Avstånd mellan stängselstolp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare nyfikenjag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 21 302
N

nyfikenjag

Är det någon som vet hur långt avstånd man "bör" beräkna mellan varje stängselstolp? Skiljer det sig beroende på vad man använder sig av för stängselmaterial?

Sv: Avstånd mellan stängselstolp?

Vi har precis stängslat en hage med breda band. Vi tog 4,5 m mellan stolparna, men har i våra stora sommarhagar ända upp till 6 m. (där är det stängslat med rep).
Där vi handlade stolp och stängsel sade dom att man kan ha 10 m mellan stolparna, men det känns som det är VÄLDIGT långt, men det kanske fungerar.

Vi har fem meter med klena vita plaststolp (sånna här man lätt trycker ner) och eltråd. Men med riktiga stolpar kan man säkert ha upp till tio meter, men man får nog vara beredd att gå o dra lite i trådarna ibland då.. Jag skulle max ha sex-sju meter mellan :)

Vi har alltid 6 meter mellan, då har vi trästolpar med vit eltråd mellan.

Jag använder mig av trästolpar, har 4 meter emellan utmed väg och 6 meter mellan där det är skog runt! Har vit elband...

5 meter tycker jag är ett lagom avstånde, har för mig att det är det delaval och liknande företag också rekommenderar (var ett tag sedan jag var på deras utbildning)

och så vill jag trycka på det igen, för er som är nya på att göra hagar, kosta på er många jordspett.
det SKALL minst vara 3 spett med 2 m mellan sig, och för aggregat kraftigare än 3k/3kj så skall det vara ytterligare ett spett för varje k.
då får ni ordentligt med effekt i staketet.
JAG tycker personligen att man skall ha minst en stängselwire dragen runt hagen, för att säkerställa att det finns åtminstånde en bra tråd runt.

Det jag hört är att har man trästaket så "bör" man ha max 3 meter mellan stolparna, men jag själv har hittat brädor till ett bra pris som är 3,60 m, så jag tänkte därför ha 3,50 m mellan stolparna nästa gång jag bygger. Med elband kan man ha mellan 3 och 6 meter utan problem, förutsatt att banden alltid hålls sträckta.

Vi har trästaket med 2,5 meter mellan stolparna.

jag har trästolpar med elband i övertråden o tunt elrep i den undre o har 10m emellan o de funkar fint...

skall man ha plank mellan stolparna så skall man ha tätare, kanske mest på att vinden kan fånga plankorna och då sitter det med två små svaga fästpunkter i ändarna.

Vi har 5meter mellan trästolpen. 4cm elband överst (120cm högt) och 2cm elband nederst (60cm högt)

Vi har gjort en ny hage nu i år och då får man allt gå och efterspänna trådarna lite då och då eftersom de töjer sig litegrann. De äldre hagarna (3år) spänner jag en gång på våren och en gång före vintern.

Är elrepshatare sedan många år, då min ena häst var 2mm ifrån att skära senorna av sig, då hon blev trängd av en annan häst (ej i ett hörn) mot tråden. och fick ut bakbenet om tråden och skar sönder sig fullständigt med flera månaders boxvila som slutresultat. Det repet var ändå välspänt och med säkra punkter där det skulle gå av.

En god vän till mig fick en av sina mest lovande unghästar total förstörd i elrep förra våren, den blir nog aldrig tävlingshäst pga skadorna den fick i benet. Den får istället gå som avelsmärr direkt. Kul!

Näe, tackar vet jag elband. De brister iallafall lättare om hästen skulle fastna.

Rockriddaren skrev:
5 meter tycker jag är ett lagom avstånde, har för mig att det är det delaval och liknande företag också rekommenderar (var ett tag sedan jag var på deras utbildning)

och så vill jag trycka på det igen, för er som är nya på att göra hagar, kosta på er många jordspett.
det SKALL minst vara 3 spett med 2 m mellan sig, och för aggregat kraftigare än 3k/3kj så skall det vara ytterligare ett spett för varje k.
då får ni ordentligt med effekt i staketet.
JAG tycker personligen att man skall ha minst en stängselwire dragen runt hagen, för att säkerställa att det finns åtminstånde en bra tråd runt.

En förmodligen dum fråga om jordspetten... :o

När du har fler jordspett, hur kopplar du ihop dom? Sätter du flera kablar till "jorduttaget" på aggregatet, eller kopplar du ihop kablarna först?

*Nyfiken för jag HAR flera jordspett, men bara ett ikopplat med aggregatet i taget*

Norrland

nyfikenjag skrev:
Är det någon som vet hur långt avstånd man "bör" beräkna mellan varje stängselstolp? Skiljer det sig beroende på vad man använder sig av för stängselmaterial?

i en av våra hagar: 5 m
i en annan: 4 m
i ännu en annan: 8 m (då är det stenmur bakom, därför vi har en bit emellan stolparna)
Alla har rep.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 242
Senast: Freazer
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 259
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 997
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka