer skänka bort sin skog för att folk ska kunna torka sig o arslet billigt och samtidigt skita ut sig kritik om hur skogsägare sköter sig.

Det ä rju ingen som får skänka bort sin skog, det ersätts ekonomiskt om den inte får avverkas.

Man kan få ersättning för avverkingsförbud OM det beror på naturreservat, vattenskyddsområde eller biotopskydd. Det gäller för all markanvänding som inskränks av områdesbestämmelser listade i 31 kap. MB.

Artskyddsförordningen, som har gett upphov till fallen med bombmurklorna och lavskrikorna, omfattas inte av områdesbestämmelser som finns listade i 31 kap. Miljöbalken. Markägaren lämnas utan ersättning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka